Hantverkare !

#1 - 8 februari 2010 18:27
Hur mycket försening är ok ?
Att renovera vårt kök skulle ta 2 veckor (förmodligen mindre) fick vi veta.
Det är inne på 4:e veckan nu. På hela förra veckan så jobbade de bara i ca 2 timmar hos oss :(
Förra Måndagen dök ingen upp alls. I Tisdags ringde vi chefen och frågade om någon skulle komma "javisst, efter middag" - ingen kom :mad:
Inte heller på Onsdagen eller Torsdagen dök nån upp.
I Fredags kom 2 personer och jobbade i ca 2 timmar, kl 12 gick de (på lunch trodde jag eftersom det finns mer att måla) ingen kom tillbaka !
I dag kom ingen heller, börjar bli så j****vla trött på det hela [:(!]
#2 - 8 februari 2010 18:30
När jag hör detta blir jag ännu gladare att min man fixar sånt här själv.

Era stackare..fy för att behöva vänta och inte veta när de kommer..
#3 - 8 februari 2010 18:34
Haha - vi har tummen mitt i handen båda två (hade fasat för "vårat" resultat :D )
#4 - 8 februari 2010 19:33
Byt firma och betala inte ett ruttet öre till nuvarande. Någon stor byggmarknad kanske kan rekomendera någon firma?
#5 - 8 februari 2010 19:40
det låter väldigt oproffsigt!!! jobbar själv som snickare :)
börjar man på ett projekt ska man göra klart så fort som möjligt, specielt när det är i ett hem där folk bor (heltid)!!!
#6 - 8 februari 2010 21:59
Jag är byggnadsarbetare själv men jobbar mest på storbyggen och att renovera o bygga om ett kök på så lång tid är inte acceptabelt under Tex Nyprudoktion där vi jobbar på akord så har vi i tidsplpans ca 1,5 dag per kök är det renovering är klart det tar längre tid men räkna med rivning 1-1,5 dag städning och så montera nytt kök kanske 2-3 dar instalation av vitvaror totalt max 1,5 vecka ja skulle bytt firma omedelbart....

Mvh: Danne
#7 - 9 februari 2010 03:56
Va trött man blir när man ser sånt här.. Jag tycker allt går segare nu för tiden.. Man får ringa och skrika helt enkelt [:(!]
#8 - 9 februari 2010 07:25
Har ni skrivit ett avtal eller kontrakt på arbetet?
Har för mig att om de inte kan hålla vad de lovat, så ska de inte ha betalt heller.

Jag hade bytt firma direkt.
Vi renoverade vårat kök förra vintern.
Om vi inte räknar med rivningen av väggar, dragning av ny el uppbyggnad av vägg och allt det där. Så tog montering av över/underskåp, diskho, diskbänk, vitvaror samt kakling och målning ca 1 ½ vecka. och vi har stort kök.

Låter väldigt märkligt att firman du anlitat jobbar så som de gör. Väldigt oproffsigt.
#9 - 9 februari 2010 09:03
Det absolut viktigaste är att inte betala någon faktura eller i förskott på något arbete utan betalning sker efter att det utförda arbetet har godkänts.

Det är alltid lätt att vara efterklok men man ska alltid innan påbörjat arbete gemensamt skriva ner vad det är för arbete som ska utföras och till vilket pris, här kan man även passa på att skriva en tidsram då detta skall vara klart och ett vite per tidsenhet om jobbet inte utförs i tid, tex några tusen per påbörjad vecka, det får ju ställas i förhållande till arbetet.

ALLA tillägg av arbete ska först godkännas skriftligt, det är viktigt med "hattande" hantverkare att man stipulerar vad som är ok restid och inte, hantverkare som åker och "småjobbar" när de har tid över tenderar att vara noga med att debitera restid varenda gång och detta är ju inte acceptabelt, jag har tom varit med om jobb där det behövdes 2 hantverkare där de åker i varsinn bil och vill ta ut reskostnad *2 för detta som om det vore självklart.
Restiden utgår alltid från bolagets registrerade adress, är detta långt, förhandla om saken innan om att den ska utgå eller sättas tille tt fast belopp för hela jobbet i offerten.

Varje gång jag har gjort så så har allt förflutit smidigt när de inser att jag faktiskt använder pappret! Men erfarenheten kommer ifrån dåliga erfarenheter så numera är jag noga med det även om det är småjobb som gäller.
#10 - 9 februari 2010 19:22
svärsonen o jag bytte kök , allt revs ut ny gips på väggar , altså från scrats . tog ca 2veckar , o då jobbade vi heltid på normal arbete , så dett blev kvällar o helg . så om du bor i en storstad , är dett bara att gilla läget . :pskaffa andra snickare
//janne
#11 - 9 februari 2010 19:26
svärsonen o jag bytte kök , allt revs ut ny gips på väggar , altså från scrats . tog ca 2veckar , o då jobbade vi heltid på normal arbete , så dett blev kvällar o helg . så om du bor i en storstad , är dett bara att gilla läget . :pskaffa andra snickare

//janne
Håller helt med tog mig ca 2 veckor också allt revs ut golv ja allt,lite kvälls jobb bara och en helg sen var det klart.
#12 - 11 februari 2010 13:01
Det är tyvärr så att hantverkare tar har och tar åt sig för mycket jobb. Fast det är dåliga ekonomiska tider verkar en del hantverkare kunna välja och vraka med jobben. För mycket jobb leder till förseningar. Det är mycket vanligt att de börjar ett jobb och sedan fortsötter på ett annat vilket är frustrerande för konsumenten. Faktum är att det verkar som om du är mer beroende av hantverkaren än hantverkaren av dig.
#13 - 15 februari 2010 14:57
[FONT=Arial]Vi kom överens om ett fast pris (trodde att de skulle skynda sig då)[/FONT]
[FONT=Arial]Har skrivit kontrakt (har inte fått min kopia ännu)[/FONT]
[FONT=Arial]Kollade även upp om de fått nån anmärkning men de var "rena".[/FONT]

[FONT=Arial]I Fredags fick vi reda på att all målning var klar - "jippy" tänkte jag.[/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black][FONT=Arial][COLOR=black]Glädjen varade inte länge..[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Jävligt slarvigt målat, missat mycket - hantverkaren vet nog inte ens vad spackel är :([/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=black]I går kom det som fick mig att helt tappa hakan[/COLOR][/FONT][FONT=Arial][COLOR=black].. jag stänkte 1 droppe sås på fogen (mellan kaklet) när jag skulle ta bort såsen så blev fogen mindre !!!!!!! - WHAT THE FUCK !!!!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Det var över 2 veckor sen det kaklades och fogen har inte härdat!![/COLOR][/FONT]

Jag har idag kallat hit hantverkarens chef (har knappt kunnat sova så arg jag har varit):mad:
Chefen (han var inte glad) sa att han skulle se till att hantverkaren skulle dyka upp imorgon.[/COLOR][/FONT]
#14 - 15 februari 2010 15:51
gör om gör rätt!!!
#15 - 19 februari 2010 13:23
Hej! Jag läste just din tråd och blev alldeles mållös! Sådär får det inte gå till och fotona ska vi inte prata om...Det ser ju ut som JAG har målat! Hur har det gått?
#16 - 19 februari 2010 18:01
Själv är bäste dräng - det där hade ni fixat själva t o m med tummen mitt i näven! Skitdåligt.
#17 - 21 februari 2010 14:40
Någon här inne som kan något om fogar?

Hantverkaren köpte något medel som skulle smörjas på fogen som skulle göra att fett och fläckar inte skulle fastna.

I går stekte jag fläsk och det kom pyttesmå fettfläckar på fogen, det gick inte bort alls. Har fösökt att torka bort det med vatten, med diskmedel, med diskmedel och en liten tandborste ..inget har funkat :(

Är fogar så känsliga eller har de gjort fel?
Vågar knappt använda spisen nu, är rädd för att råka stänka så det blir fler fläckar :(

För ca 50;000 i arbetskostnad så vill man ju att de ska göra ett bra arbete [:(!]

Annons