Hål i huvudet????

#1 - 21 oktober 2004 18:40
Upptäckte idag att min platyhona har en grå prick, ganska stor, på huvudet. Är lite nojig efter alla vita prickangrepp och tror inte att hon haft denna prick förut. Läste på sjukdomsinfot att hål i huvudetsjukan bara drabbar discusfiskar. Stämmer detta? Platy är ju en karpfisk, men alla symptom stämmer. Hon trycker med fenorna och ser hängig ut + pricken på skallan. Jag har tillsatt salt i vattnet i förebyggande syfte om det skulle vara sjukdom. Jag kan ju inte medicinera när jag inte vet om/vad det är för sjuka jag har nu i akvariet. Kan tillägga att jag är noga med vattenbyten och att problemen med alla sjukdomar började vid förra fiskinköpet när jag TYVÄRR inte hade nyinköpen i karantän......

#2 - 21 oktober 2004 20:32
Hål i huvet drabbar oftast ciklider och av någon anledning nästan bara sydamerikaner. Jag skulle tro att den har åkt på ett svampangrepp. Jag skulle prova att tillföra salt och höja temperaturen en aning. Hjälper inte det så är det nog en storstädning och Protozin eller dylikt som gäller.

Men innan du medecinerar så är det ett par saker som kan vara värt att fundera på. Varför har det uppkommit, hur rättar jag till felet och sen så brukar jag vara lite kallhjärtad och fundera på om det är värt det. Jag kom på mig själv med att medecinera för 240:- för att rädda en fisk som går på 25:- . Inte försvarbart om inte fisken har någon form av affektionsvärde. (Så brukar jag tänka. )
#3 - 22 oktober 2004 08:35
Tack för svaret!

Annons