Har städat o fixat, lagat pumpen o efter att ha fyllt på allt vatten märker ja att de sakta försvinner. Är en duk, vet ej om de är folie lr pvc, men antar folie.
Hur lagar man lättast?
Queen_xiter skrev:Okay, inget grus alltså. Grejen är den att hade jag haft både pengar och tid hade jag nog bytt ut duken, men har inget av det. Har införskaffat lagningskit och ska testa det så fort de slutat snöa o är varmare än 3 grader ute. Em, ja de snöar alltså här i Säffle idag. Hade inte riktigt räknat med det men blir nog varmare imorn tror ja. Det har slutat försvinna vatten nu, så ja vet vart hålet är iaf.
Queen_xiter skrev:
Några frågor, hur kan en näckros få ett utspritt rotsystem i en damm som inte har nått att växa i på botten? Dammen ser ju ut som en pool lixom, helt kal o tom. Antar att synligheten igenom vattnet inte kommer vara så klar som den var efter ja gjort rent o fyllt på med nytt, men man kommer ju se alla krukor o sånt som står på botten sen ändå känns de som. Eller tänker man inte på de sen?
ciklidcollector skrev:Stämmer egentligen till viss del att växter ska ta näring ur både vatten och botten.
Men näckrosor är annorlunda.
Helst bör de planteras i korgar och i sin lerklump.
Queen_xiter skrev:Blir inte de grått i dammen så som det har blivit i akvariet nu om man sätter i den i sin lera?
Queen_xiter skrev:
Den ska alltså inte planteras utan är en flytväxt?
Funkar dom bra i dammar?
Formen är som en 8 ungefär, fast mer som en tjock barbapappa med litet huvud:)
Formen syns bra på bilden färdig grävt.
ciklidcollector skrev:En fråga till er här inne.
Man behöver vara medlem på zoopet för att lägga in bilder.
Finns det någon annan hemsida som ni skulle kunna rekommendera som är gratis men där man kan lägga in bilder och sen länka till?
Queen_xiter skrev:Inte så enkelt tyvärr, har egen brunn och ingen vattenmätare..
Kan man inte göra en grov uppskattning?
22kv/m dammduk, hur stor damm kan man göra utav de.
Finns nya bilder på zoonen nu, vattenfylld damm och den lilla växten som såg ut som en näckros som jag pratade om tidigare.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=117921&gid=1978423
Per/Haninge skrev:Om du har en tunna på 100L ( t.e.x ) så kolla hur lång tid det tar för den att fyllas.
Om du tömmer dammen någon gång så ta tiden för hur länge det tar att fylla den så kan du uppskatta volymen hyffsat bra.
Tar det 10min att fylla tunnan så räknar du på tiden det tar att fylla dammen.