Går bra att ha ancistrus och svärdsplanta.
Om man ger svärdsplantorna järnhaltig bottengödning så blir bladen kraftigare och tål då mer gnagning av ancistrusarna. Kombinerar man det med att stödmata ancistrusarna med grönsaker och/eller algtabletter på kvällen så klarar sig svärdsplantorna bra.
Ett och annat blad kan ju bli skadat men plantorna skickar betydligt mer nya blad än vad man behöver plocka bort så det fungerar bra. Att man måste välja antingen ancistrus eller svärdsplanta stämmer inte alls enligt min erfarenhet (och jag har odlat upp många hundratals ancistrusar för några år sedan).
njau....I beg to differ....
Jag har "2 olika stammar" med ancistrus i mina kar.
dvs de kom från olika håll.
1.a Stammen har aldrig rört en blomma, inte ens under svältperioder.
2.a Stammen tuggar blommor vad jag än gör.
Matat med allsköns olika sorters foder, allt ifrån vanliga billiga algtabletter, till högvärdiga tabletter, plussat på med määäängder med broccoli, zucchini och en massa andra grönsaker.
Effekten på den 2.a stammen är enbart att de först tuggar i sig maten de får, och sedan tuggar de plantor. Hur jag än gör så tuggar de blommor. Jag har prexis som nämts haft järnhaltig bottengödning, tokgödat i vattnet, etc, blommor växer som fan, tjocka bra blad, men de slutar alltid i truten på malen.
Jag är 100% övertygad om att de som tuggar blad, har föräldrar som har tuggat blad. Och vice versa, de som inte tuggar blad, har föräldrar som inte tuggar blad.
Hos mina tuggande malar funkar bara Anubias, cryptos, horsärvsliknande, samt jättevallisar, allt annat har tuggats ner.
.