Har "genomskinligheten" nån funktion?

#1 - 2 november 2005 14:00
Ja kanske världens mest korkade fråga men jag undrar och vill gärna veta, spelar det någon roll om ett kavarium är genomskinligt eller inte? Eller skulle man kunna ha fiskar i en plasthink om man bara har tillräckligt med ljus, växter och grus? Inte för att jag tänkt och ha det men jag undrar ändå:cool:
#2 - 2 november 2005 14:07
har oxå funderat lite på det där, tror inte fiskarna skulle bry sig så mycket om akvariet var i betong istället för glas faktiskt. Glaset är bara för åskadarnas skull
#3 - 2 november 2005 14:22
Jag är inte så säker på det...

Mina Fyrögonfiskar gillar helt klart att titta ut genom rutan. Står det något ivägen eller om glaset är skitigt så letar de efter ett "titthål".
#4 - 2 november 2005 14:24
ptja fiskar har inte precis glas väggar i naturen...

om jag minns rätt användes glas för att vi människor ville se våra simmande vänner :p
#5 - 2 november 2005 14:40
Jag kan tänka mig att de fiskar som är vana vid att ha något att se genom säkerligen gillar det, för det gör mina också. Men dammfiskar lever ju i gropar och har inget glas...
Finns det tillräckligt med ljus och allt annat de behöver så borde det inte vara något problem. Kolla de zoo och djurställen som har stora bassänger till sina fiskar, de har ju bara (relativt) små glas för att vi ska se in, och fiskarna verkar trivas..?
#6 - 2 november 2005 15:18
Ja jag har tänkt på det, men alltså hur pass bra syn har fiskar egentligen?
#7 - 2 november 2005 15:21
dom har duglig syn vad jag vet.
kan se typ en halvmeter utanför karet.
#8 - 2 november 2005 15:25
[QUOTE=skrabbe]Ja jag har tänkt på det, men alltså hur pass bra syn har fiskar egentligen?[/QUOTE]Jag har för mig att jag läste någonstans att man konstaterat att discus kan uppfatta saker som händer tio meter från akvariet.

Till trådstartaren: självklart har det ingen betydelse. Har floder/sjöar/dammar/pölar glasväggar? ;) Glaset är för att vi människor ska se fiskarna. Sen tvivlar jag inte alls på att det finns nyfikna fiskar som gillar att "titta ut", samtidigt som det finns skygga fiskar som skulle uppskatta lugnet som icke genomskinliga väggar skulle ge.

[quote=skrabbe]Eller skulle man kunna ha fiskar i en plasthink om man bara har tillräckligt med ljus, växter och grus?[/quote]Nej. Det viktigaste är att ge fisken en tillräckligt tilltagen volym att simma i. Sedan står det, i någon lag gällande hållandet av exotiska djur, att man som djurägare är skyldig att ge sitt djur en stimulerande miljö. Om jag inte minns fel.
#9 - 2 november 2005 15:30
olika fiskar har oliak bra syn.
fiskar i dammar har rätt stort synfält att se trots att dom är i en grop i marken.
10m låter rätt mycke men diskus har väl rätt stora ögon ?
vet att polarns guldbarber inte har några plroblem med 6 meter

sen när det gäller glaset.
mina fiskar gillar å stå vid framrutan å titta ut på mej å min katt.
dom reagerar direkt såfort ja rör mej mot skåpet under akvariet där maten står.
samma med polarns 25-30 fiskar dock ej dom 3 malarna.
#10 - 2 november 2005 15:49
kom på en sak.. minna botior gillar simpsons..

när simpsons börjar och nån av dom får syn på att det går knäppar han så dom andra kommer så simmar dom runt och försöker så ordentligt. sen när reklamen kommer slutar dom kolla och fortsätter jaga mat och sen när dom efter reklamen upptäcker dom att det börjar igen och försöker se..
misstänker att det beror på att en hel del grönt och gult och rött används i simpsons då jag matar dom med gröna alg piller och rött gult granulat och en gång i veckan svarta mygglarver.

finns ju däremot värre exempel än det. som oskars som blir tama som hundar :p.
#11 - 3 november 2005 14:12
[QUOTE=Tastyfish]kom på en sak.. minna botior gillar simpsons..

när simpsons börjar och nån av dom får syn på att det går knäppar han så dom andra kommer så simmar dom runt och försöker så ordentligt. sen när reklamen kommer slutar dom kolla och fortsätter jaga mat och sen när dom efter reklamen upptäcker dom att det börjar igen och försöker se..
misstänker att det beror på att en hel del grönt och gult och rött används i simpsons då jag matar dom med gröna alg piller och rött gult granulat och en gång i veckan svarta mygglarver.

finns ju däremot värre exempel än det. som oskars som blir tama som hundar :p.[/QUOTE]

Hihihi, vem gillar inte simpsons? :D

Annons