Han bygger skumbo!

#1 - 14 december 2009 13:08
Oj, oj, oj! Det här hade jag inte väntat mig... En av mina blå dvärgguramihannar som jag bara haft i 6 dagar har börjat bygga skumbo i mitt 300 liters akvarie. Vad bör jag göra? Tänker att de övriga fiskarna kanske bör flyttas men jag har bara ett akvarie.
#2 - 14 december 2009 13:15
Titta på och njut! Ser rätt fränt ut när labyrint fiskar leker. Detta kan ta ett tag till om alls fast han bygger. Han ska impa på sin tjej med ett tjusigt skumbo. Om hon är redo och villig kommer de krama varandra och ägg ploppar ut som befruktas och bärs till nämnda skumbo. Ser hel festligt ut
#3 - 14 december 2009 13:16
Grattis!! :) Ta kort på det :) så man får se
#5 - 14 december 2009 13:21
Vad sött! för varje kram slänger hon ut ett ägg?
#6 - 14 december 2009 13:24
Dessa gör det.
Beror på vilken labyrintfisk det är kampfisk tex släpper flera i taget. Och alla labyrint fiskar är inte skumbobyggare finns munruvare också.
#7 - 14 december 2009 13:26
Bild på boet.

Tog en bild men jag är inte så bra på det. Man ser bubblorna runt om flytväxten och det blir fler och fler.

http://www.familjeliv.se/hem/duddelisah/gallery/phpui2qqg.jpg

Broddan: Fina filmer! Ser onekligen kul ut!
#8 - 14 december 2009 13:28
Hoppas du lyckas se leken!
#9 - 14 december 2009 13:30
Ja, det hoppas jag med men vi åker iväg över jul så det är nog stor risk att jag missar det tyvärr.
#10 - 14 december 2009 13:32
Jag som hade tänkt göra delvattenbyte idag.... känns inte som någon bra idé men jag vet inte om jag vågar låta bli så länge som det kan ta för honom att bygga + leka. Mitt akvarie har bara varit igång i 4 veckor.... Vad tror ni erfarna?
#11 - 14 december 2009 13:44
Jag skulle byta... Visst kommer du säkert paja hans bygge men vattenbyte är a och o för dina fiskars välbefinnande. Han kör säkert igen ändå.
#12 - 14 december 2009 13:45
Har de börjat en gång så slutar de inte, kan tom vara så att vid vattenbyte så triggar man igång de till lek :)
#13 - 14 december 2009 13:46
ok, vad bra. Tack!
#14 - 14 december 2009 17:30
Nu har jag gjort vattenbytet och det gick bra, boet gick inte sönder. Men hörrni.... inte är det väl stor chans att det blir yngel bara för att han bygger? Honan måste ju också vara upplagd så att säga och omgivande betingelser också vara dom rätta antar jag. Bygger inte hanarna både lite nu och då utan att det blir yngel?
Och OM det skulle bli några yngel - hur gör jag då? Så en annan tråd om något levandefoder man kunde odla?? Måste väl finnas något att köpa? Många funderingar......
#15 - 14 december 2009 17:41
Mycket riktigt, honan måste oxå känna för att bilda familj, och vara könsmogen. Men förhoppningsvis så har hon med vårkänslor :)

yngelfoder: Det finns en uppsjö av olika yngelfoder :)

Det jag är bekant med är Artemia i frysformat Nykläckt frystorkade artemia, de har jag kört med kakaduayngel. Funkade bra =) (föräldrarna käkade upp ynglerna efter 1 veckas tid)
#16 - 14 december 2009 17:46
Nubi skrev:
Mycket riktigt, honan måste oxå känna för att bilda familj, och vara könsmogen. Men förhoppningsvis så har hon med vårkänslor :)

yngelfoder: Det finns en uppsjö av olika yngelfoder :)

Det jag är bekant med är Artemia i frysformat Nykläckt frystorkade artemia, de har jag kört med kakaduayngel. Funkade bra =) (föräldrarna käkade upp ynglerna efter 1 veckas tid)

Tack för svar. Men när är bör man då flytta ynglen till en egen kupé för att undgå kanibalismen?
#17 - 14 december 2009 19:16
:) Det kan jag inte svara på aldrig haft skumbo byggare men jag skulle tippa på att man flyttar de så fort man ser ynglerna. Har du flera kar?
#18 - 14 december 2009 20:32
Nubi skrev:
:) Det kan jag inte svara på aldrig haft skumbo byggare men jag skulle tippa på att man flyttar de så fort man ser ynglerna. Har du flera kar?

Nej, jag har inte det men funderar ändå på att skaffa ett lite mindre på ca 100 liter att ha som odlingskar. Tänkte flytta mosaikparet dit sen för att hoppas på lek men så händer det här. :confused:
#19 - 14 december 2009 20:41
Du kan köpa en yngelkasse att hänga över karet. Då har de samma vatten och cirkulation i yngelkassen :) Glöm inte att ha några skärpsnäckor i kassen så de kan städa upp all mat som hamnar på botten.
#20 - 14 december 2009 20:42
Nubi skrev:
Du kan köpa en yngelkasse att hänga över karet. Då har de samma vatten och cirkulation i yngelkassen :) Glöm inte att ha några skärpsnäckor i kassen så de kan städa upp all mat som hamnar på botten.

Jaha, vad smart! Vet du om det fungerar när man har "huv" som jag har på mitt Cayman?

Googlade och hittade en flytande kasse som jag beställde på en gång. :-) Hoppas den kommer till användning någon gång. :-)
#21 - 15 december 2009 14:36
en flytande :) har du länk på den?
#22 - 15 december 2009 14:59
Nubi skrev:
en flytande :) har du länk på den?

Här: http://www.zoosajten.se/yngelbox-2-i-1-p-1317-c-377.aspx

Men efter att jag beställt kom jag på att det förmodligen är småhål i botten där pyttesmå yngel nog trillar ut. Vad tror ni? Får se när den kommer. Snabb leverans i allafall. Paketet skickades redan idag. :)
#23 - 15 december 2009 15:04
mmm mycket riktigt, jag hade kakaduayngel där i och swish så var inga kvar.
Det du kan göra är att täcka korgen med en sån där bh-kasse som man använder när man tvättar bh :)
Eller så går du ut igen och köper en yngelkasse med finkorning tyg :)
I min kasse (har en regnbågsyngel där i nu) har jag skräpsnäckor som har hand om allt skräp som ligger på botten av kassen :)
#24 - 15 december 2009 15:15
Är lite konfunderad nu.... Hanen strider och jagar runt de flesta fiskar i akvariet idag. Han har fullt upp kan jag säga! Den andra dvärghanen simmar till boet när det är obevakat och sticker upp munnen i det. Letar han bara ägg eller kan de redan hunnit lekt? Hur länge bygger dom bo menar jag? Han har hållt på i tre dagar vad jag vet.
Honorna är också väldigt angelägna och intresserade av boet.
#25 - 18 december 2009 17:01
Nu har hane nr 2 också börjat bygga och dessutom bara 10 cm ifrån den andras skumbo. Skumt....
#26 - 8 januari 2010 23:36
hur gick det sen med alla dina skumbon??
#27 - 9 januari 2010 16:50
karrokaja skrev:
hur gick det sen med alla dina skumbon??

Jo, det ena blev förstört när flytväxterna plötsligt flöt iväg av pumpströmmen. Någon fisk måste ha röjt omkring ordentligt. Det andra boet var borta när jag kom hem efter julsemestern. Kanske är det inte tillräckligt med lugn och ro för att honorna ska lockas till lek. Mina Pakistan botior är ganska livliga om man säger så....

Jag ska skaffa ett akvarie till på sikt och flytta över ett par och se vad som händer. Nu vet jag i allafall att båda dvärghanarna är villiga att bygga bo. Alltid nåt! ;)

Annons