[QUOTE=åheim;n2346897]
Absolut ska det frågas i rätt kategori, om man inte har en projekttråd. Men jag får intrycket av att det bara kastas ut frågor och folk engagerar sig utan att det ska leda någonstans... [/QUOTE]
​Hej hej !
Lite sent svar kan tyckas. Men det har varit lite mycket med nyår och annat de senaste dagarna.
Jupp, slänger ut lite frågor här och där, kanske kan verka lite planlöst. Men så här är det.
Efter diverse tråkigheter i familjen för ett par år sedan, dödsfall, problem med jobb, osv, så behövde jag mer eller mindre akut stänga ner alla karen som jag hade igång.
Då var 240 + 222 + 112 + 112 + 63 liter igång. Fisk och växter såldes / skänktes bort. Karen åkte i varierande skick ut i förrådet, där det redan stod ett par st.
Så, för ett tag sedan så började det ordna upp sig.
En dag sa frugan till mig:
Hörru, jag ser att du surfar mer och mer in på diverse sidor, jag ser att du glor på fisk. Så varför tar du inte tag i det och startar upp ett kar eller två. Vi har tid nu.
Så, sagt och gjort, karet i köket, 112'an rengjordes, och kickades igång. Det tog ett par veckor till sedan köpte jag en Nano (30 liter) som ställdes bredvid TV'n.
Ett av 240 kar en bars in från förrådet. Misserabelt skick. Startade en tråd om det. Rengöring behövdes modell större. Sedan skulle jag ha en ny ramp till det.
Ställde lite frågor om det. Plockade åt mig grenar i skogen. Ställde lite frågor om dom. Samma kväll som jag fick hem dom så stod jag med HSB och tittade på 240 karet som började se hyfsat rent ut. Ungefär så här gick diskussionen.
- Du, nu när du startar upp igen. Varför slår du inte på lite större ? Hur stort klarar du av egentligen ?
- Jag skulle väl klara av ganska stort, det är mer ekonomi och placering som ställer till det.
- OK, men om sätter ekonomin till XXXX kronor, och det skall stå på denna väggen, vad blir det då ?
- Tja, begagnat 540 skulle vi få in.
- Men kör på det då, med förutsättningen att om ett kar kommer in, så skall ett ut.
Sagt och gjort. Letade snabbt upp ett begagnat 540. Sålde det nyligen rengjorda 240.
Och där är jag idag.
Jag har ett 540 som skall igång. Det håller på att rengöras. Gamla avlagringar sitter som berget på rutorna. Skrapar bort lite varje dag.
5 små "problem" har jag idag med detta.
1) Vilka invånare skall jag ha. Men är nog idag inne på antingen Troffar eller CA-ciklider (mellanstora)
2) Belysningen. Fick med mig 2 industriarmaturer, men inte helt nöjd med dom.
3) Bakgrunden. Svart solfilm eller nått slimlineliknande.
4) Inte helt nöjd med benställningen. Funderar på LECA-block.
5) Filter. Ytterfilter finns inte på kartan med den ekonomiska begränsningen som ligger. Innerfilter eller mobilt hamburgerfiter får det bli.
Så, jag tar mig friheten att ställa en massa små "delfrågor" i diverse kategorier, får svar som jag masserar och funderar på. När jag har tillräckligt mycket kött
på benen i vissa saker, så att jag kan ta ett beslut, då blir det en riktig projekttråd.
Funkar dåligt för mitt huvve att ställa frågorna inne i projekttråden.
Hoppas det är OK.