Håller denna bänk för ett 240 liters akvarium?

#1 - 14 februari 2010 00:27
Köpte idag en sån här för att ha som TV-bänk.
Då det även finns en högre variant som jag är sugen på att använda som sideboard så undrar jag om man vågar ställa ett 240 liters akvarium på den?

Det är ju MDF så det borde ju tåla lite. Alla delar är 15 mm tjock förutom toppskivan som är 25 mm. Sitter medar på båda kortsidorna samt 2 st stödben i mitten.

Reapriset gäller endast till imorgon så det är ju lite bråttom om jag ska få den till hyfsat pris.

Vågar jag?

MVH Martin
#2 - 14 februari 2010 00:49
Beror på hur den är uppstagad inuti som kan hålla upp den långa skivan... benen börr du nog inte använda eftersom de lätt kan vika sig!
#3 - 14 februari 2010 01:03
Det är 4 vertikala skivor som är 15 mm tjocka. Känns ju lite synd att köra utan benen då jag ju gärna vill ha samma design som tv-bänken. Fast jag vill ju inte ha vatten på golvet heller :)

Vad tror du om att sätta stag bakom luckorna på varje sida samt dra fast hela bänken i väggen bakom med kratiga vinkeljärn. Då kan den ju inte röra sig i sidled och då borde det inte vara någon fara att använda benen heller väl?
Toppskivan lär väl inte ha några problem med vikten när den är 25 mm?

Tanken är att karet ska stå åt ena sidan så man får plats med någon växt eller något på sidan om. Bänken är 160 cm och ett 240 liters är väl ~120 cm

MVH Martin
#4 - 14 februari 2010 06:32
Jag hade nog försökt sätta på några extra ben på mitten, typ dessa:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20054563
#5 - 14 februari 2010 07:00
Personligen skulle jag nog skippa den idén.
Ca 300 kg på den bänken som dessutom står på medar, ja då skulle jag personligen kolla igenom mina hemförsäkringar;).
#6 - 14 februari 2010 08:31
själva konstruktionen håller nog med tanke på att den är byggd i mdf, men som sagt några extra ben skulle nog inte skada ;)
#7 - 14 februari 2010 08:37
ansjo skrev:

Ca 300 kg på den bänken som dessutom står på medar, ja då skulle jag personligen kolla igenom mina hemförsäkringar;).

jo de hadde jag nog också gjort men altså jag tycker inte man ska ha stora akvarium på bänkar från ikea jysk och liknande jag har ett 25 och ett 20 ståendes på mitt skåp det har min farfar byggt det är tillräckligt stadigt men skulle aldrig våga med 300 kg!
#8 - 14 februari 2010 09:14
Jysk i min stad hade ingen möbel som var klassad att klara mer än 85kg.
iaf möbler som på nått sätt gick att använda till akvarium.

Så jag skulle tänka båda 2 och 3 ggr innan jag ställde ett kar på nått liknande...
#9 - 14 februari 2010 11:34
puttes skrev:
Jag hade nog försökt sätta på några extra ben på mitten, typ dessa:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20054563

Ja, det tänkte jag också. Så att det blir två medar ytterst och fyra ben i mitten. Två under varje vertikala skiva.

Du tror inte det funkar fast man förstärker bänken med kraftiga stag inuti, sätter dit extra ben under samt drar fast den i väggen med kraftiga vinkeljärn. Då ska den ju inte kunna rubba sig, kraften rakt ner ska väl inte vara några problem utan det är väl om det börja vingla i sidled. Men det kan den ju inte heller om det sitter i väggen.

jo de hadde jag nog också gjort men altså jag tycker inte man ska ha stora akvarium på bänkar från ikea jysk och liknande jag har ett 25 och ett 20 ståendes på mitt skåp det har min farfar byggt det är tillräckligt stadigt men skulle aldrig våga med 300 kg!

Det beror ju på vad det är byggt i för material också, MDF är ju starkt. Många ikea-möbler är väl i princip ihåliga eller fyllda med någon sorts papp?

Jysk i min stad hade ingen möbel som var klassad att klara mer än 85kg.

iaf möbler som på nått sätt gick att använda till akvarium.

Så jag skulle tänka båda 2 och 3 ggr innan jag ställde ett kar på nått liknande...

Sant, samtidigt tror jag dom är väldigt försiktiga med viktklassningar (vilket iofs är bra när det gäller akvarium)
En 25 mm skiva borde tåla mycket mer än 85 kg, förstärker man sedan resten av bänken kan det nog funka.

Men som sagt, jag är mycket tveksam. Vill ju inte köpa den för att sedan upptäcka att det inte funkar för då får jag inte plats med en riktig akvariebänk. Det jag tycker när man kollar på diverse akvariemöbler är att dom ser hemskt klena ut, jag vet ju att dom är klassade att hålla men då ser ju den här jysk-bänken klart stadigare ut.

Ska testa ringa jysk och höra om dom har någon viktklassning på den här bänken.

MVH Martin
#10 - 14 februari 2010 11:48
Jag hade tagit bort alla benen om jag ska vara ärlig, viker sig ena benet kan man nog räkna med att en efter en kommer att vika sig.. annars så kolla efter en vanlig akvarie aluminium ram? :P
#11 - 14 februari 2010 11:48
Dom hade ingen info om hur mycket den klarar, reserverade den så jag får den till det priset inom några dagar till iaf så kan jag fundera vidare.

Ingen som har provat den till ett större akvarium?

MVH Martin
#12 - 14 februari 2010 11:51
Fredrik1 skrev:
Jag hade tagit bort alla benen om jag ska vara ärlig, viker sig ena benet kan man nog räkna med att en efter en kommer att vika sig.. annars så kolla efter en vanlig akvarie aluminium ram? :P

Jag tycker inte aluminiumställningarna är särskilt fina. Alternativet är ju att klä in en sådan men jag har inget ställe att göra en sådan operation på nu när det är så kallt ute. Vill gärna ha en bänk i blankvitt serrö :)

MVH Martin

EDIT: Benen sitter faktiskt väldigt stadigt i bänken, kompletterar man med nån sorts lim mellan alla ytor som ligger emot varann borde det fungera. Annars kanske man kan skippa benen och såga ut 5x5x5 cm träkuber som man målar vit/silver och sätter ut typ 8 st under.
#13 - 14 februari 2010 12:06

Du tror inte det funkar fast man förstärker bänken med kraftiga stag inuti, sätter dit extra ben under samt drar fast den i väggen med kraftiga vinkeljärn. Då ska den ju inte kunna rubba sig, kraften rakt ner ska väl inte vara några problem utan det är väl om det börja vingla i sidled. Men det kan den ju inte heller om det sitter i väggen.

Risken finns även att byrån bågnar av tyngden, men efter diverse förstärkningar kanske den tål det. Frågan är även vad som händer i värsta fall om ett kar spricker som står på en Jyskbyrå trots att den är förstärkt, och vad försäkringsbolaget säger.
Jag vill inte hindra dig i din idé att ha denna byrå som akvariebänk, men personligen skulle jag fundera genom det ordentligt och kanske även kolla efter lite nya lösningar.

Det beror ju på vad det är byggt i för material också, MDF är ju starkt. Många ikea-möbler är väl i princip ihåliga eller fyllda med någon sorts papp?

Ofta är de byggda på det viset, men å andra sidan vet jag ingen som har ett kar på 300 kg på en sådan möbel...
#14 - 14 februari 2010 12:17
annars kan du bygga egen bänk=)..finns ju lättbetonblock som är vita och mycket fina=)
#15 - 14 februari 2010 12:19
MDF+vatten= dålig ide. MDF tål ej fukt sväller precis som gamla tiders spånskiva.

//Roger
#16 - 14 februari 2010 12:34
ansjo skrev:
Risken finns även att byrån bågnar av tyngden, men efter diverse förstärkningar kanske den tål det. Frågan är även vad som händer i värsta fall om ett kar spricker som står på en Jyskbyrå trots att den är förstärkt, och vad försäkringsbolaget säger.

Jag vill inte hindra dig i din idé att ha denna byrå som akvariebänk, men personligen skulle jag fundera genom det ordentligt och kanske även kolla efter lite nya lösningar.

Ofta är de byggda på det viset, men å andra sidan vet jag ingen som har ett kar på 300 kg på en sådan möbel...

Nej, det är riktigt svårt att bestämma. Man vill ju inte att det ska rasa. Tror ändå att om man förstärker den seriöst så borde det inte vara några problem. Ska göra en ritning på hur jag tänkt.

annars kan du bygga egen bänk=)..finns ju lättbetonblock som är vita och mycket fina=)

Nix, för fult :)

lofstrog skrev:
MDF+vatten= dålig ide. MDF tål ej fukt sväller precis som gamla tiders spånskiva.

//Roger

Jo men den är ju lackad, så lite vattenspill är nog inga problem.

MVH Martin
#17 - 14 februari 2010 12:46

Jo men den är ju lackad, så lite vattenspill är nog inga problem.

MVH Martin

Slår vad om att det finns både en och två skarvar/ändbitar som inte är lackade. Minsta lilla fukt där och du har en uppsvälld MDF.

//Roger
#18 - 14 februari 2010 13:21
lofstrog skrev:
Slår vad om att det finns både en och två skarvar/ändbitar som inte är lackade. Minsta lilla fukt där och du har en uppsvälld MDF.

//Roger

Jo, det har du rätt i men man kan ju måla alla ändar som inte är målade då det ändå inte är synligt.

Här kommer en skiss på hur jag tänkt förstärkningen.

http://www.n0.se/v/f56b61_bnk1.png

Svart är originalvirket, blå och röd är det som ska läggas till.

Alltså, innanför varje sidolucka sätts totalt fyra stående reglar på ~45x45. Två i framkant och två i bakkant.
Originalfötterna skippas och ersätts med 4 st likadana reglar som löper från front till bakstycke rakt under de stående reglarna.
Mellan de bakre stående reglarna sätts en likadan regel snedkapad för att stabilisera i sidled. Likadant på andra sidan fast spegelvänt för stabilitet åt båda hållen.
Sedan sätts hela bänken fast i väggen med 2 st kraftiga vinkeljärn för att utesluta någon som helst sidorörelse.
Eventuellt får man sätta ett extra ben i mitten, totalt 5 st alltså. Finns ingen möjlighet att sätta några reglar i mittpartiet då det är lådor där.
Sedan målar man alla öppna träytor så inte MDF:en kommer i kontakt med vatten.

Det måste ju hålla!

MVH Martin

EDIT: ändrade färg på fötterna för att lättare förstå vad som är vad.
#19 - 14 februari 2010 14:33
Hmm om jag fattat den ritningen rätt så är det ju nästan mer förstärkning än original möbel. Känns nästan enklare att bygga en helt själv redan från början.
Och på så sätt kan man ju även bygga in hyllor och grejer exakt som man vill ha det.

Men du verkar ju inte vilja bygga själv, så din "förstärkta" möbel kanske är det bästa för dig.
Ett sätt (om man har tillgång till det) att kolla hållbarhet/vinglighet vore ju att bygga bänken och slänga på nått "torrt" som väger nästan lika mycket och känna om det blir vingligt. Men det förutsätter ju att man kanske kan hållas i ett garage eller ute och har nått riktigt tungt att tillgå =) kanske en betong sugga =)
#20 - 14 februari 2010 14:47
J.Milton skrev:
Hmm om jag fattat den ritningen rätt så är det ju nästan mer förstärkning än original möbel. Känns nästan enklare att bygga en helt själv redan från början.

Och på så sätt kan man ju även bygga in hyllor och grejer exakt som man vill ha det.

Men du verkar ju inte vilja bygga själv, så din "förstärkta" möbel kanske är det bästa för dig.

Ett sätt (om man har tillgång till det) att kolla hållbarhet/vinglighet vore ju att bygga bänken och slänga på nått "torrt" som väger nästan lika mycket och känna om det blir vingligt. Men det förutsätter ju att man kanske kan hållas i ett garage eller ute och har nått riktigt tungt att tillgå =) kanske en betong sugga =)

Reglarna kapar jag till på jobbet och kan sedan skruva dit det i lägenheten. Material till förstärkningen blir således gratis. Endast lite färg till fötterna, men det har jag redan hemma.

Anledningen till att jag gärna vill köra med den här bänken är att den är grymt snygg tycker jag och i samma serie som övriga möbler så den skulle passa in jättebra i rummet.

Bygga själv skulle jag kunna göra, det har jag gjort förr tillsammans med far till ett 375 liters. Men har ingen lokal att hålla till i då det ju är lite för kallt ute. Dessutom känns det som att det kan vara svårt att få till samma vitblanka yta på egen hand.

Men om vi ser bara på förstärkningen och inte jobbet, det måste väl hålla?

MVH Martin
#21 - 14 februari 2010 14:49
"För fult" sa du med block..

Har du tittat runt på zoopets medlemmars akvariesidorsidor, finns en del som gjort det jättesnyggt. Och det är ju bättre att ha en stabil grund, än att ha 240 liter vatten i lägenheten. Hade själv dom gråa blocken till mitt 375 l , det var perfekt, och jag kände mig trygg med det. Jag skulle inte vilja köpa en möbel som är osäker, och gå och oroa mig var och varannan dag. För när man väl fyller ett kar, så har man ju satt det på plats, det är ju inget man vill ändra på sen.

Jag skulle nog höra med nåt zoo eller nåt, om att köpa en bänk därifrån. Jag har själv 240 l nu, juwel, och deras bänk är perfekt, mitt akv är 120 cm långt.

Jag skulle aldrig chansa, har du haft läckage på ett akvarium nångång..?
Jag hade en smygläcka och då fick jag panik... det var inte roligt..och parketten fick bytas en bit, och en tork stod hos oss ett tag. Och det var ändå en smygläcka, kan bara tänka mig om hur det skulle vara om allt rasade i golvet...hua...

Vad skulle försäkringsbolaget säga...om skadan inträffade?
Bilagor:
#22 - 14 februari 2010 14:49
Med den mängden förstärkning funkar det säkert, men som Milton tycker jag torrbelastning är bra för att testa, samla ihop 3 lagom tunga vänner eller bekanta och ställ er å hoppa på möbeln så ser du om den pallar för det är den akvarietålig :)
#23 - 14 februari 2010 16:12
candra skrev:
"För fult" sa du med block..

Har du tittat runt på zoopets medlemmars akvariesidorsidor, finns en del som gjort det jättesnyggt. Och det är ju bättre att ha en stabil grund, än att ha 240 liter vatten i lägenheten. Hade själv dom gråa blocken till mitt 375 l , det var perfekt, och jag kände mig trygg med det. Jag skulle inte vilja köpa en möbel som är osäker, och gå och oroa mig var och varannan dag. För när man väl fyller ett kar, så har man ju satt det på plats, det är ju inget man vill ändra på sen.

Jag skulle nog höra med nåt zoo eller nåt, om att köpa en bänk därifrån. Jag har själv 240 l nu, juwel, och deras bänk är perfekt, mitt akv är 120 cm långt.

Jag skulle aldrig chansa, har du haft läckage på ett akvarium nångång..?

Jag hade en smygläcka och då fick jag panik... det var inte roligt..och parketten fick bytas en bit, och en tork stod hos oss ett tag. Och det var ändå en smygläcka, kan bara tänka mig om hur det skulle vara om allt rasade i golvet...hua...

Vad skulle försäkringsbolaget säga...om skadan inträffade?

Det handlar väl om personlig smak också, alla tycker inte lika. I rätt rum kanske det passar med stenblock men inte i mitt. Jag vill ha en träbänk i högblank vitt.

Sen så tror jag inte att en seriöst förstärkt bänk skulle vara nå sämre än en färdig, typ juwel. Kommer ju givetvis inte att fuska utan se till att allt verkligen blir stabilt.

Fuzzop skrev:
Med den mängden förstärkning funkar det säkert, men som Milton tycker jag torrbelastning är bra för att testa, samla ihop 3 lagom tunga vänner eller bekanta och ställ er å hoppa på möbeln så ser du om den pallar för det är den akvarietålig :)

Bra idé, får dra hit hela familjen för ett test :d
Kul om vi skulle knäcka den :(
Nää, men allvarligt, då kan man ju ha en som står bredvid och ser efter om det ser ut att svikta någonstans. Kör nog på det jag tror jag.

Ytterligare en idé vore att sammanfoga lådfronterna i mitten till ett stycke. Sedan sätter man gångjärn på det så det ser ut som lådor fast det i själva verket är en lucka. Då är det ju fritt innanför så man kan även sätta "stödben" där inne.

MVH Martin
#24 - 14 februari 2010 16:35
ja hopptestet är ganska bra för det ska ju hålla även om man råkar springa in i möbeln av misstag nån gång, hellre att den knäcks då än med en massa vatten på, att göra om lådorna till luckor är nog en smart ide, man kan inte få för mycket förstärkning :)
#25 - 14 februari 2010 17:33
Ja, då får det bli så. Tar en tur till jysk imorgon och köper den.
Kan väl lägga in lite byggbilder om någon är intresserad?

MVH Martin
#26 - 14 februari 2010 18:13
Okej, men då kanske du ska testa det här, den har vi i hallen och är skitsnygg, och den har ett rejält stödben i mitten. Vet inte så mycket om material, men det är Hemnes Byrå på ikea, tung är den iallfall. Den är blankvit. Vet inte vad du har för djup på akvariet..

Här har du ju lådor också...! =)=)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00067830
#27 - 14 februari 2010 18:14
ja det vore skoj att se hur det blir :)
#28 - 14 februari 2010 19:03
candra skrev:
Okej, men då kanske du ska testa det här, den har vi i hallen och är skitsnygg, och den har ett rejält stödben i mitten. Vet inte så mycket om material, men det är Hemnes Byrå på ikea, tung är den iallfall. Den är blankvit. Vet inte vad du har för djup på akvariet..

Här har du ju lådor också...! =)=)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00067830

Ja, den var väl okej. Men känns lite mer sovrum än vardagsrum enligt mig. Nä, det får bli den från jysk fast med rejäla förstärkningar.
Har inte akvariet än, men siktar på ett 240 liters.

hult87 skrev:
ja det vore skoj att se hur det blir :)

Okej, då knäpper jag lite bilder under arbetets gång.

Fiskarna är förresten 5 st ctenopoma acutirostre som just nu går i ett 60 liters. Tänkte låta dom växa på sig i det men börjar bli sugen på att skaffa det större karet redan nu :d

MVH Martin
#29 - 14 februari 2010 19:12
Jag tycker inte aluminiumställningarna är särskilt fina. Alternativet är ju att klä in en sådan men jag har inget ställe att göra en sådan operation på nu när det är så kallt ute. Vill gärna ha en bänk i blankvitt serrö :)

MVH Martin

EDIT: Benen sitter faktiskt väldigt stadigt i bänken, kompletterar man med nån sorts lim mellan alla ytor som ligger emot varann borde det fungera. Annars kanske man kan skippa benen och såga ut 5x5x5 cm träkuber som man målar vit/silver och sätter ut typ 8 st under.

Har själv klätt in min ställning i svart typg, riktigt fint blev det iallafall :)
#30 - 14 februari 2010 19:19
Citat:
Ja, den var väl okej. Men känns lite mer sovrum än vardagsrum enligt mig. Nä, det får bli den från jysk fast med rejäla förstärkningar.

Ja, men du sa vitt och blankt, haha, ja din plan blir säkert jättebra, jag ville bara komma med nåt tips =)

Lycka till!=)
#31 - 14 februari 2010 19:46
Fredrik1 skrev:
Har själv klätt in min ställning i svart typg, riktigt fint blev det iallafall :)

Har du bilder på detta?
Jag som också är hifi-nörd skulle ju få plats med MYCKET ljudabsorbenter innanför ett sånt tyg :d

candra skrev:
Citat:

Ja, men du sa vitt och blankt, haha, ja din plan blir säkert jättebra, jag ville bara komma med nåt tips =)

Lycka till!=)

Precis, alltid bra med förslag! Det tackar jag för. Men jag tror jag satsar på den från jysk så jag får möbler från samma serie, blir mer enhetligt då.

MVH Martin
#32 - 24 mars 2010 19:24
No offence, men det är underbart med folk som ber om råd och som sedan ändå kör på sin orginalplan. Trots alla varningens fingrar.

Var väl någon som för ett bra tag sedan hade hittat en granrot och som undrade om han/hon kunde lägga ner den i sitt kar. Alla sa att personen i fråga absolut inte skulle göra det. VIlket personen ändå gjorde eftersom den var så snygg...

Aja. Alla får väl göra som dom vill och tur är väl det.
#33 - 7 september 2024 20:49
Höll bänken??!!
#34 - 8 september 2024 10:33
[QUOTE=Bänke;n1607707]No offence, men det är underbart med folk som ber om råd och som sedan ändå kör på sin orginalplan. Trots alla varningens fingrar.

Var väl någon som för ett bra tag sedan hade hittat en granrot och som undrade om han/hon kunde lägga ner den i sitt kar. Alla sa att personen i fråga absolut inte skulle göra det. VIlket personen ändå gjorde eftersom den var så snygg...

Aja. Alla får väl göra som dom vill och tur är väl det.[/QUOTE]

många är väldigt egocentriska och har en idé om nåt och sen frågar dem ända tills dem får det svar dem vill ha som bekräftar det dem önskade... och en del väntar inte ens på det[:-79]

Annons