Kjell ni har ju själva på zoopet på FISKAR. SÖK-MOTORN. malawi-haplochromis
Det MÅSTE ju betydda att det är en malawi.
Jag har själv en hinderi red empress som är en haplochromis alltså en malawi.
Så här står det i Fiskgrupper-Allmän info "Ciklider-Malawi-Haplochromis"
"Den kan kanske verka lite märkligt att kalla en grupp för "Haplochromis" eftersom inte en enda art som ingår i denna grupp tillhör släktet Haplochromis. Representanter för släktet Haplochromis hittar man idag i Viktoria-sjön i Afrika och inte i Malawisjön.
Trots detta har vi döpt denna grupp till "Haplochromis". Anledningen är helt enkelt att när malawiciklider började bli vanliga i hobbyn fanns det mängder av arter som var inplacerade i släktet Haplochromis. Allt efterhand som kunskapen om dessa ciklider har ökat och många nya vetenskapliga rön har gjorts har de olika "Haplisarna" delats upp i flera olika släkten och idag finns det inte längre några "Haplisar" kvar i Malawisjön. Många kallar dem dock fortfarande för Haplochromis och man ser fortfarande en del akvarieaffärer som säljer dem under detta namn, vilket alltså är fel."
Klart som korvspad, eller hur. Din Hinderi ingår alltså numera i släktet Protomelas och inte i släktet Haplochromis och denna namnändring ägde rum för ca. 15 år sedan så man kan ju tycka att affärerna borde ha lärt sig vid detta laget.
Sedan vad gäller Ch.44 så vet jag att det är en Viktoria efetrsaom jag sett den i handeln och på foton i diverse akvarietidskrifter.