Hål i botten

#1 - 24 november 2010 08:17
Jag kommer inom kort överta ett 480 liters akvarium med ett 70mm stort runt hål i botten, ska antaligen användas om man har en sump eller liknande under akvariet, vad vet jag. Kompisen som har akvariet nu har täckt för hålet och använder det inte, men jag har lite funderingar om man kan använda sig av det för att slippa dra slangar och rör utanför akvariet. Jag har tänkt mig ett ytterfilter Eheim 2076 eller liknande.

Frågan är: kan jag använda mig av hålet i botten för insuget och utblåset? Och hur går jag i så fall tillväga?
#2 - 24 november 2010 08:22
Finns garanterat slanggenomföringar du kan använda! Vet ej vart man skaffar dem dock...
#3 - 24 november 2010 09:02
70mm låter stort för ett ytterfilter... och det handlar bara om ett hål? då är det nog enklare att ha det tätt och dra slangarna över kanten...

ett bottenborrat kar utan kammare för ytavrinning töms ganska fort om det går fel...
#4 - 24 november 2010 11:38
Steff777 skrev:
Jag kommer inom kort överta ett 480 liters akvarium med ett 70mm stort runt hål i botten, ska antaligen användas om man har en sump eller liknande under akvariet, vad vet jag. Kompisen som har akvariet nu har täckt för hålet och använder det inte, men jag har lite funderingar om man kan använda sig av det för att slippa dra slangar och rör utanför akvariet. Jag har tänkt mig ett ytterfilter Eheim 2076 eller liknande.

Frågan är: kan jag använda mig av hålet i botten för insuget och utblåset? Och hur går jag i så fall tillväga?
Om du ska ha bottenborrade hål för insug och utblås till ett ytterfilter så måste du borra nya mindre hål (2st) för du kan inte använda ett 7cm stort hål som uppkommit av skada...
#5 - 24 november 2010 12:20
Det har inte uppkommit av skada, akvariet är tillverkat med ett 70mm runt hål i botten.
Så här ser akvariet ut:
http://webserver.aquarialand.com/product_info.php?cPath=65&products_id=42&osCsid=18f84da47d59914cc1febe9b7a3fab3a
#6 - 24 november 2010 12:35
Steff777 skrev:
Det har inte uppkommit av skada, akvariet är tillverkat med ett 70mm runt hål i botten.

Så här ser akvariet ut:

http://webserver.aquarialand.com/product_info.php?cPath=65&products_id=42&osCsid=18f84da47d59914cc1febe9b7a3fab3a

Den där länken gillade inte min NOD32:
2010-11-24 13:27:24 Real-time file system protection file *********************\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\UVNZK23Z\knanczfuglxrh[1].pdf PDF/Exploit.Pidief.PDS.Gen trojan cleaned by deleting - quarantined *************** Event occurred during an attempt to access the file by the application: C:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe.

2010-11-24 13:27:25 HTTP filter file http://1117.in/indrbuymcmivxv.jar a variant of Java/TrojanDownloader.OpenStream.NAU trojan connection terminated - quarantined ********* Threat was detected upon access to web by the application: C:\Program\Java\jre6\bin\java.exe.
#7 - 24 november 2010 12:43
Mm den där länken gillades inte av datorn..
#8 - 24 november 2010 12:55
Ajdå, du får man söka sig fram på http://www.aquarialand.com/ till HAQUOSS SHOT 120 BLACK
Tyvärr så är det inte helt enkelt eftersom det är en rätt rörig sida
Bilagor:
#9 - 24 november 2010 13:18
Verkar som man ska ha ett rör upp genom hålet som vattnet ska rinna ner genom? Läcket kar iaf.
#10 - 24 november 2010 14:01
Steff777 skrev:

Så här ser akvariet ut:

Ja OK! Vad jag kan fatta från sidan du länkade till så verkar det som det ska vara ett torn av glas som är placerat över hålet, tornet går upp till ytan och funkar som ytavrinning och får en vattenfalls effekt... typ!?
#11 - 24 november 2010 14:05
åheim skrev:
Ja OK! Vad jag kan fatta från sidan du länkade till så verkar det som det ska vara ett torn av glas som är placerat över hålet, tornet går upp till ytan och funkar som ytavrinning och får en vattenfalls effekt... typ!?

Ahhh, ok, ska fråga kompisen om han fick med något sånt.
Annars får det bli ett gammalt hederligt ytterfilter med rör och slangar utanför akvariet, för det vet jag åtminstone hur det funkar :)
#12 - 24 november 2010 14:17
ja då är det ju bara att silikona över en glasskiva över hålet.
#13 - 24 november 2010 14:20
hannesc skrev:
ja då är det ju bara att silikona över en glasskiva över hålet.

Jepp, lätt som en plätt :)
#14 - 27 november 2010 18:02
gör en plåtbit som täcker hålet, sen sätter du 2 slanggenomföringar i lagom storlek i plåten och kopplar in ditt ytterfilter den vägen, väldigt enkelt och du kan gömma mycket från ytterfiltret så :)
#15 - 27 november 2010 18:30
Fuzzop skrev:
gör en plåtbit som täcker hålet, sen sätter du 2 slanggenomföringar i lagom storlek i plåten och kopplar in ditt ytterfilter den vägen, väldigt enkelt och du kan gömma mycket från ytterfiltret så :)

Tack för tipset
#16 - 27 november 2010 18:47
Fuzzop skrev:
Du ska då tänka på att plåt inte får samma hållfasthet som glas mot glas när det siliconas! Jag skulle inte vilja ha läckage i botten om jag säger så
[:-129]
#17 - 27 november 2010 20:27
menar du att silikonet inte fäster lika bra mot plåten som mot glas? fast det finns ju andra saker att limma med än silikon och jag nämnde inget om hur plåtens bäst fästes eller hur tjock den bör vara ;)
En 10mm tjock plåt av lite större storlek trycker nog ner sig mot botten ganska bra på egen hand tex, sen sand på det som håller den på plats.
Va väl mest tänkt som en ide som man kan spinna vidare runt.
#18 - 30 november 2010 16:44
Scenario:

"En av slangarna till ytterfiltret lossnar..."

Bottenborrat: Tomt akvarium, Fuktskadat hem
Slangarna över kanten: Filtret stoppas när det börjar suga luft (Beroende på hur långt ner man har hål för hävertstopp)

Om du ska sätta nåt för att täcka hålet i botten ska det vara GLAS (förutsatt att själva akvariet är det)... metall kommer rosta eller lossna, murphys lag gäller...
Vill du dra filtret genom hålet bör du ha det omtalade röret eller bygga en ytavrinningskammare...
#19 - 30 november 2010 19:13
Pessimist där.
Scenario: en av slangarna lossnar från ytterfiltret och häverteffekten tömmer bara ut 90% av vattnet för man glömde att borra in ett hävertstop eller använder sig av ytterfiltret för att göra vattenbyten och inte har nåt.
En bra slanggenomföring + slangklämma så är risken minimal, om man lackar sin plåt ordentligt så rostar den inte, osv.
Jag har aldrig träffat den där murphy så jag tror inte på honom ;)
#20 - 30 november 2010 19:19
Vandal skrev:
Scenario:

"En av slangarna till ytterfiltret lossnar..."

Bottenborrat: Tomt akvarium, Fuktskadat hem

Slangarna över kanten: Filtret stoppas när det börjar suga luft (Beroende på hur långt ner man har hål för hävertstopp)

Om du ska sätta nåt för att täcka hålet i botten ska det vara GLAS (förutsatt att själva akvariet är det)... metall kommer rosta eller lossna, murphys lag gäller...

Vill du dra filtret genom hålet bör du ha det omtalade röret eller bygga en ytavrinningskammare...

Vart är lämpligt att placera hävertstoppet, ett par cm under vattenytan?
Och hur stort hål behövs, 1mm eller större?
#21 - 30 november 2010 23:42
Bäst att sätta hävertstoppet så nära ytan du bara vågar, ett par cm ur ett så pass stort kar ger enorma mängder vatten på golvet om allt skiter sig så det är mest för att skydda resten av huset, prova hälla ut en 5liter så ser du att inte mycket håller sig torrt ;)
Lite större hål än 1mm är nog bra då det kan slamma igen, skulle tro 2-3mm (och flera stycken) är mera rimligt.
#22 - 2 december 2010 00:46
Hålet jag har som hävertstopp till min sump är 4mm i 25mm rör... ju närmare ytan desto mindre vatten sugs ut...
men borrar man så det är typ en halv cm under ytan så skvalar det inte... ett 1mm hål kan väldigt lätt sätta igen, skulle köra på 2.5-3 åtminstone...
Bilagor:
#23 - 2 december 2010 05:53
Om man har ett sånt hål på inloppsslangen så måste man stanna filtret vid vattenbytena antar jag? För jag sänker bara flödet lite på mitt när jag byter vatten.
#24 - 2 december 2010 15:47
om du inte stannar filtret suger du bara luft med ett sånt hål ja :)

Annons