Har hämtat karet nu!

#1 - 22 april 2008 05:58
Nu har jag hämtat ett akvarium på 54 L och i det hade jag tänkt att det skulle bo dessa fiskar:

1 kampfiskhane
2 eller 3 kampfiskhonor
2 fjärilsciklider
2 Khuliiålar
3 Klogrodor
Någon slags mal

Förra gången jag startade upp ett akvarium på ca 60L så visste jag inte så mycket om hur jag skulle göra, hur länge jag skulle vänta mellan varje fisk m.m. Så nu vill jag verkligen ha tips på hur jag ska starta upp det.

Bild på karet:
http://s271.photobucket.com/albums/jj135/soffipropp96/?action=edit&current=001.jpg

Några frågor:
Jag fick med en ganska stor pump som är grön-svart med märket EHEIM, är det märket bra?

På doppvärmaren står märket JÄGER, är det bra?

Sedan fick jag också med en luftbubbelpump som har märket STELLAR, någon som vet om den pumpen är ny och bra?

Jag fick med sten till akvariumet också och det är ganska stor Engelsk sjösten, och khuliiålar och grodor vill väl ha vanlig sand? Eller??

Vilken fisk/fiskar ska jag börja med?
#2 - 22 april 2008 08:43
Kul med nytt kar! :)

Eheim och Jäger är båda bra märken.

Läs gärna Danne och Anzos guide till akvarieuppstart härinne. Köp någon bakteriekultur, som Nitrivec eller Baktozym och börja med att sätta i två-tre fiskar, t ex kuhli-ålarna. Det tar omkring en månad att starta upp, men mera finns att läsa i guiden jag nämnde.
#3 - 22 april 2008 08:47
Du kan ha lite av den engelska sjöstenen i bottnen och sand uppepå om du vill. Så slipper du köpa så mycket sand ;)

Lycka till :)
#4 - 22 april 2008 08:54
om du ska köra med sand så tycker jag du ska köpa en påse blästersand på biltema:) köp den lite grovare 0,1-2 tror jag den är, grummlar inte så mycket då:)

Men som Jens A skrev läs gärna guiderna, där står allt man behöver veta:)

Axel
#5 - 22 april 2008 14:22
Mm, jag har tänkt på biltemas blästersand, men jag vill liksom veta hur den ser ut.. På biltemas hemsida sökte jag på "blästersand" och det kom fram men det var bara en stor papperspåse så man såg inte sanden :mad:
Någon som har biltemas blästersand som kan lägga ut en bild eller länka? Vill gärna se den.

Nina:
Min kompis sa till mig att man kunde ha engelsk sjösten under och sedan sanden ovanpå, precis som du sa, men jag visste inte om det skulle funka men nu vet jag det, Tack! :)
Har en fråga som vanligt:
Jag har sand hemma, sådan som kommer från stranden (från skåne eller danmark tror jag, jag har iaf tagit den direkt från stranden) men jag har inte så mycket, så jag tänkte göra som du sa. Hur mycket sand ska det vara ovanpå gruset/stenarna? Ett tjockt lager eller räcker det att bara täcka gruset under? Khulii-ålar har jag hört att de vill ha finkornig sand eftersom de gräver ner sig i sanden, så jag kanske ska ha lite tjockare lager med sand eller vehövs det inte?
#6 - 22 april 2008 14:30
en bild på blästersan finns på min blogg. www.outdoor11.blogg.se skrolla lite så hittar du bider, där har jag blandat i lete grövre grus mellan 1-5 mm för att de ska se lite verkligare ut.

Men du kan också köra med den sande du har hämtat från stranden om du vill. tvätta den noga och eventuellt koka den innan bara.

Axel
#7 - 22 april 2008 14:38
Jag vet inte om jag ska skippa kampfiskhonorna..
Hur stor chans är det att de får yngel/ägg?? Jag har läst att vattennivån inte får vara högre än 15cm för då blir det för jobbigt för hanen att hämta äggen på botten och sedan simma upp igen för att lägga dem i skumboet.. Och så ska det inte vara något grus eller någon sand för då hittar inte hanen äggen när han ska hämta dem, bla, bla, bla... Massa såna grejor. Kan de få ägg ändå, och kommer det bli något av det hela om man inte gör som det står i "instruktionerna"?
Själv tycker jag inte att kampfiskhonor är speciellt vackra (det finns ju endel jättefina, men de flesta har ganska mörka tråkiga färger..)
Vad tycker ni? Hur ska jag göra..?
#8 - 22 april 2008 14:43
axeisi skrev:
en bild på blästersan finns på min blogg. www.outdoor11.blogg.se skrolla lite så hittar du bider, där har jag blandat i lete grövre grus mellan 1-5 mm för att de ska se lite verkligare ut.

Men du kan också köra med den sande du har hämtat från stranden om du vill. tvätta den noga och eventuellt koka den innan bara.

Axel

Den såg jättefin ut. Men jag testar att köra med sanden som jag tagt själv ovanpå något större grus (engelsk sjösten). Om det inte blir bra så är det bara att åka till Biltema med någon stark person (typ pappa) och en 50-lapp, haha :D;)
#9 - 22 april 2008 15:48
soffan96 skrev:
Jag vet inte om jag ska skippa kampfiskhonorna..

Hur stor chans är det att de får yngel/ägg?? Jag har läst att vattennivån inte får vara högre än 15cm för då blir det för jobbigt för hanen att hämta äggen på botten och sedan simma upp igen för att lägga dem i skumboet.. Och så ska det inte vara något grus eller någon sand för då hittar inte hanen äggen när han ska hämta dem, bla, bla, bla... Massa såna grejor. Kan de få ägg ändå, och kommer det bli något av det hela om man inte gör som det står i "instruktionerna"?

Själv tycker jag inte att kampfiskhonor är speciellt vackra (det finns ju endel jättefina, men de flesta har ganska mörka tråkiga färger..)

Vad tycker ni? Hur ska jag göra..?

Någon som kan svara på denna fråga? Vad tycker ni? Säg precis vad ni tycker och tänker om detta med kampfiskhonorna.
#10 - 22 april 2008 16:31
Om du egentligen inte vill odla kampfiskar, så skippa dem.
#11 - 22 april 2008 17:25
Tycker inte heller du ska ha honorna. Då blir det precis lagom med fisk nu :) Tror dina fjärilar kommer trivas mycket bättre utan jobbiga honor ;)

Ang. sanden: Ta engelsk sjösten och lägg i bakre delen av akvariet, fyll sen på med sanden så det blir ett ganska tjockt lager. Det kommer då bli som en sluttning framåt (mycket bak, mindre fram). För som du skrev vill ålarna ha en del sand men oxå för att inte sjöstenen ska komma igenom sanden så lätt.
#12 - 22 april 2008 20:19
Ibland kan det bli problem när man köper honor till hanen då dom spöar upp honom. Jag har inte själv varit med om det men hört andra som har erfarenhet av detta. Så undvik honor om du inte jätte gärna vill ha dom.

När det gäller ålarna så vill dom gärana ha något att ligga under, dom syns vanligtvis inte till så mycket under dagen. Mina var framme en hel del ändå, men främs på kvällen.

Lycka till!

MVH /Tobias
#13 - 23 april 2008 15:35
Jag kom på att det inte är albinoancistrus jag har köpt utan den heter Golden-ancisrus. Döpte henne till Elina, och så har hon en kompis som heter Alice, hon är en vanlig ancistrus.
#14 - 24 april 2008 16:42
soffan96 skrev:
Jag kom på att det inte är albinoancistrus jag har köpt utan den heter Golden-ancisrus. Döpte henne till Elina, och så har hon en kompis som heter Alice, hon är en vanlig ancistrus.
Och de lever i ett 54liters?!
#15 - 24 april 2008 16:49
åheim skrev:
Och de lever i ett 54liters?!

Jaa, vadå då?? De är ca 2cm....
#16 - 24 april 2008 16:57
soffan96 skrev:

Same shit, different name. Guld- och albinoancsitrus alltså.
Har du hittat någon som kan ta över dem när de växt ur 54 liter?
#17 - 24 april 2008 16:59
Dysnomia skrev:
Same shit, different name. Guld- och albinoancsitrus alltså.

Har du hittat någon som kan ta över dem när de växt ur 54 liter?

Jaha, visste inte att det var samma..
Det är ju bara att lämna till någon zoo/akvariebutik när de blivit för stora fast det tar ju något år eller mer..
#18 - 24 april 2008 17:08
soffan96 skrev:
Jaha, visste inte att det var samma..

Det är ju bara att lämna till någon zoo/akvariebutik när de blivit för stora fast det tar ju något år eller mer..

Det tar inte mer än ett år om man utfodrar dem ordentligt. Så det är ju bra att planera.. Räkna med att behöva göra dig av med dom om ett halvår.

Varför inte skaffa en fisk som kan bo i ditt kar permanent? Det finns ju mindre malar som trivs i 54 liter hela sitt liv.
#19 - 24 april 2008 17:48
Dysnomia skrev:
Det tar inte mer än ett år om man utfodrar dem ordentligt. Så det är ju bra att planera.. Räkna med att behöva göra dig av med dom om ett halvår.

Varför inte skaffa en fisk som kan bo i ditt kar permanent? Det finns ju mindre malar som trivs i 54 liter hela sitt liv.

Vilka då?
#20 - 24 april 2008 18:22
Otocinclus !! Tror jag har nämnt det innan :p

Små, ganska effektiva malar :)
#21 - 24 april 2008 18:31
Eller Pitbull Pleco...
#22 - 25 april 2008 05:50
Nina82 skrev:
Otocinclus !! Tror jag har nämnt det innan :p

Små, ganska effektiva malar :)

Jaaa, just det, det var så de hette! :) Hade glömt namnet, men jag ska kolla efter dem idag på någon djuraffär.
#23 - 25 april 2008 07:00
Bra :p

Tänk bara på att de lever i stim :)
#24 - 25 april 2008 10:35
Nina82 skrev:
Bra :p

Tänk bara på att de lever i stim :)

Ok, hur många ska jag ha då? Vad brukar de kosta?
#25 - 25 april 2008 10:39
Förökar de sig lätt? Jag frågar detta om nästan varje fisk eftersom jag tycker det är så spännande när de får ägg och yngel. :)
#26 - 25 april 2008 10:40
5-6st ungefär. Hur mycket de kostar vet jag inte exakt men jag tror våra kostade ca. 30:- st.

Har du inte råd att köpa alla nu, kan du ju köpa några nu och resten sen.
#27 - 25 april 2008 10:45
Nina82 skrev:
5-6st ungefär. Hur mycket de kostar vet jag inte exakt men jag tror våra kostade ca. 30:- st.

Har du inte råd att köpa alla nu, kan du ju köpa några nu och resten sen.

Nina, vad är det för gurami på din bild? Fin :)
#28 - 25 april 2008 10:46
soffan96 skrev:
Förökar de sig lätt? Jag frågar detta om nästan varje fisk eftersom jag tycker det är så spännande när de får ägg och yngel. :)

Våra har inte ynglat iaf och jag tror inte du får några yngel av dom, tyvärr.

Läs mer om dom här :)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329
#29 - 25 april 2008 10:46
soffan96 skrev:
Nina, vad är det för gurami på din bild? Fin :)

Dvärggurami :D
#30 - 25 april 2008 18:47
Köpte några Otocinclus idag kostade 16kr st. Hörde att dom inte äter växter som många andra malar annars kan göra, utan bara alger.

MVH /Tobias
#31 - 25 april 2008 18:48
Tänkte ju köpa dalmatinermolly men vill inte ta någon risk ifall de skulle börja "gnaga" på kampfiskens fenor så det blev Platy istället. En hona och en hane.
Vet inte riktigt vad färgen kallas men det ser ut som sunset och lite... hmm, ungefär som en vildsvärdbärare, den färgen, lite så..
Jag kan sätta in en bild imorgon.
Kampfisken jagar de lite och spänner ut fenorna och gälarna men det går säkert över när han vänjer sig.
Honan la jag i en yngelbox på en gång eftersom hon är smällfet och har en jättestor svart fläck vid analen. Hoppas det blir några yngel :)

// Sofie
#32 - 25 april 2008 22:05
Köpte några Otocinclus idag kostade 16kr st. Hörde att dom inte äter växter som många andra malar annars kan göra, utan bara alger.

MVH /Tobias

Otocinclus kan gnaga på växter om man inte matar dom :)
#33 - 25 april 2008 22:07
Ok, dom tutar i en vad som hels i djuraffären :D

MVH /Tobias
#34 - 25 april 2008 22:07
soffan96 skrev:
Tänkte ju köpa dalmatinermolly men vill inte ta någon risk ifall de skulle börja "gnaga" på kampfiskens fenor så det blev Platy istället. En hona och en hane.

Vet inte riktigt vad färgen kallas men det ser ut som sunset och lite... hmm, ungefär som en vildsvärdbärare, den färgen, lite så..

Jag kan sätta in en bild imorgon.

Kampfisken jagar de lite och spänner ut fenorna och gälarna men det går säkert över när han vänjer sig.

Honan la jag i en yngelbox på en gång eftersom hon är smällfet och har en jättestor svart fläck vid analen. Hoppas det blir några yngel :)

// Sofie

Vad kul :)

Tror du gjorde helt rätt i att köpa Platy istället. De blir ju inte fullt så stora och så tycker jag personligen att de är snyggare oxå ;)
#35 - 25 april 2008 22:09
Ok, dom tutar i en vad som hels i djuraffären :D

MVH /Tobias

Så är det alltid :D
Det du hör i djuraffären får du ta med en nypa salt :p Ibland är det sant och för ofta är det åt hellskotta fel ;)
#36 - 25 april 2008 22:28
Det har man märkt :), var köper du din fisk? Finns där något bra ställe som har stort utbud nere i härliga skåne?

MVH /Tobias
#37 - 26 april 2008 07:52
Det är lite olika var jag köper fisk :)

Det finns många djuraffärer här nere :D

Har inte ens hunnit kolla alla ställen :p

Men ett ställe som jag tycker är jättebra är Djurriket i Helsingborg. Inte jättestort urval men alltid välskötta akvarium och näst intill aldrig sjukdomar. Har även möjlighet att ta hem de flesta fiskar om det skulle vara så. Oxå trevlig personal som är ett stort + :)
#38 - 26 april 2008 07:59
Stort utbud står ZooGiganten i Lomma (mellan Lund och Malmö) för. Där finns det mesta :)
Kan åka dit bara för att gå och titta på alla fiskar. Finns nog bara Åleds som är bättre :D och där har jag inte varit än, men det kommer :p
#39 - 26 april 2008 08:43
Ok, för jag är ifrån Kristianstad egentligen jag pluggar tillfälligt i Stockholm. Men mitt intresse väcktes här uppe och jag har ingen aning om vad som finns där nere.

MVH /Tobias
#40 - 26 april 2008 08:48
Finns kanske bra affärer på den sidan av skåne oxå :) Själv håller jag mig till väst och mittskåne, men sen å andra sidan är det inte såå långt var man än bor i skåne (inte så stort) :D
#41 - 29 april 2008 06:45
Finns där något bra ställe som har stort utbud nere i härliga skåne?

MVH /Tobias

Hej Tobias.

Jag bor ca 3 mil från C4, kan tipsa dig om där jag brukar handla. :)
[COLOR=red]Cityzoo[/COLOR] har flyttat till nya fräscha lokaler bakom länstyrelsehuset, det nya torget dom byggt där. Dom har ett bra & stort utbud med bra priser & Janne som har hand om akvariedelen där e mkt trevligt & kunnig. Dom tar även hem fiskar åt en ifall man vill.

[COLOR=red]Kristianstads zoologiska [/COLOR][COLOR=black]är ganska nyöppnad. Ligger ute på Vilan, bredvid Harald Nyborg. Oxå relativt brett sortiment, även lite saltvatten. Trevlig personal & mannen e kunnig inom området. [/COLOR]

[COLOR=red]Stoby, [/COLOR][COLOR=black]utanför Hässleholm är mkt, mkt bra. Väldigt bra, trevlig, kunnig personal & mkt stort utbud. Bra priser. [/COLOR]

Alla 3 har fräscha, fina akavarier & inga döda firrar.

Mvh Eva
#42 - 29 april 2008 16:16
Tack så mycket Eva! :D
Jo då lilla glimåkra känner man ju till ;) Har jobbat som väktare och då var bla östra göinge mitt distrikt under ett halvårs tid.
#43 - 30 april 2008 19:47
Tack så mycket Eva! :D

Jo då lilla glimåkra känner man ju till ;) Har jobbat som väktare och då var bla östra göinge mitt distrikt under ett halvårs tid.

Egentligen bor jag på landet utanför Glimmen.... ;)
Min morbror jobbar som hundförare på Securitas. :)
C4 e en ganska trevlig, gemytlig liten stad. Flyttade tillbaks efter 12 år på vift i just Sthlm & en liten sväng Halland. Ångrar inget! :D

/Eva
#44 - 1 maj 2008 10:40
EvaPeva skrev:
Egentligen bor jag på landet utanför Glimmen.... ;)

Min morbror jobbar som hundförare på Securitas. :)

C4 e en ganska trevlig, gemytlig liten stad. Flyttade tillbaks efter 12 år på vift i just Sthlm & en liten sväng Halland. Ångrar inget! :D

/Eva

Honom känner jag nog, om han jobbar i Kristianstad för det var för dom jag jobbade. Jag är hemma i kära skåne nu och hälsar på släkten så jag ska faktiskt ta en sväng om och kolla upp dom butikerna du tipsat om.

Annons