hantelciklider (red shoulder) har lekt.. hjäääälp;)

#1 - 19 november 2009 19:07
Som rubriken lyder.. vi har haft vårt akvarie på sparlåga en tid då vi fått barn. Dottern har nu blivit lite äldre och vi mkt sugna på att dra igång akvarie hobbyn igen. Så vi var iväg förra v å köpte tre stycken hantelciklider (ca 6-7cm stora) tre praktbotior som är nästan fullvuxna samt ett stim med 6 st neon regnbågar (melanotaenia praecox), I karet på 375l går även sedan tidigare 3 L malar ( ca12, 10 samt 8 cm stora) å lite rödmunstetror och kardinaltetror (som troligen kommer bli mat snart[:o])

Vi har aldrig haft hantelciklider innan, endast fjärilsciklider som ej lekt. Men nu har vi altså tre fina hantelciklider som går i karet och för ca 4 dagar sedan så började två av dem bli mkt mörka i färgen, lite aggressiva samt munhuggits en del. Den tredje stackarn har blivit totalt bortjagad å ligger nu och trycker bakom filtermodulen:( Vi har inte haft fiskar som lekt någon gång så jag har varit ute och läst en del och antog att det faktiskt var lek som de höll på med och idag när vi kom hem så ligger det nu rom på en stor del av roten i mitten på vårt kar. Så vad gör vi nuuuu???? Trodde inte att de var könsmogna ännu när de var så små! Vore ju så skoj om det blev yngel!! Ska man köpa ett sånt där litet plastakvarie som man hänger på sidan lr hur gör man å hur suger man upp dem??? Å hur fixar man artemia till dem?? Mkt tacksam för hjälp då vi inte kan något om detta!
#2 - 19 november 2009 19:17
låt rommen va. föräldrarna vårdar rom och yngel. dock äter nog de andra fiskarna upp både rom och yngel om dom får tillfälle
#3 - 19 november 2009 19:20
Jo det var lixom det jag tänkte... så därför undrar jag om man kan suga upp några och ha i ett separat kar lr dylikt så man kanske kan lyckas rädda några??
#4 - 19 november 2009 19:24
kan nog bli svårt. men om du ska flytta romen så ta försiktigt med en håv. och sätt i ett yngelkar "typ som man hänger på" och sätt det så det strömmar lite vatten från pumpen in i karet så det syresätts. å kanske det går vägen!? kanske nån annan har bättre tips!?
#5 - 19 november 2009 19:28
Tack! Får se om vi ska försöka med det lr om vi bara ska låta det vara då! Mycket tacksam för fler råd:-)
#6 - 19 november 2009 19:30
annars googla på "odla heros severus" så kanske du får lite tips ;)
#7 - 19 november 2009 19:32
Tack igen snälla du;) har googlat en del men ska genast ut å kika lite till!
#8 - 19 november 2009 19:34
Bäst är nog att låta rommen vara, men att byta vatten extra ofta flera ggr i veckan men i små mängder och mata mindre än vanligt (inget några dagar) så att akvarievattnet är extra fräscht. Detta är tips jag läst om men ej har egen erfarenhet av.

När du väl har yngel kan du låta det gå någon dag sedan slanga över några i en balja på sidan om där du matar med nykläckt artemia. läs på om detta så är det lätt att fixa
#9 - 19 november 2009 21:23
Någon som kan detta bättre än mig som kan vidimera eller tvärtom.
#10 - 19 november 2009 21:25
Tack dre! Ja någon som kan ge mig lite mer info?? Har både googlat å kollat igenom forumet här på zoopet men det verkar vara svårt att hitta så mkt!
#11 - 19 november 2009 21:52
Jag tycker du ska låta rommen vara och låta föräldrarna sköta resten, överlever dom är det ju en bonus men om dom inte överlever så kommer det säkert flera gånger :)

Annons