Måste säga att jag tycker många "handelsnamn" i artbeskrivningarna är lite märkliga o för mig totalt okända.
Får man fråga var hittar man källan till dessa:confused::confused:
kaj.p skrev:Klart det gör finns massor med ex http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=142 Hallå de flesta som finns i handeln är opal dvs blå. Gul dvärgcilkid känns då lite fel. Frågan är måste man ha handelsnamn i artbeskrivningarna.
O i
Kensa skrev:
Dvs, det är ju klart enklare att leta i artbeskrivningen med ett hyfsat känt handelsnamn, kontra det latinska namnet (som dessutom på vissa arter debateras häftigt om de är rätt eller inte).
?
Robin_Hedstrom skrev:Fast inte lika ofta som det debatteras om huruvida ett handelsnamn är rätt eller fel, väl?
kaj.p skrev:Måste säga att jag tycker många "handelsnamn" i artbeskrivningarna är lite märkliga o för mig totalt okända.
Får man fråga var hittar man källan till dessa:confused::confused:
Micke_A skrev:Visst, handelsnamn kan i många fall förenkla saker och ting, men ofta är det nog mer förvirrande än hjälpande.
Radioaktiva Räkor skrev:Alla som lästa någon form av grossistlista och tittat under sektionen SKALDJUR vet att handelsnamn är ett jävla ofog och borde förbjudas på dom ;) Där kan 3 olika poster av samma räka (t.ex. Crystal Red) ha 3 olika namn på latin (två felaktiga såklart)
//C
Kensa skrev:slutsats, forska mer om skaldjur och L-malar, samt standardisera handelsnamnen.....
Kjell Fohrman skrev:Vem skall betala den forskningen?
Strandarisering är omöjlig eftersom alla kan hitta på ett handelsnamn - hur skulle man kunna hindra det.
Erik Åhlander skrev:Skillnaden mellan populärnamn/handelsnamn å ena sidan och de vetenskapliga namnen å andra sidan är att för de vetenskapliga namnen finns det ett regelverk. Ett populärnamn kan vara mer eller mindre officiellt, men egentligen aldrig fel, bara möjligen obegripligt, fånigt, missvisande. Ett ord som ingen förstår har ingen mening. Alla djur- och växtarter som berörs av lagstiftning inom EU måste ha ett svenskt namn. Jag har själv varit med och skapat många sådana namn. Det känns sällan meningsfullt eller roligt att hitta på ett namn som inte är bra eller andvändbart men ibland blir det nödvändigt. I och med Artnyckeln kommer också samtliga flercelliga organismer som finns i Sverige få svenska namn. Jag gissar att "mossestenkrypare" och "svanskejsarfoting" inte hade några svenska namn innan bandet om tusenfotingar kom. Det hade väl inte direkt funnits något behov:)
Tidskriften Akvariet hade en gång på 1970-talet en tävling där det gällde att hitta på ett svenskt namn till Julidochromis ornatus. Förslaget "Randig solbuk" vann. Jag har aldrig hört någon använda det (seriöst) sedan dess. Zoopet kallar den "Gul Julle" om det namnet kommer användas i framtiden beror väl mycket på Zoopets genomslagskraft.
Alltså det finns inga regler för handelsnamn. Det går inte att förbjuda namn (utom med lagar om dom är oetiska). Det är de namn som används som så att säga gäller. "Används dom inte så finns dom inte".
EDIT: Jag matade barn mitt i inlägget så det hann komma en massa inlägg emellan...:D
Kensa skrev:men....så heter inte Julidochromis ornatus alls i min senaste anförskaffade bok så heter den helt enkelt "Tanganyikaciklid".......
hmmmmm.....???
bifogar ett foto från boken som bevis.
Tidskriften Akvariet hade en gång på 1970-talet en tävling där det gällde att hitta på ett svenskt namn till Julidochromis ornatus. Förslaget "Randig solbuk" vann.
Kjell Fohrman skrev:Jamen hallå där. Kanske kallades den tanganyikaciklid 1970, kanske inte. Ett handelsnamn kan ju vara vad som som helst så vad spelar det för roll