tack för alla jättebra och informativa svar!
Sleaper: Sanden längst ner är ganska svart och mörk, medans den i de yttre skikten är ljus och fin. Det verkar vara något slags smuts/alger eller liknande på den mörka sanden...
Jag har i lite stenar som vi har plockat har i trädgården, men dom rengjorde vi noggrant. har haft dom i akvariet i säkert 8 år. (hade akvariet igång i 8 år men så flytta vi det för ca 2 år sedan så det stod tomt ett tag.) har en rot också och den fick vi med när vi köpte akvariet och jag har inte märkt något dåligt med den. fiskarna verkar älska roten.
Vattnet är vanligt komunalt kranvatten och vattnet har ett stadigt ph-värde 7. Det luktar inte så farligt, lite tropiskt liksom haha. jag gillar dock den lukten :P temperaturen ligger på ungifär 25-27 grader.
De fiskarna jag har i nu har överlevt länge (1 praktbotia, 1 Scalar, 1 glasmal, 1 neontetra, 1 Glyptoperichthys gibbiceps, 1 annan okänd mal och 4 eldstjärtar. Vi hade ju förstås många fler av varje art innan... det är bara eldstjärtarna som verkar ha mått helt bra under hela vistelsen)
MVN: Död fisk försöker jag att alltid plocka ur. nu var det ganska längesedan någon fisk dog så jag är säker på attdet inte ligger någon som man har glömt. Döda växter brukar jag försöka suga upp när jag byter vatten och det ligger inte så himla mycket sånt i akvariet. kanske nåt blad bara.
Någon sån sand har vi inte, vi har vanlig standard(?) sand på 3-4 mm.
Fiskarna som vi har kvar beter sig ganska varierat. ibland verklar dom lite sömniga så att säga, dom rör sig inte så mycket och står mest bara och trycker, medans andra dagar kan dom verka hur glada och pigga som helst.
trast: När jag pratade med gubben i Zooaffären så sa han att det är vanligt att kranvattnet innehåller klor. Så han gav mig något som skulle fixa det (vattenberedning?)
vad är nitrivec? och vad gör det?
innan så bytte vi aldrig vatten... nu har jag tagit tag i det lite mer så får hoppas att fiskarna börjar må bättre snart!
Som sagt, tack för alla superbra svar, det är till stor hjälp!