Han är så ELAK!!!

#1 - 23 december 2005 09:08
Min kakaduahanne är en riktig hustyrann! [:(!] Han terroriserar inte bara den lilla honan (som inte har rom) utan också den stora (som verkar har rom/yngel i sin grotta).

Han patrullerar akvariet och ser till att honorna är så nära gavelrutorna som möjligt. Har dom kommit en decimeter ifrån så blir han galen[:-115] och jagar tillbaka dom.
Han tycks känna vibrationer i vattnet när dom rör sig...
Är kakaduahannar så här! Ska inte honan få gå till sin grotta ens?:confused:
Lillan vill han ha mellan pumpen och glaset, när hon är där simmar han bort och kollar så den stora honan inte rört sig från sin plats på botten vid andra gaveln!:eek:

Vilken mansgris(fisk). En meter från spisen och hon är på rymmen... Jag menar en decimeter från gavelrutan och hon är på rymmen...[:-32]

Är VÄLDIGT sugen på att skaffa ett kar med pirayor så får han känna på hur det är...[:-169] [:-169] [:-169] [:-176]

Men, allvarligt, ska jag ta bort honom? Blir han bättre om dom ev. ynglen kommer fram??? Jag som var så glad för mina kakaduaciklider...:o [:(] [:-28] [:-118] [:-82]
Lucas_no1
#2 - 23 december 2005 10:58
Hej!

Först en liten hint. :-)
Det blir rätt många nya rubriker om dina kakaduaciklider här i amerikanskaciklider forumet om du lägger ut en ny rubrik vid varje tillfälle som dina ciklider gör en förändring i sitt beteende.

Men åter till din fråga.
Nu är jag ingen expert på kakaduaciklider men ciklider är ciklider och fiskar är fiskar.
Kakaduacikliden är precis som en tupp med sina hönor.
Dominant och bestämmande.
Det är dock alla ciklider mer eller mindre.
Mitt lekpar scalare slåss extremt mycket innan lek.
Dom får sår på munnarna efter dom bitit varandra.
Mina bolivianska färilsciklider slåss konstant.
Discusarna spöar upp varandar också mellan varven.
Så det är som det ska vara och tur är väl att du har en dominant hanne.
Det ökar bara på chansen att det blir yngel, han vet ju vad han vill!
Låt han bara vara och tur är väl att han inte skadar honorna som fisken på länken nedan gjorde med sin hona. *s*

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,750223,00.html
#3 - 23 december 2005 11:18
[QUOTE=Lucas_no1]Hej!

Först en liten hint. :-)
Det blir rätt många nya rubriker om dina kakaduaciklider här i amerikanskaciklider forumet om du lägger ut en ny rubrik vid varje tillfälle som dina ciklider gör en förändring i sitt beteende.

Men åter till din fråga.
Nu är jag ingen expert på kakaduaciklider men ciklider är ciklider och fiskar är fiskar.
Kakaduacikliden är precis som en tupp med sina hönor.
Dominant och bestämmande.
Det är dock alla ciklider mer eller mindre.
Mitt lekpar scalare slåss extremt mycket innan lek.
Dom får sår på munnarna efter dom bitit varandra.
Mina bolivianska färilsciklider slåss konstant.
Discusarna spöar upp varandar också mellan varven.
Så det är som det ska vara och tur är väl att du har en dominant hanne.
Det ökar bara på chansen att det blir yngel, han vet ju vad han vill!
Låt han bara vara och tur är väl att han inte skadar honorna som fisken på länken nedan gjorde med sin hona. *s*

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,750223,00.html[/QUOTE]

OK! Jag förstår vad du menar. Jag ska inte fråga mer...[:-4]
Har aldrig haft såna ilskna fiskar förut, men det är väl som det ska vara då! :o
#4 - 23 december 2005 11:25
Möblera om i karet, så får han lite annat att tänka på.
En annan variant som funkar är att lasta i fler fiskar. Hos mig har det gjort att trycket minskar på varje individ.
#5 - 23 december 2005 11:31
Förresten till en helt annan sak.
Det är helt ok att starta nya trådar. Fråga du på bara. Är det däremot samma fråga som dyker upp i nya vinklar så är det kanske bra att samla dom i samma tråd, så att man kan få lite överblick.
#6 - 23 december 2005 11:46
[QUOTE=Larry Nilsson]Möblera om i karet, så får han lite annat att tänka på.
En annan variant som funkar är att lasta i fler fiskar. Hos mig har det gjort att trycket minskar på varje individ.[/QUOTE]

Åh! Tack för tipset!:) Det ska jag ta och göra.

Jag hade faktiskt redan tänkt på att ni nog ledsnar på mig och mina fåniga bekymmer med kakaduorna!:o Men jag har aldrig haft såna fiskar förut, dom liknar inte alls sorterna jag haft förut...
Lucas_no1
#7 - 23 december 2005 12:05
Alltså jag menar inte att du ska sluta fråga!
Forumet är ju till för att ställa frågor och få svar på det man undrar över. :-)
#8 - 23 december 2005 12:23
[QUOTE=Lucas_no1]Alltså jag menar inte att du ska sluta fråga!
Forumet är ju till för att ställa frågor och få svar på det man undrar över. :-)[/QUOTE]

Fast jag förstår dig, det har nog blivit lite för mycket om mina kakaduor... Men det beror som sagt på att jag är så osäker på vad som är naturligt beteende hos dom. Dom skiljer sig väldeliga från fiskar jag är van vid!
När det gäller "vanliga sällskapsfiskar" så har jag ju haft såna i många år.
#9 - 23 december 2005 12:27
Jag förstår hur du känner. Birgitta. Jag har oxå tjatat om mina bråkiga guramisar. Men jag tog upp tråden igen när det var något nytt jag ville diskutera betr samma problem.
Det är inte kul när dom bara bråkar och man är rädd att dom skadar sej och varandra.

Själv tycker jag det är intressant med din dokusåpa om cikliderna. Man lär sej lite.
Jag har ett par dvärgciklider, Grön Bågfenciklid. En mycket fin och trevlig firre. Men dom BRÅKAR. Först jagar hanen honan, sen när det blir dags för rom, då är det hans tur att få spö. Och få fenorna fransade.

Ack ja, de små liven håller oss igång.
Lycka till med leken nu.
Och God Jul.
#10 - 23 december 2005 12:30
Tack för ditt svar, Svea! Jag har börjat förstå att det är ett normalt beteende hos dessa ligister :p !

Hoppas det lugnar ner sig snart och att det blir överlevande yngel!!!:D Skulle vara så kul!
#11 - 23 december 2005 12:36
Jag reagerar lite på "elak", det är väl deras natur. Men vi ser det som terror. Man måste tänka "fisktankar". Inte bli arg på dem, och inte oroa sej för mycket har jag lärt mej.
Jag var faktiskt tvungen att ta upp min hane innan hon slog ihjäl honom, sånt kan tydligen hända!

Igår köpte jag en ny liten ancistrushona till min ensamma hane. Han har varit ensam rätt länge så jag var rädd att det skulle bli bråk.
Men hittills har det gått väldigt bra, inget slagsmål eller liknande. Man hoppas på att dom kommer överens och att det blir små mini-ancistrus.
Ha det.
#12 - 23 december 2005 13:26
[QUOTE=svea]Igår köpte jag en ny liten ancistrushona till min ensamma hane. Han har varit ensam rätt länge så jag var rädd att det skulle bli bråk.
Men hittills har det gått väldigt bra, inget slagsmål eller liknande. Man hoppas på att dom kommer överens och att det blir små mini-ancistrus.
Ha det.[/QUOTE]

Vilket sammanträffande!!! Jag ska just iväg och köpa en hona till min ancistrushanne som jag fick i onsdags!:D

Han har aldrig träffat en tjej fast han är kanske 7 cm och har massor med skägg.:) Så gissa om jag är spänd!:p

Jag ska försöka behärska mig och inte ösa ut frågor på Forumet om dom bär sig konstigt åt...:D :rolleyes: :confused:
#13 - 23 december 2005 14:13
Fortsätt du med dina frågor men fortsätt på samma tråd, det är vad tidigare skribenter menar. Då blir det EN lång tråd och är inte folk intresserade av kakaduor eller det som diskuteras så behöver de inte gå in och läsa. Förövrigt så har mina kakaduor lyckats med sin senaste lek och idag har dem frisimmande yngel, ska bli intressant att se hur teckningen blir då honan är orange och hannen tripple red. Lycka till med dina firrrar och fortsätt fråga!
Bilagor:
#14 - 23 december 2005 14:45
Låter konstigt att hanen skulle vara aggressiv mot en hona som har yngel, brukar vara tvärtom tror jag. Har för mig att Apistogrammahanar gör klokt i att hålla sig borta från honan och hennes grotta när hon har ägg eller yngel, annars åker han på däng. Samma med en art med liknande betéende, Bågfenscikliden, som jag har en hane och fyra honor av. Sådär aggressiv ska nog inte hanen vara ens när honorna inte har yngel, låter konstigt.

Ciklider är som människor, alla individer kommer inte överens, och ett ciklidpar som slåss konstant kommer nog aldrig att dra upp några yngel. Vid parbildningen kan de slåss en del, för att testa varandra, och ibland annars också kan de kanske smågruffa lite, men om ett etablerat par fortsätter slåss så att det blir synliga skador på dem, då är det nog nå´t fel på personkemin.

Jag hade ett scalarepar för flera år se´n, som var mycket harmoniskt, inga slagsmål, och de tog bra hand om sina yngel. Se´n dog honan tyvärr, och jag köpte en ny. Det dröjde ett bra tag innan de lekte, eller ens visade intresse för varandra. När de väl lekte, såg allt bra ut tills ynglen nästan var frisimmande, då attackerade honan hanen, och gav honom storstryk. Han såg inte rolig ut, alldeles repig på sidorna, och trasiga fenor. Ynglen försvann tyvärr. Ett harmoniskt par som trivs ihop ska nog inte bete sig så.
#15 - 23 december 2005 15:56
[QUOTE=ovj78]Fortsätt du med dina frågor men fortsätt på samma tråd, det är vad tidigare skribenter menar. Då blir det EN lång tråd och är inte folk intresserade av kakaduor eller det som diskuteras så behöver de inte gå in och läsa. Förövrigt så har mina kakaduor lyckats med sin senaste lek och idag har dem frisimmande yngel, ska bli intressant att se hur teckningen blir då honan är orange och hannen tripple red. Lycka till med dina firrrar och fortsätt fråga![/QUOTE]

Nej, vad roligt!!! Grattis och lycka till med de små liven!:p

OK! Jag ska fortsätta med samma tråd, tyckte inte det handlade om samma problem, därför startade jag nya trådar... Inte så smart alltså :o
#16 - 23 december 2005 15:59
hehe
kom o tänka på en sak angående dessa "ilskna o pilskna" fiskar.. hört talas om försoningssex? *asg*
#17 - 23 december 2005 19:20
Fick du tag på nån fin ancistrushona? Hur har det gått? Ngt nytt betr cikliderna, jag är så nyfiken.
#18 - 23 december 2005 19:34
[QUOTE=Birgitta W][QUOTE=Lucas_no1]Hej!

OK! Jag förstår vad du menar. Jag ska inte fråga mer...[:-4]
Har aldrig haft såna ilskna fiskar förut, men det är väl som det ska vara då! :o[/QUOTE]
när du inte får nogra svar alls,så vet du att du har frågat för mycket;) :p
mvh janne
#19 - 23 december 2005 19:40
[QUOTE=svea]Fick du tag på nån fin ancistrushona? Hur har det gått? Ngt nytt betr cikliderna, jag är så nyfiken.[/QUOTE]

Ja, det fick jag!!! Hon är så söööt![:-64]
Det tog flera timmar innan de upptäckte varandra. Han blev alldeles till sig men hon är måttligt intresserad! :) Hon är ju van vid artfränder.
Nu ligger de på var sitt ställe.

Cikliderna får jag ingen rätsida på. Vet inte om det är rom/yngel eller inte.
Men det har lugnat ner sig i karet, jag köpte 2 st amanoräkor samtidigt. Kakaduorna är helt förbryllade. Verkar tro att jag bjuder på "räkfrossa" [:-21] !
Men de kan inte knipa räkorna. De är små, men snabba!

Och bråket i akvariet har kommit av sig, hoppas det är mer än tillfälligt!:p
#20 - 23 december 2005 20:07
Vad kul att du hittade en fin en. Min är oxå så fin, lite ljusare än hanen och två ljusa spetsar på stjärtfenan. Hanen har bara en, lätt att se skillnad alltså.

Mina fattade intresse för varandra nästan direkt, hon var inne i hans grotta ganska snart.
Men det dröjer väl innan nåt kan hända...
Min stackars hane har varit änkeman ca 2 år och blev nog glad, han är ca 4 år. Honan verkar vara en frimodig och framåt flicka, hon ser sej om och sitter på rutan redan.
Jag tycker att hanen är framme mer nu när där finns en kompis. Och det var ju meningen bl .a.!
#21 - 23 december 2005 20:20
Det blev väl inte kärlek vid första fentaget eller så... Men jag hoppas det tar sig!:)
Han har ju aldrig sett en tjej förut. Bott ensam många år och dessförinnan med sin gamla farfar!

Angående räkorna kan man cyniskt säga: "One down, one to go...!" Den ena räkan låg på botten nyss, halvdöd.[xx(]
Tog upp den och la den i en glasburk med grus i botten. Kanske tar han sig igen... :( Den andra kan jag inte se. Ja ja, dom var nog för små. Men var får man tag i vuxna amanoräkor.
Dom var så söta och kaxiga...
Men det förde det goda med sig att det är lugnare i akvariet - än så länge [:-117]
#22 - 23 december 2005 20:49
Om du haft amanos tidigare vet du säkert att dom är fena (!) på att gömma sej. Kan vara osynliga långa tider, så plötsligt sitter dom där o gnager. Kul typer.
Såg din halvdöda skadad ut eller? Har kakaduorna varit på dem, tror du?

När jag köpte några i höstas, var dom borta så länge så jag skaffade nya!!! DÅ kom kom fram.
Men jag tror att de är lite avvaktande för stora snabba fiskar, men jag vet inte - bara tror.

En hoppade ur akvariet och jag fick tag på den nere på golvet o slängde i den, den klarade sej fint.
#23 - 23 december 2005 21:12
Räkan jag tog upp viftade bara lite på benen och brydde sig inte om att fiskarna kom i närheten eller att jag tog upp honom. Han bara låg där...[:-118]

Om han överlever kanske jag lägger ner honom till ancistrusarna, där går bara
några Endlers guppy också.

Men det behövs städas hos kakaduorna, ätas matrester och så...

Aldrig får man vara riktigt glad...[:(]
#24 - 23 december 2005 21:29
Aj då, det har kanske hänt nåt då. Synd.
Corydoras, har du provat det? Riktigt söta små fiskar, och effektiva.

Vad har du för väder där i Motala?
Här har vi +1,2 och ingen snö. SKÖNT!
#25 - 23 december 2005 21:42
Nej, jag har aldrig haft Corydoras. Batski säger ju alltid att man måste hålla dom i stim (bortåt 6 st). Tycker det låter mycket. Vet inte heller om dom ger sig på rom och yngel...[:-82]
Annars vore det kul att ha ett par såna i alla fall!

Här är också plusgrader och det regnade när jag åkte och köpte mal-tjejen. Vi har lite snö kvar men mest blask. Antingen ska det vara snö som ligger eller också kan "de kvetta"! :)
#26 - 23 december 2005 21:48
Jo, det är sant, ett litet stim ska dom vara, annars står dom bara med nosen in mot glaset i en hörna. Dom trivs inte då. Mja jag vet inte om dom äter rom, kanske. Inte yngel i alla fall. Men annars väldigt fredliga små fulsnygga varelser. Ser ut som en liten minielefant. Jag gillar dom verkligen, har 4 olika sorter.

Hur stort har du, 70 eller 90 l?
#27 - 23 december 2005 21:53
Jag har ett 70-liters sällskapsakvarium med blandat i.
Två 60-liters; ett med ancistrusarna och Endlers guppy. Ett (som är 75 cm långt!!!) med mina beryktade kakaduor och EVENTUELLT en räka!
Och så 33-liters yngelakvarium med slöjguppy-yngel, ett ancistrus-yngel och sex stycken körsbärsräkor (pyttesmå). Räkorna och mal-ynglet kom i onsdags.

Vad har du förresten?
#28 - 23 december 2005 22:02
Ok, men skulle inte några pansarmalar få plats hos kakaduorna som städpatrull? Det finns såna som är lite mindre.
Jag har ett 160 liters blandat där bl a ancistrus, corys och kilfläckar går och så ett 110 liters med tetror, gurami, mollysar och några pansarmalar. Sen ett litet 50 l med guppy och några pansarmalar o kopparbarbar. Sist ett pyttelitet (30 l) med små guppyyngel som är VÄLDIGT livliga.
Kolla gärna min zoon så kan du se några bilder.
#29 - 23 december 2005 22:09
Ja, jag vet inte riktigt. Där är så stökigt just nu, men kanske de skulle behöva några gemensamma fiender... Men stackars malar i så fall![B)]
Jag orkar inte tänka på det just nu... Tror det är dags att gå till sängs nu! Hjärnan känns trögare än vanligt![:-122] [:-89] [:-100]
Godnatt Svea! Det var trevligt att "prata" med dig!:)
#30 - 23 december 2005 22:13
Gonatt o nytt mod i morrn.
#31 - 24 december 2005 10:18
Pansarmalarna får nog inga problem med kakaduorna. Få fiskar verkar vara aggressiva mot pansarmalar, de är hårda och taggiga och om jag inte minns fel är åtminstone vissa av dem lätt giftiga om man sticker sig på dem vilket de andra fiskarna snabbt lär sig. De enda av mina fiskar som anfaller pansarmalarna är mina Ancistrus. Däremot är de nog ganska bra på att knycka rom. Men troligen inte ciklidrom som vaktas av föräldrarna.
#32 - 24 december 2005 13:04
Försök att få tag på lite större amanos, jag har amano räkor i alla mina kar och de blir brutalt jagade ibland men jag har aldrig haft ett dödsfall. Sen kan man luras att tro att de har dött när de byter skal. Är de för små kan det ju vara en annan sak, efter ett tag brukar fiskarna dock ha lärt sig att räkorna inte innebär ngt större hot och då brukar de inte bry sig så mycket om dem så länge de inte kommer för nära.
#33 - 24 december 2005 13:18
[QUOTE=ovj78]Försök att få tag på lite större amanos, jag har amano räkor i alla mina kar och de blir brutalt jagade ibland men jag har aldrig haft ett dödsfall. Sen kan man luras att tro att de har dött när de byter skal. Är de för små kan det ju vara en annan sak, efter ett tag brukar fiskarna dock ha lärt sig att räkorna inte innebär ngt större hot och då brukar de inte bry sig så mycket om dem så länge de inte kommer för nära.[/QUOTE]

Hej och tack för ditt svar!
Båda räkorna är döda nu!!! [xx(] Helt vita och livlösa [:-28] . Jag antar att det är kakaduorna som varit framme [:O]. Ska försöka få tag på större, men det verkar svårt... Verkar svårt att få tag i räkor över huvud taget här. Jag ska se om jag kan beställa. De måste nog vara helt fullvuxna...
#34 - 24 december 2005 13:20
Men du är säker på att de är döda och inte bara bytt skal?Det är lätt att tro att det är räklik som ligger på botten, när det egentligen är deras skal.
#35 - 24 december 2005 13:25
Just det! Ser precis ut som en räka. Allt är med: spröt, nos, ben, stjärt. Hela räkan fast inget innehåll. Kolla igen.
#36 - 24 december 2005 14:28
[QUOTE=svea]Just det! Ser precis ut som en räka. Allt är med: spröt, nos, ben, stjärt. Hela räkan fast inget innehåll. Kolla igen.[/QUOTE]

Nog verkar det vara hela räkan alltid, tyvärr... Den känns hård när jag trycker på den. Den är vit och lite rödbrun framtill och har ögon...[:-117]
Skulle verkligen önska jag har fel!

Svea: Du som har ancistrusar. Jag är lite osäker på om det verkligen är en hona jag köpte igår!!! Hon/Han(?) har några småtaggar runt munnen. Jag mätte henne när hon satt på rutan och hon är 6 cm. Då borde man väl kunna se...?
Hannen hoppar på henne när han kan men hon är väldigt cool!:cool: Har valt samma grotta som hannen! Fast jag har aldrig sett dom där samtidigt... Han verkar lite rädd för henne. Osäker i alla fall!
Han är ingen skönhet. Nu är han alldeles fläckig! Tror inte han var det från början, har bara haft honom i en dryg vecka och han gömmer sig! Har sökt i forumet och det står att dom kan ändra mönster när dom är rädda. Hon är enfärgad med prickar. Så söt!
Jag kallar dom Skönheten och Odjuret!!!:D
Hoppas verkligen det är en hona och en hanne. Behöver lite flyt nu!!![:(]

Har nitrit i två av karen, inte mycket men jag har jobbat med det ett tag. Vattenbyten och nitrivec. Idag tog jag vatten från sällskapsakvariet (det karet funkar perfekt! :p ) och hade i dom två andra. Var det rätt???
#37 - 24 december 2005 15:00
Om du köpt henne i affären så borde dom kunna avgöra vilket kön, min "gubbe" kunde det. Honorna har oxå spröt, fast mycket kortare. Min nya hona har inte fått det ännu, hon är väl ca 6 cm. Övriga skillnader vet jag inte, mer än att honorna är mindre.

Mina båda har varsin grotta, jag fixade en ny till miss Doris som hon är i. Men han har oxå varit på besök. Mina verkar inte bråka eller vara osams alls - ännu får jag väl tillägga för säkerhets skull!

Det där med fläckig: dom brukar bli lite ljusflammiga när dom är upphetsade eller arga. Då brukar dom fälla ut som små buskar vid sidorna. Kanske är det gälar, vad vet jag!

Visst är tjejerna hemskt söta, men jag tycker att hanen oxå är stilig. Så stor och svart. Särskilt när han får broccoli (som just nu) och han fäller ut alla stora fenor i sin iver med maten. Då är han väldigt stilig tycker jag.

Om vattenbyten och nitrit. Tack o lov har jag inte haft nån nämvärd nitrit, vad mäter du med?
Jag hade nog tagit nytt vatten, men rätta mej om jag har fel. Nån annan kanske har ngt bättre råd. Men fel är det nog inte.

Det var synd det där med räkorna. Om du kunnat känna på den är den definitivt död! Och skalet skulle nog inte vara hårt. Fast är det verkligen cikliderna, finns nån annan förklaring?
#38 - 24 december 2005 15:17
[QUOTE=svea]Om du köpt henne i affären så borde dom kunna avgöra vilket kön, min "gubbe" kunde det.

Han i "min affär" vet inte mycket, tyvärr. Han sa att hästnosmalen blir 10 cm och gillar alger. Dom äter tydligen inte alger och blir 28 cm! Han sa att amanoräkor bara finns som sötvattens och att dom är två könade... m.m.??? :confused:

Mina båda har varsin grotta, jag fixade en ny till miss Doris som hon är i. Men han har oxå varit på besök. Mina verkar inte bråka eller vara osams alls - ännu får jag väl tillägga för säkerhets skull!

Jag har en lite böjd rot som hannen grävde sig under rätt snabbt (han är nog nere i frigoliten snart! Och en halv kruka och en kokosnöt. Men dom föredrar båda roten (jag också!). Dom kanske flyttar ihop...[:-64]

Det där med fläckig: dom brukar bli lite ljusflammiga när dom är upphetsade eller arga. Då brukar dom fälla ut som små buskar vid sidorna. Kanske är det gälar, vad vet jag!

Ja, jag sökte på forumet, hoppas han blir prickig igen, det är snyggare...:p

Om vattenbyten och nitrit. Tack o lov har jag inte haft nån nämvärd nitrit, vad mäter du med?

Jag mäter med JBL droppar. Ska vara tillförlitligt har jag förstått.

Det var synd det där med räkorna. Om du kunnat känna på den är den definitivt död! Och skalet skulle nog inte vara hårt. Fast är det verkligen cikliderna, finns nån annan förklaring?[/QUOTE]

Det skulle vara nitriten då, eller chocken! Kakaduorna jagade dom, men dom verkade ju så snabba [:-116] . Tänkte intresset för dom skulle gå över snart...

Om det här inlägget ser konstigt ut så beror det på att jag försökt dela upp inlägget och svara på varje grej, som de stora tjejerna och killarna gör...[8)] [:-93]

Men det blir kanske misslyckat, men då har jag i alla fall försökt...:D
#39 - 24 december 2005 15:18
Jaha, det blev konstigt!!! :p Mitt svar är bland citaten... Du får leta!

Undrar hur man gör egentligen...?:confused:
#40 - 24 december 2005 15:30
Jag förstår ändå, vet inte heller hur man gör. Det funkar ju såhär oxå.
Ja ja, de i affärerna kan vara kass, synd när man ändå lägger så mycket pengar på deras disk.
Men min lokala zoohandlare har varit väldigt hygglig och jag tror att han är kunnig. Det mesta jag lärt mej är genom honom.
Dessutom har jag 6-7 st butiker till här i Sthlms innerstad att välja på.

JBL-testen är tillförlitliga. Vad jag menar med vattnet (ovan) är att det nog inte är fel att göra som du gjort.

Om du skaffar en platt sten så kan du luta den mot stocken så blir det ytterligare en liten grotta att välja på, så gör jag och där bakom brukar dom husera. Man ser den söta lilla svanstippen när den sticker ut.
#41 - 30 december 2005 09:32
Hur går det med kakaduorna? blev det lek eller var dom bara nojjiga :D
#42 - 30 december 2005 09:40
[QUOTE=Bucket]Hur går det med kakaduorna? blev det lek eller var dom bara nojjiga :D[/QUOTE]

Dom leker då och då. Rena såpan, fast yngel tycks det inte bli!

Nu är det lillan som jag tror har yngel i sin kokosnöt. Till skillnad från den stora, när hon lekt, så är Lillan i sin koksnöt mest hela tiden. Bara ute och flörtar med karln ibland och terroriserar den stora honan...:)

Den stora verkade ha rom/yngel i sitt stenröse men i så fall ska de komma ut nu, igår eller idag räknade jag ut. Men hon har aldrig varit så särskilt mycket där inne så jag vet inte. :confused:

Ibland är det hannen som jagar båda så de måste hålla sig tryckta till sidorutorna. Sedan är han sams med en hona och simmar sida vid sida och de tillsammans mobbar den andra... Och så håller det på. Just nu är han snäll mot båda [:-64]

Inte en död sekund med kakaduor inte...:D

Hur är det i Österbotten då? Vad sysslar dina fiskar med?
#43 - 30 december 2005 09:48
[QUOTE=Birgitta W]

Dom leker då och då. Rena såpan, fast yngel tycks det inte bli!

Nu är det lillan som jag tror har yngel i sin kokosnöt. Till skillnad från den stora, när hon lekt, så är Lillan i sin koksnöt mest hela tiden. Bara ute och flörtar med karln ibland och terroriserar den stora honan...:)

Den stora verkade ha rom/yngel i sitt stenröse men i så fall ska de komma ut nu, igår eller idag räknade jag ut. Men hon har aldrig varit så särskilt mycket där inne så jag vet inte. :confused:

Ibland är det hannen som jagar båda så de måste hålla sig tryckta till sidorutorna. Sedan är han sams med en hona och simmar sida vid sida och de tillsammans mobbar den andra... Och så håller det på. Just nu är han snäll mot båda [:-64]

Inte en död sekund med kakaduor inte...:D

Hur är det i Österbotten då? Vad sysslar dina fiskar med?[/QUOTE]

Låter som skojjiga fiskar det där.

Jadu här i Österbotten så är vi mest spända av förväntan :) ikväll ska vi hämta 3st F1 Red Alanquer Discus.

Och kanske en viltfångad liten prick :
http://img483.imageshack.us/img483/5327/discus8ni.jpg

Förutom att scalarerna har typ 100 snart frisimmande yngel på ett blad så är det ganska lungt :) eller nja.. ancitrusarna har gjort det.. igen :D
#44 - 30 december 2005 09:55
Nej vad kul! Både att hämta nya fiskar och att se scalarernas yngelvård. Och ancistrusyngel...! Blir inte alls avundsjuk :rolleyes:

Det flyter ;) inte så bra i mina akvarier precis!

Köpte först en skäggig ancistrushanne och ett par dagar efter en hona (?). 6 cm och lite skäggväxt på överläppen såg jag efter någon dag... Inte kärlek vid första ögonkastet precis. Osäker på om det är en hona!
I det karet har jag massor med nitrit sedan snart en vecka! [:(] Inget hjälper!

Kakaduorna vet jag inte vad dom håller på med, men roliga är dom! Skulle vara roligt med lite yngel... Ser fram emot att se yngelvård! Lillans yngel kommer fram om en vecka. Om...:p

Guppyhonan ynglar snart och Endlersguppy-yngel har jag fått. Så, alltid nåt!
#45 - 31 december 2005 15:08
Apropå rubriken så har han blivit en toffel nu! Aldrig tråkigt när man har kakakduor...:D

Lillan har antagligen yngel i sin kokosnöt nu. De lekte i tisdags och sedan dess har hon skottat igen öppningen så hon knappt kan ta sig in själv och är i nöten säkert 90 % av tiden! Tar sig bara ut ibland för att se till att hannen håller sig under pumpen...!.
Han simmar pliktskyldigast dit men smiter när hon inte ser det...:D Hon är ca 1/3 så stor som han men snärtar till honom med stjärtfenan så han ger sig iväg!

Nu några frågor: Den stora honan har ju lekt ett par gånger. Sist var hon ganska mycket i grottan och skottade igen öppningen lite. Hon skulle ha tagit ut sina yngel i torsdags eller fredags om jag räknat rätt. Hon har inte varit så mycket inne i grottan som Lillan i sin kokosnöt.

Men vart tar rommen/ynglen vägen? Ligger de kvar och förgiftar vattnet?
Om det nu blir frisimmande yngel, stannar de snällt inomhus tills mamman tar ut dem på en simtur?

Det ser oftast väldigt tomt ut i akvariet. Med Lillan i kokosnöten och hannen och stora honan som gömmer sig...

Skulle vilja ha några fiskar till. Men är orolig för att störa friden, när den nu infunnit sig. Vill inte ha några fiskar som kakaduorna inte klarar av och som tar rom och yngel. :eek:

Lite undringar om någon skulle vilja svara...:)
#46 - 31 december 2005 15:14
När ynglen blir frisimmande tar honan ut dem ganska omgående för att leta mat. Om det inte blir ngt av rommen så möglar den eller blir uppäten så du behöver inte oroa dig för det. När du får frisimmande yngel kommer det inte att se så tomt ut i karet längre. Det är lätt att bli sugen på att skaffa fler arter men jag skulle inte rekommendera det om du vill dra upp lite yngel, ofta så blir det jobbigt och man ångrar sig när man har yngel.
#47 - 31 december 2005 15:23
Tack för svaret! Nej, du har rätt. Om det nu blir yngel, och det verkar så på Lillans beteende, så blir det ju mer liv i akvariet! :p

Att jag frågade vad som händer rom och yngel beror ju på att jag fått "nitrit-noja" efter det som händer i mitt senaste akvarium... Vill inte ha massa sånt hos kakaduorna! Men det gör alltså ingenting om rommen möglar då.

Vilka roliga fiskar! Bara man kan koppla av och låta dom sköta sig själva...:o
Det böljar fram och tillbaka vem som mobbar vem eller om alla är sams!!!
Verkligen som en dokusåpa med pakter och elände :D .
#48 - 31 december 2005 15:28
Vänta bara tills du får yngel... Då kan det bli livat i karet. I värsta fall kommer din hanne få för sig att han ska ta över yngelvården efter ett tag, då blir det synd om honan för hon kommer få mycket stryk. Jag har haft det problemet de sista två lekarna och har blivit tvungen att flytta på hannen, tyvärr har det drabbat ynglen då de varit oskyddade ett litet tag innan honan kommit igen. Sista leken fick min bolivianer ett nytt tillskott i sin kost när de jagade oskyddade yngel. Men ca 20 st överlevde iallafall och samlades ihop av honan.
#49 - 31 december 2005 15:34
Vad kul det verkar, att få se yngelvård, även om det går snett ibland! Jag ska försöka ha "is i magen"...[:-116]
#50 - 31 december 2005 16:17
[QUOTE=ovj78]Vänta bara tills du får yngel... Då kan det bli livat i karet. I värsta fall kommer din hanne få för sig att han ska ta över yngelvården efter ett tag, då blir det synd om honan för hon kommer få mycket stryk. Jag har haft det problemet de sista två lekarna och har blivit tvungen att flytta på hannen, tyvärr har det drabbat ynglen då de varit oskyddade ett litet tag innan honan kommit igen. Sista leken fick min bolivianer ett nytt tillskott i sin kost när de jagade oskyddade yngel. Men ca 20 st överlevde iallafall och samlades ihop av honan.[/QUOTE]

Fan vad intressanta fiskar :) såna skall man behöv skaffa sig. vad är latinska namnet på don små liven?
#51 - 31 december 2005 16:31
Apistogramma cacatuoides!
Hur gick det med dina nya diskusar???
#52 - 1 januari 2006 17:18
[QUOTE=Birgitta W]Apistogramma cacatuoides!
Hur gick det med dina nya diskusar???[/QUOTE]

jadu :) fasen så fina dom e. :D och coola.

Dom åt nästan omgående och nu är allt frid och fröjd.. förutom lite smågnabb, men det hör juh till :)
#53 - 1 januari 2006 17:35
[QUOTE=Bucket]jadu :) fasen så fina dom e. :D och coola.

Dom åt nästan omgående och nu är allt frid och fröjd.. förutom lite smågnabb, men det hör juh till :)[/QUOTE]

Åh, vad bra! Har du fått yngel efter discusarna? Dom ska väl också vara fina på yngelvård? Har ingen som helst erfarenhet av discus.
#54 - 1 januari 2006 17:46
[QUOTE=Birgitta W][QUOTE=Bucket]jadu :) fasen så fina dom e. :D och coola.

Dom åt nästan omgående och nu är allt frid och fröjd.. förutom lite smågnabb, men det hör juh till :)[/QUOTE]

Åh, vad bra! Har du fått yngel efter discusarna? Dom ska väl också vara fina på yngelvård? Har ingen som helst erfarenhet av discus.[/QUOTE]

Nä har inte haft turen att få fram ett lekpar :/ men man hinner väl :)
#55 - 3 januari 2006 14:07
Kakaduayngel!

Åh, nu har Lillan kommit fram med sina yngel!!! Så små och så söta![:-64]

Trodde inte dom skulle vara SÅ små!
Hon har var VÄLDIGT vaktig idag, och nu är dom ute! Hoppas dom kommer att klara sig...

Vad ger man dom? Kan man smula torrfoder? Jag satte artemia på kläckning i morse och har lite kvar sedan igår som jag lagt i men det nådde nog inte fram till ynglen! Klarar dom sig utan mat ett tag? Dom är ju små, som sandkorn...

Nu blir jag hispig igen, och GLAD!!!
#56 - 3 januari 2006 14:37
När jag matar mina yngel använder jag en jättestor sjukhusspruta med en slangbit på, på så sätt kommer jag ner till ynglen med artemian. Sprutan rymmer 50 ml och jag köpte den på huddinge sjukhus apotek, tror att det kan vara lite svårt att få tag på på vanliga apotek. Slangen är samma som man använder till tex luftpumpar och passar perfekt till sprutan. Annars kan jag tänka mig att det kan bli svårt att på ett effektivt sätt få ner artemian till ynglen.
#57 - 3 januari 2006 14:42
[quote=ovj78]När jag matar mina yngel använder jag en jättestor sjukhusspruta med en slangbit på, på så sätt kommer jag ner till ynglen med artemian. Sprutan rymmer 50 ml och jag köpte den på huddinge sjukhus apotek, tror att det kan vara lite svårt att få tag på på vanliga apotek. Slangen är samma som man använder till tex luftpumpar och passar perfekt till sprutan. Annars kan jag tänka mig att det kan bli svårt att på ett effektivt sätt få ner artemian till ynglen.[/quote]

Jag har tidigare varit och frågat efter sprutor på apoteket men de säljer bara såna där "doceringsprutor" som man mäter upp mediciner med. Har en sån nu för att suga upp artemian till silen.

Och smulat flingfoder är väl också svårt att få ner, om de nu kan äta sånt... Har aldrig sett något så smått! :p Guppy-yngel är ju rena jättarna!!!

Försökte ta in artemia i en sån doceringsspruta men jag tryckte nog för hastigt så yngel for iväg!!!:eek: [xx(]

Tack för att du svarade så snabbt!:)
#58 - 3 januari 2006 15:34
GRATTIS GRATTIS!! Vad kul!
Jaså är dom såå små. Helt otroligt att det gick bra till slut.
Vi gläds med dej och följer med spänning fortsättningen.
#59 - 3 januari 2006 15:40
[quote=svea]GRATTIS GRATTIS!! Vad kul!
Jaså är dom såå små. Helt otroligt att det gick bra till slut.
Vi gläds med dej och följer med spänning fortsättningen.[/quote]

Hej Svea! Ja, dom är OTROLIGT små! Jag har väldigt fin sand och deras ögon är som sandkornen med en liten helt genomskinlig kropp.:D

Först trodde jag att Lillan rörde upp sanden med fenorna men jag tyckte det var lite väl mycket sand... Så jag tog på mig läsglasögonen [:-42] och såg de små krypen![:-64]

Och nu oroar jag mig förståss igen...!!!:rolleyes: Vad ska dom äta... Kommer dom att bli uppätna... Typiskt mig :o

Hoppas jag och Lillan klarar av att hålla liv i dom nu när dom äntligen kommit!:p
#60 - 3 januari 2006 16:56
[QUOTE=Birgitta W]Åh, nu har Lillan kommit fram med sina yngel!!! Så små och så söta![:-64]

Trodde inte dom skulle vara SÅ små!
Hon har var VÄLDIGT vaktig idag, och nu är dom ute! Hoppas dom kommer att klara sig...

Vad ger man dom? Kan man smula torrfoder? Jag satte artemia på kläckning i morse och har lite kvar sedan igår som jag lagt i men det nådde nog inte fram till ynglen! Klarar dom sig utan mat ett tag? Dom är ju små, som sandkorn...

Nu blir jag hispig igen, och GLAD!!![/QUOTE]

Å va kul :)

Var själv och beställde 1 hane och 2 honor idag

du kan inte få dom på bild? skulle vara intressant att se.

och grattis ännu en gång :)
#61 - 3 januari 2006 17:22
[quote=Bucket]Å va kul :)

Var själv och beställde 1 hane och 2 honor idag

du kan inte få dom på bild? skulle vara intressant att se.

och grattis ännu en gång :)[/quote]

Vad kul att du ska skaffa kakaduor! Nu får du inte en lugn stund:rolleyes: . Men det är så kul med dom :p . Verkligen speciella fiskar!

Jag har tyvärr ingen digitalkamera :( . Kanske jag kan låna av någon... Skulle själv gärna vilja fota dom! Men visa gärna kort på dina kakaduor!

Det är en upplevelse att se den lilla Lillan hålla hannen i schack med bara en blick! Från att ha varit en hustyrann är han nu en total toffel som måste hålla sig under pumpen! Och den större honan har jag inte sett till sedan Lillans yngel kom ut. Hon är nog säkrast i sin grotta!!!

Annons