Håller golvet?

#1 - 28 december 2010 21:41
Har ett 540l-ramakvarium om måtten 150x60x60cm. Undrar om mitt källargolvs hållbarhet. Det är en gillestuga (lecablock) med reglar 35x70mm och 60cc. På det golvspånskivor och sedan ett furugolv. Huset är byggt -70.

Jag har tänkt att placera aluminumställningen (6st ställbara fötter) på en plyfaskiva som läggs, tvärgående, över tre reglar. Akvariet kommer att placeras en bit från väggen då det finns ett element(radiator) bakom. ( Väggen är reglad om det nu spelar roll)

Frågan/frågorna är:

Hur tjock bör plyfaskivan vara?
Behöver plyfaskivan yta vara mycket större än akvariets?
Hållet golvet?
#2 - 28 december 2010 22:21
TheRoblin skrev:
Har ett 540l-ramakvarium om måtten 150x60x60cm. Undrar om mitt källargolvs hållbarhet. Det är en gillestuga (lecablock) med reglar 35x70mm och 60cc. På det golvspånskivor och sedan ett furugolv. Huset är byggt -70.

Jag har tänkt att placera aluminumställningen (6st ställbara fötter) på en plyfaskiva som läggs, tvärgående, över tre reglar. Akvariet kommer att placeras en bit från väggen då det finns ett element(radiator) bakom. ( Väggen är reglad om det nu spelar roll)

Frågan/frågorna är:

Hur tjock bör plyfaskivan vara?

Behöver plyfaskivan yta vara mycket större än akvariets?

Hållet golvet?

Jag hade prövat.
Ha nån cm utöver fötterna på akvariet tycker jag..
vi bor iof i lägenhet men vu har 10mm skiva under vårt ena kar (720).
Klossar har vi på vårt andra 720.

Lycka till ;)
#3 - 28 december 2010 22:38
Borde ju hålla, så länge inte reglar och golvspånet under har ruttnat sönder. Är ju inte direkt någon bra lösning som gillestugegolven byggdes på 70-talet, hade så å våran gillestuga innan vi köpte huset å rev ut allt sånt i källaren.
#4 - 28 december 2010 22:39
Du borde kunna ställa bänken direkt på golvet (det kan i så fall bli lite märken i furuplankorna). Om du vet var golvreglarna ligger så ställ det ena benparet en bit in från en av dessa. Du har cc 30 på bänken om jag räknat rätt och du vill undvika att vart annat benpar hamnar mitt emellan reglarna. En tunn plyfa gör inte så mycket för viktfördelningen det är bättre med ett par reglar eller som Hellsson har klossar om du vill vara på den säkra sidan.
#5 - 29 december 2010 22:01
cc30? Bänken är 150 med 3 benpar. Det blir ca 75 cc minus ett bens diameter! Akvariet (150) ligger sålunda på tre reglar (120cm); Mitten benparet på en regel å de yttre ca 15 cm utanför "sina" reglar.

Om jag istället vill belasta fyra reglar hamnar mitten benet MITTEMELLAN två reglar och de yttre 15 cm ifrån "sina" reglar. Det är väl ingen bra idé???

Vad är tunn plyfa? 12mm formplyfa?

Annons