Som vi ser så droppar värdet ganska ordentligt bara han rör sig ner under ytan. Om vi tänker att rören tappar ett visst antal procent över ett år så lär det påverka tillväxten på botten. Jag märker skillnad, riktigt ordentligt också när jag byter. Bubbel från växter är ju en klockren indikator när jag faktiskt ser hur reaktionerna ser ut i akvariet.
Fast det där har ju egentligen inte så mycket med det där med att byta lysrör att göra. Ljusstyrkan minskar ordentligt när man mäter längre ner i akvariet, både beroende på att ljuset filtreras bort och sprids (särskilt om vattnet inte är absolut rent) och som en ren utspädningseffekt eftersom ljuset inte riktas rakt ner. Den effekten blir inte värre av om ljusstyrkan går ner, tappar ljuskällan 5 % så tappar det 5 % vid botten också (i princip i alla fall, det går att krångla till det lite men det tillför inget av större intresse). Så det där med att det är mindre ljus vid botten, det är intressant för att fundera över hur mycket ljus man ska ha, inte för hur ofta man ska byta ljuskälla.
Nog är det så att tråden innehåller olika uppfattningar,jag ville bara klargöra mina erfarenheter.
Detta ämne är uppe i olika grupper och ofta kräver dom som hävdar motsatsen att vi skall redogöra en vetenskaplig undersökning. Jag tycker att erfarenheten även kan gälla.
Erfarenhet gäller ja men mätningar är också en erfarenhet och det är något där det går att sätta siffror och verifiera det man påstår. När det nu är så att vi som mätt kommit fram till en sak och de som bara bytt hävdar nåt annat så måste man ju fundera över varför det blir så. Även om det finns en massa osäkerheter i fråga om teknik mm så verkar det lite märkligt om bara de som mäter har grejor som inte sliter ut rören och tvärtom.
Det finns som jag ser det två förklaringar. Det ena är nån slags placeboeffekt, man tror att det är bra att byta rör och har man lagt en massa pengar på det så vill man se att det ger resultat och då ser man också det man vill se. Den andra förklaringen är att det händer nåt med rören som går mätaren förbi, att det inte bara handlar om mängd utan också om kvalitet. Det ska också gå att mäta, man kan mäta syrgasmättnad före och efter byte, eller mäta tillväxt. Kom igen, gör nåt sånt, nåt där det inte bara är tyckande utan där det går att se ett mätbart resultat, då börjar det bli spännande.