Hanen tar inte hand om alla ägg!

#1 - 22 februari 2008 10:05
min Skäggmunsmals hane ligger åter i sin lilla grotta på äggen, men igår såg jag att typ en klump på 30-40 ägg hade åkt ut o låg utanför.
jag försökte försiktigt föra in dom igen, men han bara knuffar ut dom, så jag tog upp dom o la dem i en yngel skål. men nu är frågan, varför gör han så? jag ser att han har ägg där inne i grottan, men varför tar han inte resten? och är det lönt jag spara på äggen som jag tagit upp??
#2 - 22 februari 2008 10:30
Samma sak hände mig, det var hanens första kull och 9 romkorn sammanlagt hamnade utanför. Jag puttade in dom, men precis som din, så låg dom utanför lika snabbt igen.
Jag tog upp dom och hade dom i yngelkasse. Alla kläcktes, så vore jag du skulle jag spara dom. Jag 'dammsög' botten på kassen mellan 1 och 3 ggr om dagen.

Kan det ha att göra med att dom inte är så erfarna?
#3 - 22 februari 2008 10:36
¨jag såg nu idag att där är små små yngel i romkornen, så det är nog bäst att spara dom. Detta är andra gången min hane ligger på romen, första gången såg jag inga utanför. Men å andra sidan kom där bara 20 yngel då, så kanske romen hann bli uppäten innan jag såg dom. Har ingen aning varför dom gör på de viset.
Guest
#4 - 22 februari 2008 14:48
Varför äggen ligger utanför är för nåt har stört hanen kanske stress eller vattenkvalitén. Man skall inte hålla på att lysa med ficklampa eller dyligt för mycket för då kan han äta upp eller slänga ut romklumpen.

Annons