Det absolut viktigaste är att inte betala någon faktura eller i förskott på något arbete utan betalning sker efter att det utförda arbetet har godkänts.
Det är alltid lätt att vara efterklok men man ska alltid innan påbörjat arbete gemensamt skriva ner vad det är för arbete som ska utföras och till vilket pris, här kan man även passa på att skriva en tidsram då detta skall vara klart och ett vite per tidsenhet om jobbet inte utförs i tid, tex några tusen per påbörjad vecka, det får ju ställas i förhållande till arbetet.
ALLA tillägg av arbete ska först godkännas skriftligt, det är viktigt med "hattande" hantverkare att man stipulerar vad som är ok restid och inte, hantverkare som åker och "småjobbar" när de har tid över tenderar att vara noga med att debitera restid varenda gång och detta är ju inte acceptabelt, jag har tom varit med om jobb där det behövdes 2 hantverkare där de åker i varsinn bil och vill ta ut reskostnad *2 för detta som om det vore självklart.
Restiden utgår alltid från bolagets registrerade adress, är detta långt, förhandla om saken innan om att den ska utgå eller sättas tille tt fast belopp för hela jobbet i offerten.
Varje gång jag har gjort så så har allt förflutit smidigt när de inser att jag faktiskt använder pappret! Men erfarenheten kommer ifrån dåliga erfarenheter så numera är jag noga med det även om det är småjobb som gäller.