Haplosternum Thorakatum

#1 - 4 februari 2008 18:07
Har precis inhandlat en mal,å dom va osäkra på va det
va.Dom trodde det va en Haplosternum Thorakatum.
Vill gärna ha det bekräftat.
Såg när jag kom hem att den saknar känselspröten,kommer
dom att växa ut igen?
Bifogar en bild!
Tack på förhand.:)

[COLOR=#22229c]http://s275.photobucket.com/albums/jj317/heddon/?action=view&current=IMG_0193.jpg[/COLOR]
#2 - 4 februari 2008 18:11
Japp, det är en Hoplosternum thoracatum (långsträckt pansarmal), ser ut som en hona, men svårt att se av bilden hur stor den är, är den liten, runt 5 cm, är det nog svårt att se. De brukar gilla att vara flera. Jag har en hane och en hona själv. Känselspröten växer nog ut igen.
#3 - 4 februari 2008 18:18
Ok tackar för det snabba svaret. Har dom flera namn?
Hur är det med känselspröten,kommer dom att växa ut??
Kommer att köpa flera,va ligger dom på ungefär ute i handeln?
Ja den är nog ca 5-6 cm.
#4 - 4 februari 2008 18:24
Det vetenskapliga namnet är Megalechis (Hoplosternum är det gamla namnet)thoracata, kallas ibland för långsträckt pansarmal på svenska. Den verkar inte finnas med bland zoopets artbeskrivningar av nå´n anledning. Söker du på långsträckt pansarmal får du upp Callichthys callichthys istället, men det är Megalechis thoracata jag har sett under namnet långsträckt pansarmal om jag minns rätt. Känselspröten växer nog ut. Vet inte exakt när könsskillnaderna börjar synas, men vuxna hanar har större bröstfenor, där den första fenstrålen är kraftigt förstorad, och rödaktig.
#5 - 4 februari 2008 18:46
Tittade på den nu,den är nog lite större kanske
7-8cm.
Ska helt klart skaffa fler.Har du någon sida där man
kan läsa om dem?
Va brukar dom kosta i handeln?
#6 - 4 februari 2008 18:53
Sök på google så får du nog upp en del. Tja, de brukar säljas när de är rätt små, ca 30-40 kr kanske. Vad gav du för din?
#7 - 4 februari 2008 19:09
75 kr men den är kanske lite större än normalt.
#8 - 4 februari 2008 19:27
Lät lite dyrt. Jag betalade väl nå´t så´nt för mina har jag för mig, de är nog drygt 10 cm. De kan bli 15-20 cm, har jag för mig.
#9 - 4 februari 2008 19:31
Ok,men men köpt är köpt. Ska försöka fixa några till.
Nu vet jag mer om dom.Tack för alla svar.
#10 - 4 februari 2008 19:47
Så lite :)
#11 - 6 februari 2008 11:52
Såg att du ville ha tag i sidor med Megalechis (eller Hoplosternum) thoracata, om du skriver namnet så, så får du nog fler träffar.

Annons