har du varit i hurghada

#1 - 27 februari 2007 10:39
någon som varit i Hurghada om ni har råd tips om platsen vad man ska tänka på vad man ska handla osv alla tips och råd är välkomna
#2 - 27 februari 2007 16:45
Välj ett annat ställe!!!!!!

fairing skrev:
någon som varit i Hurghada om ni har råd tips om platsen vad man ska tänka på vad man ska handla osv alla tips och råd är välkomna

[B)] Min uppfattning:
Hurghada är bara hotell med stora trädgårdar och privata standremsor.
Från det nordligaste belägna Hurghadahotellet till det sydligaste - alltså utmed kustremsan - är det säkert ett par mil av asfaltsgator.
Inga fina, allmänna parker - och så alla affärsmän som bara lurar turister.....
Ett fynd gjorde jag - ett cerat med coccossmak på ett apotek!
Maten INTE att rekommendera. SEGT kött. Inhemskt öl gick an.
Röda Havet - för kallt /i början på december/!

DET KAN BLÅSA DÄR![B)]
#3 - 27 februari 2007 18:41
Jag var där i augusti för 1 1/2 år sedan med min familj. Det stämmer att hela kuststräckan är bebyggd med stora hotell med privata stränder. Eftersom denna plats för bara c:a 15 år sedan var en liten ökenstad så är inte växtligheten mycket att "hänga i julgranen" men detta kompenseras mer än tillräckligt av den helt fantastiska undervattensvärlden som man får tillgång till. :) :)

Jag här snorklat i söderhavet, Australien samt i Thailand men detta var utan tvekan det häftigaste! Vi har tre söner som alla tre klarade av att åka med på dykturer som varade i flera timmar (saltvatten + flytväst till den yngste). De kostar c:a 3 ooo att ta ett dykarcert där
Vad det gäller affärer så är det klart att de lokala affärsmännen försöker att ta ut så mycket som möjligt, men när man väl har kommit överens om ett pris så blir man inte lurad på växeln. Vi träffade bara på pålitliga taxichaufförer som körde direkt till hotellet utan omvägar. Du bör dock alltid göra upp om priset först. De har en relativt låg brottslighet där jämfört med många andra turistorter.

Vi köpte t-shirts för c:a 30:- i egyptisk bommull som fortfarande är i superskick efter idogt tvättande + ett gäng handdukar. Min man köpte parfymessens (jag är allergisk) för en struntsumma och en vattenpipa med äppeltobak.

Jag tyckte att maten var helt OK och det finns även Mc donalds för den hugade. Annars kostade en pizza med roomservicepris c:a 20:- på Hilton och det kan man ju inte klaga på.

Vi åker tillbaka nu i påsk för mer snorklig och sol. [:-60] [:-60] [:-60] [:-60]

Nu är tempersturen C:a 26-28 grader och det passar oss utmärkt (sist var det 35 grader) så nu ska jag ta en busstur till Konungarnas dal i Luxor. Jag har läst egyptologi och var besviken på att det var för varmt förra gången vi var där.

Ett utmärkt resmål om man tycker om sol och underbar snorkling samt uppskattar billiga priser.
#4 - 27 februari 2007 19:33
När det gäller mat rekommenderar jag den libanesiska restaurangen Mandarin som finns i både El Dahar (den äldsta stadsdelen i norr) och New Hurghada. Fantastiskt god mat till mycket bra priser. Pita Sfinx är också ett mycket prisvärt matställe med bra mat som ligger mitt på huvudgatan.
För snorkling rekommenderas den lilla stranden Sharm El Naga som ligger 2-3 mil söder om Hurghada. En taxi tur/retur (inklusive väntan hela dagen när man badar) kostar 200:- prutat. Där är lugnt och stilla och mycket bra snorkling.

Lite fiskrelaterade bilder från Hurghada:

Annons