Hålla rent ett akvarium med sandbotten.

#1 - 30 augusti 2003 15:32
Hur ska man hålla rent ett akvarium med sandbotten? Om man slamsuger far ju en massa sand med så det går ju inte.
#2 - 30 augusti 2003 15:41
Jag brukar vinkla slangmunstycket så sandkornen stannar på botten. Smutsen väger mindre, så det brukar gå fint.
#3 - 30 augusti 2003 15:56
Konstigt nog så har jag aldrig behövt slammsuga min sandbotten i mitt 90L kar. Jag har dock inte så mkt fisk i, så skaffa dig lite mindre fisk så sköter det sig själv=)
Jag har 6strödzebra yngel(2cm), ett par Ancistrus, 5 st jordätaryngel (3cm)
#4 - 30 augusti 2003 15:57
Det är egentligen lättare att slammsuga en sandbotten är grus, eftersom all smuts lägger sig uppe på sanden.
#5 - 30 augusti 2003 16:00
Men blir inte smutsen nerbökad i sanden om man exempelvis har grävande ciklider??
#6 - 30 augusti 2003 16:28
Har du någon som bökar runt i sanden så går nedbrytningen snabbare. Jag använder malajiska sandsnäckor (riktigt namn?) som bottengrävare. Dessutom är det, som Ola säger, lättare att se när det är dags att slamsuga på en sandbotten. Jag använder en vanlig slang och håller den ett par centimeter ovanför bottnen, och det går bra.
#7 - 30 augusti 2003 21:15
Vad jag inte förstår är varför ni ska slamsuga??? Jag har 5 akvarier mellan 40 och 720 l, alla med sandbotten, och jag slamsuger aldrig i dem. Det kan bli lite skit på botten, i en månad eller så, när de är nystartade, men sedan anpassar sig mängden nedbrytarbakterier i karet och man ser inte den minsta lilla "bajskorv" i karet. Jag byter en tredjedel av vattnet en gång i veckan, i övrigt sköter det sig själv.
#8 - 30 augusti 2003 22:40
Jag har heller inga problem med min sandbotten, den sköter sig själv.....ser bra ut i alla fall :)

//Marcus
#9 - 31 augusti 2003 08:58
Håller med Ola. Jag tycker det är lättare att suga upp skiten när man har sand. Men rota med sugen nere i sanden gör jag inte.
#10 - 31 augusti 2003 11:59
förstår inte varför det alltid finns folk som säger att bara för de inte får skit på bottnen så ska andra inte slamsuga sin bottnen.. det är ju olika akvarium med olika förutsättningar..
som att säga bara för att min bil inte behöver tvättas så ska du inte heller tvätta din bil. Beror ju på hur mycket den körs?
#11 - 31 augusti 2003 12:06
Kan det vara att folk vill känna sig duktiga och lite att framhålla sin förträfflighet ?
Lite som att säga att "Jag behöver aldrig göra rent mitt filter och då gör den som behöver göra rent sitt oftare fel".
#12 - 31 augusti 2003 16:42
Måste ju säga att jag känner mig lite påhoppad här, men jag uttryckte mig väl klantigt. Det enda jag ville göra var att förklara hur jag gör för att slippa slamsuga. Trodde i mitt enfald att det skulle kännas lättare för dem som håller på med det att slippa ifrån det stöket av flera skäl, arbetet med karet minskar och man slipper risken med att "förstöra" det man byggt upp genom att rota runt med sugen i botten. Att sedan fiskarna och växterna mår bra av en biologisk balans i karet är ju också ett plus...
Självklart finns det säkert skäl till att somliga måste slamsuga, de som har Diskus t ex, eller andra stora ciklider, men då är det kanske inte så vanligt med sandbotten... Visst finns det säkert också de som finner njutning i att ha kliniskt rent i karet, och då är det bara varsågod att ha det...
Försökte alltså inte mästra, fostra eller visa mig duktig, ville bara tipsa om att man kan slippa det extra jobb som slamsugning innebär...

Annons