Hål i huvudet...

#1 - 9 december 2007 15:39
Det var väl själv fan!!! Här har man setat och skrivit ett ganska långt inlägg och när man ska klicka på skickaknappen så hänger sig datorn:mad:

Jaja här kommer en sammanfattning:

Misstänker att min T-ciklid har fått hålihuvudet sjukan. Ska ta en bild senare så får ni se..

Kan det räcka med att ha i salt? Smittar det?
Jag kommer inte ha så mycket tid över för akvarier den närmaste tiden då vi får ett eget yngel i veckan:D tror inte jag kommer prioritera karen då;)

Räcker det med salt eller måste det medicineras? Och smittar det? Vill ju inte att alla fiskar ska drabbas och dö... Men jag vill helst slippa medicinera. Dels vill jag inte slå ut bakterierna då jag knappast kan fånga den drabbade och stoppa den i ett eget kar.. Och dels vill jag, såklart, lägga så lite tid vid et som möjligt!

Så, då får vi se om det funkar den här gången...

/Hans
#2 - 12 december 2007 17:03
battalionP skrev:
Det var väl själv fan!!! Här har man setat och skrivit ett ganska långt inlägg och när man ska klicka på skickaknappen så hänger sig datorn:mad:

Jaja här kommer en sammanfattning:

Misstänker att min T-ciklid har fått hålihuvudet sjukan. Ska ta en bild senare så får ni se..

Kan det räcka med att ha i salt? Smittar det?

Jag kommer inte ha så mycket tid över för akvarier den närmaste tiden då vi får ett eget yngel i veckan:D tror inte jag kommer prioritera karen då;)

Räcker det med salt eller måste det medicineras? Och smittar det? Vill ju inte att alla fiskar ska drabbas och dö... Men jag vill helst slippa medicinera. Dels vill jag inte slå ut bakterierna då jag knappast kan fånga den drabbade och stoppa den i ett eget kar.. Och dels vill jag, såklart, lägga så lite tid vid et som möjligt!

Så, då får vi se om det funkar den här gången...

/Hans

Hej!
Vi har också drabbats av hål i huvudet sjukan i vårt sydamerikanska. Tyvärr verkar det smitta till fiskar som är känsliga för denna sjuka. Har sökt mycket info om detta och kontentan är denna:
Det verkar både smitta (bakterie?) och även kunna bero på mineral/vitamin-brist. Vår tanke blev tillslut att de får hål i huvudet av någon brist och därefter fäster gärna någon mikroorganism i såren/hålen.
Läst att många framgångsrikt använt octozin och vitaminer i vattnet. Så vi har medicinerat med Octozin och vitaminer både i mat och vatten och tycker oss se en viss förbättring redan efter 4 dagar :)

Annons