Jag var där i augusti för 1 1/2 år sedan med min familj. Det stämmer att hela kuststräckan är bebyggd med stora hotell med privata stränder. Eftersom denna plats för bara c:a 15 år sedan var en liten ökenstad så är inte växtligheten mycket att "hänga i julgranen" men detta kompenseras mer än tillräckligt av den helt fantastiska undervattensvärlden som man får tillgång till. :) :)
Jag här snorklat i söderhavet, Australien samt i Thailand men detta var utan tvekan det häftigaste! Vi har tre söner som alla tre klarade av att åka med på dykturer som varade i flera timmar (saltvatten + flytväst till den yngste). De kostar c:a 3 ooo att ta ett dykarcert där
Vad det gäller affärer så är det klart att de lokala affärsmännen försöker att ta ut så mycket som möjligt, men när man väl har kommit överens om ett pris så blir man inte lurad på växeln. Vi träffade bara på pålitliga taxichaufförer som körde direkt till hotellet utan omvägar. Du bör dock alltid göra upp om priset först. De har en relativt låg brottslighet där jämfört med många andra turistorter.
Vi köpte t-shirts för c:a 30:- i egyptisk bommull som fortfarande är i superskick efter idogt tvättande + ett gäng handdukar. Min man köpte parfymessens (jag är allergisk) för en struntsumma och en vattenpipa med äppeltobak.
Jag tyckte att maten var helt OK och det finns även Mc donalds för den hugade. Annars kostade en pizza med roomservicepris c:a 20:- på Hilton och det kan man ju inte klaga på.
Vi åker tillbaka nu i påsk för mer snorklig och sol. [:-60] [:-60] [:-60] [:-60]
Nu är tempersturen C:a 26-28 grader och det passar oss utmärkt (sist var det 35 grader) så nu ska jag ta en busstur till Konungarnas dal i Luxor. Jag har läst egyptologi och var besviken på att det var för varmt förra gången vi var där.
Ett utmärkt resmål om man tycker om sol och underbar snorkling samt uppskattar billiga priser.