Handlingsplan vid strömavbrott!

#1 - 23 november 2004 10:41
Här sitter jag nu och kikar ut och flingor stora som 5 kronor faller från skyn, har precis haft ett 5 timmars långt strömavbrott här på jobbet, vet också att det varit avbrott runt om i landet i natt och nu med för den delen..
Vad skulle ni göra hemma om ni får ett längre strömavbrott?
Finns det någon bra handlingsplan att följa?
Jag blir alldeles kall invärtes när jag tänker hur det kan gå hemma bland mina små guldklimpar om man sover eller inte är hemma när det händer!!
Vad är det första man skall göra? Göra vattenbyten räcker det? Finns det batteridrivna pumpar att köpa?
Tips, råd, vad skulle ni göra? Finns det något särskilt att tänka på? Förebyggande syfte?

mvh
Åhsa
#2 - 23 november 2004 10:50
mmm hur räddar man filterbakterieodlingen??
#3 - 23 november 2004 10:59
Har varit utan ström sedan 22 i går kväll undra hur många av mina firrar som lever när man kommer hem?????
#4 - 23 november 2004 11:14
Hej!

Om du har ett ytterfilter och strömmen är av mera en timme så får pumpen inte startas. Dina bra bakterier i pumpen blir giftiga och dina firrar kommer att förmodligen dö av dessa. Skaffa en nollspänningsströmmbrytare så får du starta pumpen manuellt och ev byta vattnet innan start. Brytare kan man köpa billigt på clas ohlsson för 119kr. Mvh Starman_
#5 - 23 november 2004 11:44
Ursprungligen skickat av starman_

Om du har ett ytterfilter och strömmen är av mera en timme så får pumpen inte startas. Dina bra bakterier i pumpen blir giftiga och dina firrar kommer att förmodligen dö av dessa. Skaffa en nollspänningsströmmbrytare så får du starta pumpen manuellt och ev byta vattnet innan start. Brytare kan man köpa billigt på clas ohlsson för 119kr. Mvh Starman_

Det där är en stor överdrift. Mina ytterfilter är avstängda cirka en timme vid varje vattenbyte och jag har aldrig sett varken massdöd av fiskar eller uppmätbar nitrit i karet.
#6 - 23 november 2004 12:00
Hej!
Har också försökt läsa på om detta ämne, det verkar som att 4-5 timmar inte ska vara någon fara för bakterierna i ytterfiltret, men att man bör göra ett stort vattenbyte och tollsätta nitrivec när stömmen komer åter...
Någon som har erfarenhet av det?
#7 - 23 november 2004 12:03
Om strömavbrottet varar mindre än 3-4 timmar skulle jag inte oroa mig, annars skulle jag nog rengöra filtren innan jag startade dem igen när strömmen är tillbaka. M.a.o. dra ur elsladden till dem när strömmen varit borta mer än 3-4 timmar. I övrigt kan man väl inte göra så mycket mer än att vänta på strömmen och på olika sätt försöka se till att värmen inte sjunker för mycket i karet.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 23 november 2004 12:21
Hur lång tid ett filter kan vara avstängt beror på en mängd olika faktorer som filtrets storlek, vilket filtermaterial man använder, när man bytte vatten senast, vilket foder man använder, hur ofta och hur mycket man matar etc. etc. - det viktigaste är dock hur välskött akvariet är.
Beroende på detta så kan man säga att tiden variera mellan 30 minuter och 1-2 dygn.
Det går alltså inte att ange en exakt tidpunkt - för säkerhets skull så bör man dock inte ha ytterfilter avstängda mer än en timme utan att rengöra dom vid start.

En viktig sak vid strömavbrott är att akvarierna ofta kyls ner och blir kalla - ett tips kan då vara att isolera dom med frigolit.
#9 - 23 november 2004 12:55
starman: Vad är en nollspänningsströmmbrytare?

Kjell: Måste man byta ut substratet i filtret när man rengör det (efter att det varit avstängt längre än en timme)?

Och hur gör man när man ska rengöra filtret för att undvika att det kommer vatten överallt? Jag har bara haft mitt Eheim professional i ca 1 månad, så jag har aldrig rengjort ett ytterfilter.
#10 - 23 november 2004 15:13
Och hur gör man när man ska rengöra filtret för att undvika att det kommer vatten överallt? Jag har bara haft mitt Eheim professional i ca 1 månad, så jag har aldrig rengjort ett ytterfilter.

Jag sätter mina ytterfilter i badkaret och rengör dem där, så slipper man vatten på golvet:) Du spolar som bara av det värsta och sköljer ur själva filterbehållaren, inget större jobb eller problem att rengöra ett ytterfilter. Har man inget badkar funkar ju duschen lika bra, har även rengjort det i köket en gång, men då fick frugan ett psykanfall, så det passar jag mig från i fortsättningen....!

//Jesper
#11 - 23 november 2004 15:30
Hehe... Förstår vad du menar Jesper. Håll er i badrummet!
#12 - 23 november 2004 18:17
Kul att många hade lite och säga om det här med strömavbrott, en fråga hur fort blir vattnet syrefattigt? Om alla pumpar står stilla, hur lång tid tar det för att vattnet skall bli otjänligt för fisken så att säga, själv har jag ett på 720 liter, ett på 200 liter och en kub på runt 100 liter. Antar det kanske beror också på antalet fiskar i men ett ungefärlig tid? Om man skulle få ett avbrott skulle man då kunna koppla en slang som häller ut vattnet i toan och en slang som fyller på hela tiden eller skulle det bli helknas då? Till slut skulle det ju bli ett 100% vattenbyte, hur illa skulle fiskarna ta det eller är det bättre med ett halvtjänligt vatten?
Känner mig lite dum som ställer kanske knasiga frågor men rätt vad det är så står man där med strömavbrott och då kan det vara skönt att veta vad man skall göra det bästa för ens fiskar eller hur?
Mvh
Åhsa
#13 - 23 november 2004 18:44
Ursprungligen skickat av Åhsa

Om man skulle få ett avbrott skulle man då kunna koppla en slang som häller ut vattnet i toan och en slang som fyller på hela tiden eller skulle det bli helknas då? Till slut skulle det ju bli ett 100% vattenbyte, hur illa skulle fiskarna ta det eller är det bättre med ett halvtjänligt vatten?

Just den lösningen är ingen lösning om du bor i hus iaf eftersom även husets vattenpump går på ström så att det bara tömmer karen när det inte pumpar upp mer

Det allra tryggaste skulle väl vara att ha strömbackup. Någon form av generator?
#14 - 23 november 2004 19:02
Jag kör med batteribackup (dvs en UPS) till mitt växtkar. Den drivar mitt filter i 2 timmar lite drygt. Av erfarenhet, om det är längre avbrott så drabbar det nog mitt jobb oxå. På så sätt uppmärksammas man och hinner hem för att rädda de små liven.

Sambon var inte pigg på ett disel-aggregat på balkongen så det här fick duga...

mvh
Peter
#15 - 23 november 2004 21:37
Ursprungligen skickat av Åhsa

...en fråga hur fort blir vattnet syrefattigt? Om alla pumpar står stilla, hur lång tid tar det för att vattnet skall bli otjänligt för fisken...

Det beror nog på hur mycket fisk, men ett par dagar tror jag inte är något problem om akvariet var i bra skick. Vid det laget så har du nog is på ytan om du inte fixat någon annan uppvärmning och det är mitt i vintern.

Om man skulle få ett avbrott skulle man då kunna koppla en slang som häller ut vattnet i toan och en slang som fyller på hela tiden eller skulle det bli helknas då?

Kan du få vatten och framför allt varmvatten ur kranen när strömmen gått?

Till slut skulle det ju bli ett 100% vattenbyte, hur illa skulle fiskarna ta det

Förmodligen inget något problem alls i sammanhanget.
#16 - 23 november 2004 22:21
Hej!

En nollspänningströmbrytare innebär att när strömmen går,eller du drar ut strömkabeln så bryts strömmen till den här brytaren. Alltså om strömmen gått så startar inte den eletriska saken förrän du själv trycker in en knapp och låter strömmen komma förbi. Jättebra och billig sak att invenstera i. Den jag kör med har både jordfelsbrytare och nollspänningbrytare. Mvh Starman_
#17 - 23 november 2004 23:02
Ursprungligen skickat av starman_

Hej!

En nollspänningströmbrytare innebär att när strömmen går,eller du drar ut strömkabeln så bryts strömmen till den här brytaren. Alltså om strömmen gått så startar inte den eletriska saken förrän du själv trycker in en knapp och låter strömmen komma förbi. Jättebra och billig sak att invenstera i. Den jag kör med har både jordfelsbrytare och nollspänningbrytare. Mvh Starman_

Det finns ju en stor nakdel med detta oxå om det är så att man har strömavbrott mindre än 1 timme men inte kommer hem i tid så kommer filtret vara förstört iaf vilket i sin tur kan resultera i att fiskarna dör av nitrit senare bara att välja :) ...
#18 - 23 november 2004 23:31
Hej!

ja visst kan det bli ett litet strömavbrott på tio minuter och man är på jobbet. Men det tar inte så lång tid att byta vattnet i pumpen och jag har en innepump så kör också så fiskarna klarar det bra. Starman_
#19 - 24 november 2004 06:09
Tja Åhsa !!
I mitt btn kar med diskus så överlät jag matningen i söndagskväll åt min sambo av nån underlig anledning.
Och på måndagen när jag kom hem från jobbet så visade sig att pumparna (ytterfilter + filter bakom bakgrunden) var avstängda så då tänkte jag undrar om fiskarna dör när ja startar dom ?

Men det visade sig att det klarade dom galant, jag satte på pumparna och hällde i lite nitrivec som stod o skräpa.
Under tiden på dagen som pumparna hade varit avstängda så hade ena paret dessutom lekt.

// matte
#20 - 24 november 2004 06:23
Ursprungligen skickat av drd

Tja Åhsa !!

I mitt btn kar med diskus så överlät jag matningen i söndagskväll åt min sambo av nån underlig anledning.

Och på måndagen när jag kom hem från jobbet så visade sig att pumparna (ytterfilter + filter bakom bakgrunden) var avstängda så då tänkte jag undrar om fiskarna dör när ja startar dom ?

Men det visade sig att det klarade dom galant, jag satte på pumparna och hällde i lite nitrivec som stod o skräpa.

Under tiden på dagen som pumparna hade varit avstängda så hade ena paret dessutom lekt.

// matte

En likandande sak hände mig för ett tag sedan, glömde slå på pumparna efter ett 50% vattenbyte. Jag upptäckte inte misstaget förrens dagen efter, slog på pumparna, hällde inte ned något, inget hände iaf, alla lever och mår bra idag. Tror det är lite hysteri med det här med filterbakterier, vet ej, jag är bara lekman inget proffs, men man börjar ju fundera.....!

//Jesper
#21 - 24 november 2004 19:39
Jag har under dagen idag roat mig med ett avsvalningsexperiment för att se hur snabbt ett akvarium kallnar. Det beror ju bland annat på hur stort och vilken form akvariet har, men det här kom jag fram till: Ett 100L akvarium svalnar 1C/timme om skillnaden mot luften är 10C.

Slutsatsen blir att det tar längre tid än jag trodde för ett akvarium att kallna i så fall. Med filt, täcke och frigolit om akvariet klarar sig fiskarna kanske ett par dagar även mitt i vintern.
#22 - 25 november 2004 10:52
Det var ju perfekt att veta tack! ca 1 grad i timmen kallnar det alltså...man skulle behöva bygga sig ett skydd i frigolit som man bara byggde på burken i kris, på något sätt...jag har haft sådan otur med både burkar och fiskar i mina dar så man kan aldrig vara nog så förberedd..."det händer aldrig mig" är något som då jag har lärt mig att ALDRIG säga längre...
he,he
Åhsa
#23 - 3 december 2004 12:52
så ni bara vet finns det batteri divna syre pumpar som jag själv har använt när det var ström avbrott det gick bra faktisk bruka ligga på 90 kr st mvh metaljuxe_box
#24 - 3 december 2004 13:04
Tror det är lite hysteri med det här med filterbakterier, vet ej, jag är bara lekman inget proffs, men man börjar ju fundera.....!
Det beror på hur skitigt filtret är, dvs hur mycket syre bakterierna i det förbrukar per tid. Finns det inte stora mängder onedbrutet material i filtret tar det väldigt lång tid innan det blir syrebrist; finns det massor av onedbrutet material kan det bli syrebrist på kort tid.

När filtret verkligen gått och blivit rejält anoxiskt är det definitivt ingen bra idé att skicka vattnet som står i pumpen in i akvariet - det har noll syre, mycket hög koldioxid, mycket lågt pH, mycket hög bakteriehalt, och höga halter bakterietoxiner från döda bakterier, samt innehåller svavelväte. Plus luktar skunk.

Annons