halkigt !

#1 - 24 juli 2006 17:21
hejsan ! kan nån svara på ett fenomen som jag har i mitt 375 liters kar med delfinciklider, slangar och annat i det akvariet blir så halkiga, precis som om man har oljat in dom, vilket jag ju inte har gjort, allt annat e bra vattenvärden o.s.v. men som sagt jättehalkiga slangar, jag kollade genom att låta den genomskinliga slangbiten från slamsugen ligga kvar i karet en dag, jodå !! lika halkig den eftere en dag, provade sen i 2 av mina andra akvarier, inget alls hände så nåt mystiskt e dé sitter en btn-bakgrund i, kan den fälla ut nåt tro
hälsn , Börge
#2 - 24 juli 2006 19:15
Har upplevt detta fenomen ibland och då har det varit proteinbildning som gjort det halkigt. Försök att få lite mer cirkulation på vattenytan och mata mindre i några dagar så kanske det går bort.
#3 - 24 juli 2006 19:34
det där har jag jämt. blir en vitaktig hinna. har alltid förutsatt att det är helt normalt. även apparatur i vanligt vatten under månader får ju hinnor och ett akvarium har ju dessutom bakteriekulturer, mat och avföring som åker både hit och dit.
#4 - 24 juli 2006 20:32
Jo, det brukar förklaras med mikroorganismer också, bakterier främst, kanske med alger i på belysta områden. Med stark filtrering/syresättning minskar det.
#5 - 25 juli 2006 08:47
Jag skulle nog säga att det är precis som det ska! det blir en biofilm på all inredning om allt funkar bra, man vet väl hur hala stenarna är när man badar....;)
Bilagor:
#6 - 25 juli 2006 11:34
okej ! tack
då låter jag det bero, och så funderar jag inte mer på det, istället koncentrerar jag mej å att avfukta min parkett som har svalt 70 liter vatten medan jag var på countrykväll i lördags
hälsn.Börge
#7 - 25 juli 2006 21:42
Jiiiiihaaa!!!:D
#8 - 27 juli 2006 17:00
Lycka till!

Annons