Handtama choklader och scalarer?

#1 - 17 april 2003 20:13
Har nyligen bytt ut en del i mitt 358-liters kar. Bl a belysning och framför allt satt in en rejäl Eheim-pump 2217. Har bytt ut en del växter och ändrat med rötter och så vidare.

Under den gågna veckan så har man varit ner med blöt armbåge ett antal gånger och varje gång så har mitt stim med citroner direkt ringt i klockan och dragit till närmaste hörn, däremot så har mina två scalarer (ca 12 cm) och framför allt mina två chokladciklider (ca 12 cm) hållit sig väldigt nära mina armar och händer. Den mindre av chokladerna som är ca 10 cm håller sig dessutom extremt nära och tar i mina händer flera gånger och visar INGEN rädsla.

Jag har haft igång karet sedan mellandagarna ifjol och blir verkligen förundrad hur orädda dessa fiskar är. Så fort man är ner och petar i akvariet, t ex plantera lite nya växter, ändra på någon rot som kommit ur läge etc så är de framme och simmar precis runt mig, utan någon som helst rädsla! Handtam eller inte...de äter dessutom ur mina händer när jag ger dem mat...inte utan att man blir lite rörd...

David B.
#2 - 17 april 2003 20:49
Mina chokladisar var otroligt nyfikna och orädda, men så hände något förra veckan (vet ej vad).. de är nu extremt nervösa och studsar runt så fort man närmar sig burken. Mycket närkligt. De här dessutom en nästan kolsvart teckning. Trist... hoppas de återgår till sitt vanliga jag!

Anders L
Anders Akvariesida

#3 - 17 april 2003 20:57
Konstigt och väldigt tråkigt. Mina choklader växlar färg från ljusbrunt, till mörk choklad till den vanliga färgen brun-lila-metallic...ohyggligt vackra fiskar som verkligen förtjänar all uppmärksamhet och som jag absolut rekomenderar till nästan alla kar, givetvis rätt i storlek, de går jättebra med små tetror och rör ingen annan fisk, vare sig liten eller stor. En kanonfirre helt enkelt!

Hoppas att det löser sig med dina choklader...

David B.

Annons