Hanne hona? (räkor)

#1 - 23 mars 2009 19:00
Hejsan, jag undrar om någon kan berätta hur man kan se skillnad på en räkhona och en räkhanne? Visa gärna bilder
#2 - 23 mars 2009 20:52
Yejjeh skrev:
Hejsan, jag undrar om någon kan berätta hur man kan se skillnad på en räkhona och en räkhanne? Visa gärna bilder

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad är det för räkor?[/COLOR][/FONT]
#3 - 23 mars 2009 21:14
Körsbärsräkor. Och hur många kan man ha i ett 15 liters kar med yngel?
#4 - 24 mars 2009 06:46
Honan är oftast kraftigt röd och större. Medan hannen nästan kan vara transparant och betydligt mindre.
#5 - 24 mars 2009 07:06
Okej tack ;] Ska köpa några snart. Kan jag få lite tips på hur man ska få dom att trivas. Ska ha dom med mina yngel. Vilka växter är bra? Vill dom ha något annat (T ex. rötter eller grottor mm.) Ska man ge dom specialfoder?

Tack för svaren :)
#6 - 24 mars 2009 07:10
Och tillbaka till min andra fråga ;) Hur många kan jag ha i ett 15 liters kar med några yngel?
#7 - 24 mars 2009 08:40
Kör du med filtrering och har för avsikt att flytta dessa "yngel" senare så kan nog många räkor trivas utan problem.

Just körsbär är duktiga på att bli fler. Räcker gott med 6-10st att börja med, har du av båda könen så kommer det snabbt bli många räkor :)
20-30st vuxna räkor kan lätt hållas förutsatt att du har filtrering, annars kan du nöja dig med 10st :)

Kommer de inte ha fiender i karet så behöver de inget speciellt skydd eller grottor. De kommer hålla sig framme och värdesätter växter och rötter bättre då.
Bra växter är Hygrophilia och framförallt Vallisineria där mina ofta sitter ute på bladen och hoppar mellan dem eller sitter där och fångar mat.

Vanligt flingfoder funkar bra att mata med. De äter även döda växtdelar och rensar botten på div skräp. De kommer uppskatta om de får någon algtablett i veckan också.
#8 - 24 mars 2009 15:12
Okej, tack så jättemycket! Vad menar du med filtrering? :confused:
#9 - 24 mars 2009 16:19
Yejjeh skrev:
Okej, tack så jättemycket! Vad menar du med filtrering? :confused:

Om du har något innerfilter eller inte?
Kör du helt utan pump/cirkulation/filtrering av något slag så kan du inte alls belasta akvariet lite hårt med fisk/räkor och vattenbytena blir allt viktigare för att hålla tillräcklig vattenkvalité.

Annars finns det väldigt lämpliga små innerfilter som lätt kan räkskyddas med nylonstrumpa eller filtervadd.

Hade själv 200+st körsbär i ett 45 liters med ett innerfilter+nylonstrumpa. Inte så optimalt kanske men de ynglade av sig väldigt bra och växter och räkor trivdes kanon :)

Annons