Håller det?

#1 - 9 september 2005 09:07
Tänkte starta upp ett andra akvarium, denna gång ett litet på runt 80 liter och den enda plats jag har är min byrå. Fast jag är osäker på om den egentligen klarar vikten då skivan bågnar i mitten då endast sidoväggarna och möjligen bakstycket är bärande. Jag har tidigare haft ett 70-liters som stod där i tre år utan att ta skada av att skivan bågnade.

Kan frigoliten klara av att utjämna de skillnader som uppstår eller bör jag lägga en extra skiva som förstärkning ovanpå byrån? Jag skulle gissa på att det skiljer runt 3mm i nivå mellan ytterkanterna och mitten när skivan bågnar.

Min gissning är att frigoliten skulle klara av att utjämna de nivåskillnader som uppstår, speciellt om det är ett ramakvarium för då vilar ju aldrig glaset mot underlaget, men jag kan ha helt fel så lite åsikter skulle inte sitta helt fel.
#2 - 9 september 2005 10:14
Mycket möjligt att en frigolitskiva kan fördela trycket, men är det inte betydligt säkrare att göra så som du själv nämner i texten, lägg en extra skiva på byron, då vet du ju att det inte blir problem, sågar du till den och ev även målar den kommer det ju dessutom att bli snyggt. Med denna lösningen har du ju ingen anledning att frigolit el motsvarande material under (förutsatt att det är ett ramakvarie).
Känns lite som en onödig risk att bara köra med frigolit, skulle det gå åt h till så kommer du ju garanterat att ångra dig..

Lycka till / Andreas
#3 - 9 september 2005 10:50
...kanske kan va något att sätta ett stag innuti byrån, då kommer den varken att synas och den kommer att hjälpa till för att skivan inte ska böjas...sätt en skiva på innsidan ovanför staget så är det ännu bättre, bara limma eller skruva dit den från innsidan.

// SeanChai
#4 - 9 september 2005 11:10
Beror väl på lite hur det är byggt, och vilket material det är.
Sen bör du väl tänka på att det är stor risk att det kommer i fukt, vilket försvagar din byrå. Har du t.ex. spånskiva så lär det nog inte hålla i längden. Skulle du ha en ekskiva så tål det nog rätt mkt.

Annons