Har jag fattat rätt? (mäsk co2)

#1 - 25 februari 2006 14:09
Har läst en massa gamla trådar och tror jag börjat fatta....[:o] Har ett 375 l kar.

Om jag tar en 5 l dunk, med blandningen:
4 l vatten
5 dl socker
1 tsk bikarbonat
2 tsk torrmjölkspulver
2 krm torrjäst

slang med backventil till 1,5 l pet med vatten, sen slang med backventil till en trappa i akvariet.(Finns en på Guldfisken.se som jag funderar på)

Göda med pmdd, 1 fulldos/vec, och 50 % vb.
Är jag med eller helt ute o cyklar?:D

Läste att detta ska bubbla i 3 veckor. Har då blandat till en ny dunk, som jag byter när bubblet blir dåligt.

Var ska jag bäst placera trappan i akvariet? Har en Fluval 4 i ena hörnet och utblås från Eheim ytterfilter i andra hörnet.
#2 - 25 februari 2006 14:17
Jag använder samma recept på mäsk, fast till ett 60L. Då blir det lagom nivå på ph. Ska säga att min reaktor inte är den bästa så jag skulle nog kunna ha ett större kar och få samma ph-värde om jag fixade en bättre reaktor.

Men frågan är om en 5 L dunk räcker till ett så stor kar? Kanske behöver du ha två dunkar... Annars så är principen rätt! Det är bara att prova sig fram, tappa inte suget bara om det inte funkar första gången...

Mvh Harry

EDIT: Tips! Du kan köra med vinjäst, då blir mäsken inte lika känslig för temperaturerskillnader.
#3 - 25 februari 2006 14:23
Då får jag prova med 2 st 5 l dunkar, och koppla ihop dom med t-rör.
Tack för svar. :D Detta är en hel vetenskap!

Samma mängd vinjäst?
#4 - 25 februari 2006 14:32
va ska man ha den petfaskan med vatten till???
#5 - 25 februari 2006 14:32
Jag använder en tsk vinjäst... men det kanske blir ungefär samma.

Ju mer jäst du tar desto mer bubblar det och då tar mäsken slut snabbare. Fast men kan fylla på med bränsle till mäsken utan att byta ut hela, det är bara att hälla i mer socker. Då håller den lite till.
#6 - 25 februari 2006 14:35
Jag använder inte en PET-flaska men funderar på att börja göra det. Ibland när jag skakar om flaskan (för att mäsken ska blanda sig och bubbla mer) så kommer det upp mäskblandning i röret. Den vill man tydligen inte ha i karet för balansens skull. Detta slipper du om du har en PET-flaska som "reningsverk".

Samt att flaskan med vatten fungerar som bubbelräknare.
#7 - 25 februari 2006 14:35
Tjena Andreas! verkar som vi har samma frågor..:D

vattenflaskan ska visst rena gasen och funkar även som bubbelräknare.
#8 - 25 februari 2006 14:36
[quote=Yrrah]Jag använder inte en PET-flaska men funderar på att börja göra det. Ibland när jag skakar om flaskan (för att mäsken ska blanda sig och bubbla mer) så kommer det upp mäskblandning i röret. Den vill man tydligen inte ha i karet för balansens skull. Detta slipper du om du har en PET-flaska som "reningsverk"[/quote]

ja förstår inte riktigt.. ska bubblorna från mäskflaskan passera flaskan med vatten först innan den ska ner i akvariumet?
#9 - 25 februari 2006 14:37
[quote=Lena123]Tjena Andreas! verkar som vi har samma frågor..:D

vattenflaskan ska visst rena gasen och funkar även som bubbelräknare.[/quote]

ja vi verkar ha samma problem med detta :) ja e oxå helt ny på det här ämnet.
ja har köpt lite slang o så idag och ett nytt akvarium så nu e de snart igång :)
#10 - 25 februari 2006 14:39
En slang går ner i PET-flaskan från mäskdunken, den leder ner i vattnet på botten och bubblar upp. I flaskans kork gör man ett till hål och för en slang till karet, gasen samlas alltså i PET-flaskans topp.

Jag kan försöka mig på en bild.... vänta lite
#11 - 25 februari 2006 14:41
[quote=Yrrah]En slang går ner i PET-flaskan från mäskdunken, den leder ner i vattnet på botten och bubblar upp. I flaskans kork gör man ett till hål och för en slang till karet, gasen samlas alltså i PET-flaskans topp.

Jag kan försöka mig på en bild.... vänta lite[/quote]

bra förklaring.. de va ju inte så avanserat kanske :) gör alla så när dom använder mäsk? ja ska köra med 4st stora petflaskor. räcker det med en flaska med vatten då?
#12 - 25 februari 2006 14:47
Det borde räcka med en flaska med vatten, efter allt jag läst...:)

Ska göra en beställning nu på slangar, trappa, t-rör o backventiler. här i Arvika är utbudet begränsat och mycket dyrare.

Vi får ha lycka till! :D Vad blir det för storlek på nya karet, Andreas?
#13 - 25 februari 2006 14:50
Bild!!

Gult är mäsk, grön slang till akvariet!
#14 - 25 februari 2006 14:51
[quote=Lena123]Det borde räcka med en flaska med vatten, efter allt jag läst...:)

Ska göra en beställning nu på slangar, trappa, t-rör o backventiler. här i Arvika är utbudet begränsat och mycket dyrare.

Vi får ha lycka till! :D Vad blir det för storlek på nya karet, Andreas?[/quote]

måste man ha backventiler?? va ska de va bra för? (ännu en sak ja inte har fått med mig)
ja har köpt ett 160l juwelakvarium.
ja va på parva zoo i karlstad igrå.. dom har utförsäljning o rea :)
#15 - 25 februari 2006 14:56
Backventil skulle jag behövt vid några tillfällen. I proncip för att inte akvarievatten ska rinna ner i mäskdunken, och därmed fylla den - då får man göra om. Detta händer t ex när man glämmer på flaskan så att gasen som samlats bubblar ut - klämmer man då för mycket så blir det undertryck och slangen fungerar då som en hävert!
#16 - 25 februari 2006 14:57
[QUOTE=Yrrah]Gult är mäsk, grön slang till akvariet![/QUOTE]

du har talang :D
#17 - 25 februari 2006 14:58
[quote=Yrrah]Backventil skulle jag behövt vid några tillfällen. I proncip för att inte akvarievatten ska rinna ner i mäskdunken, och därmed fylla den - då får man göra om. Detta händer t ex när man glämmer på flaskan så att gasen som samlats bubblar ut - klämmer man då för mycket så blir det undertryck och slangen fungerar då som en hävert![/quote]

ok.. hur ser en sån backventil ut? går de o köpa på guldfisken?
#18 - 25 februari 2006 15:06
Jo den finns på Guldfisken:

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/index.php?cPath=49_150_519&osCsid=a23ba93a663544bd2f4ff932241e02cb

Tack Bucket! Gissa vilket program jag använt =D
#19 - 25 februari 2006 15:08
tack för de:) man sätter den mellan akvariet o flaskan med vatten då eller?
#20 - 25 februari 2006 15:10
Japp, där skulle jag satt den, så nära akvariet som möjligt!
#21 - 25 februari 2006 15:11
[quote=Yrrah]Japp, där skulle jag satt den, så nära akvariet som möjligt![/quote]

ok.. tack så mycke för alla tips.
ha en trevlig lördag alla!!
#22 - 25 februari 2006 15:12
29 kr på guldfisken. Sätter en mellan mäsk o vatten och en mellan vatten och akvarim. För säkerhets skull! :D

Ja, en tur till K-stad är alltid kul. Deras butik är kul att gå i. Blir mycket "vill ha" :D
#23 - 25 februari 2006 15:20
Ha en trevlig lördag själv! :)
Tror vi börjar få lite kläm på det här nu....:D
#24 - 25 februari 2006 20:53
[quote=Lena123]Sätter en mellan mäsk o vatten och en mellan vatten och akvarim. För säkerhets skull! :D
[/quote]

Tycker du ska nöja dig med en backventil, mellan tvättflaska och akvarium. Varje beckventil gör systemet "trögare", i alla fall hade jag problem med att backventilen hängde sig och stoppade flödet tillfälligt. Satsa på en bra backventil.

...Johan...
#25 - 25 februari 2006 22:47
[quote=Jodahl]Tycker du ska nöja dig med en backventil, mellan tvättflaska och akvarium. Varje beckventil gör systemet "trögare", i alla fall hade jag problem med att backventilen hängde sig och stoppade flödet tillfälligt. Satsa på en bra backventil.

...Johan...[/quote]

oki. en backventil får de bli. ska nog fixa en i morrgon!!

hur fort efter man har satt mäsksatsen kan man "instalera" den? med en gång eller?
#26 - 28 februari 2006 12:20
ja fick inte svar på min fråga så ja frågar igen :)
hur fort efter att man har blandat mäsken börjar de bubbla så man kan installera den till akvariumet? ska man göra det med en gång eller?

vart ska man sätta diffusorn i akvariet? långt ner eller?
#27 - 28 februari 2006 12:35
Den här tråden behövde jag :D

Kör med "nutrafin co2"...en liten plastbunke med lock och slang...och en "trappa" (diffusor?). Funkar sådär halvbra. Vill uttöka mängden mäsk..

Så var köper man en 5l dunk?! :P
#28 - 28 februari 2006 12:35
Mäsken brukar starta efter ett par timmar.
#29 - 28 februari 2006 13:35
hur fort efter att man har blandat mäsken börjar de bubbla så man kan installera den till akvariumet? ska man göra det med en gång eller?

Skruva tillbaka mäskflaskan så fort du blandat till mäsken.

vart ska man sätta diffusorn i akvariet? långt ner eller?

Sätt den så långt ner det går. Jag hade problem med detta. Inte ens när jag hade öppen slangände i akvariet kunde jag ha den långt ner för mottrycket gjorde att gasen inte orkade ta sig ur. Fråga mig inte hur det fungerade, om trycket kan spränga mäskflaskan så borde gasen orka ut, men så var det i alla fall. Jag tryckte in slangen i innerfiltret så att impellern finfördelade bubblorna.

Du kanske ska testa mistreaktorvarianten?

...Johan...
#30 - 28 februari 2006 13:47
Hade också problem med det. I mitt fall läckte det mellan slangen och hålet och när jag tätade med silikon utan att ta av korken bubblade det igenom silikonet (ganska korkat, jag vet!). När jag sedan tog av korken och tätade igen funkade det att sätta diffusorn djupt i akvariet.
#31 - 28 februari 2006 14:45
Precis, orkar inte gasen ut i karet när man sätter "utloppet" långt ner, så läcker det någon stans på vägen, alternativt är stopp (men det ska mycket till).
#32 - 28 februari 2006 21:52
Ja, det gäller att vara noga med att täta alla genomföringar. Det var mest därför jag la ner mäsk, alltid var det nånstans det läckte. Lyckades täta det mesta till slut, men fick problem vid gängorna mellan flaska/kork. Det verkar vara lite olika gängor, vissa flaskor har bättre och andra sämre (har bara testat med PET). Blev inte tätt trots att jag lindade plastfolie runt gängorna. Efter lite mixtrande gick gängorna sönder och då gav jag fan i det. Nästa gång jag testar blir det med en bättre dunk av nåt slag.

...Johan...
#33 - 28 februari 2006 22:22
[quote=Jodahl]Ja, det gäller att vara noga med att täta alla genomföringar. Det var mest därför jag la ner mäsk, alltid var det nånstans det läckte. Lyckades täta det mesta till slut, men fick problem vid gängorna mellan flaska/kork. Det verkar vara lite olika gängor, vissa flaskor har bättre och andra sämre (har bara testat med PET). Blev inte tätt trots att jag lindade plastfolie runt gängorna. Efter lite mixtrande gick gängorna sönder och då gav jag fan i det. Nästa gång jag testar blir det med en bättre dunk av nåt slag.

...Johan...[/quote]

de lät ju besvärligt.. kanske skulle funka med jängtejp??

vad tror ni är bäst till ett 160l 4st 1½l flaskor eller 2st 5l dunkar?
#34 - 1 mars 2006 07:59
Jag körde igång en sats mäsk för 15 timmar sen nu och det händer ingenting. Tror jag hade lite kalt vatten 30 grader ungefär. Men nu så har jag gjort en ny med högre tempratur.

Mvh Marcus
#35 - 1 mars 2006 08:22
[quote=Kockfrallan]Jag körde igång en sats mäsk för 15 timmar sen nu och det händer ingenting. Tror jag hade lite kalt vatten 30 grader ungefär. Men nu så har jag gjort en ny med högre tempratur.

Mvh Marcus[/quote]

Det kommer kanske göra skillnad, men mäsken måste vara 25 grader, annars bubblar inte jästsvamparna inte lika bra och mycket. Det är nog det största felet som man gör med mäsk co2, temperaturen blir för låg, och inget funkar
#36 - 1 mars 2006 08:25
Bästa (enligt egen erfarenhet) sättet att få tätt i korkgenomföringarna är att göra hålet mindre än slangen. Sen klipper man av slangen snett och drar igenom den med en tång. Man kan behöva dra in slangen lite efter ett tag eftersom slangen formar sig med tiden.
#37 - 1 mars 2006 08:30
[quote=Axeru]Det kommer kanske göra skillnad, men mäsken måste vara 25 grader, annars bubblar inte jästsvamparna inte lika bra och mycket. Det är nog det största felet som man gör med mäsk co2, temperaturen blir för låg, och inget funkar[/quote]

Jag hade mina flaskor på golvet, tror det är max 20 grader där, och det funkade. Det bästa vore kanske att ha flaskorna stående ovanpå akvariet, på lysarmaturen, men det är ju inte så snyggt precis.

...Johan...
#38 - 1 mars 2006 08:44
Jag kör min mäsk under karet i rumstemperatur.
Det är perfekt för mig då jag inte vill ha fullt ös fråm mäsken.
Vill man flåsa på mer med CO2 (och byta oftare) så kan man ställa dunken/flaskan i en hink/behållare med vatten och en doppvärmare.
Lysrörsrampen är ju ett annat alternativ. Där är fördelen att temperaturen, och därmed jäsningstakten minskar när ljuset är släckt och växterna inte behöver någon CO2.
#39 - 1 mars 2006 09:08
Jag har ställt mina dunkar brevid ett element så det kanske håller upp tempen lite gran över rums temp..
Ska också beställa 2 extra lysrörs amarturer har bara två lysrör till 450L och 60 cm. Det är ju väldigt lite. Har 2 aquarell lysrör nu vad bör jag kompletera med?
Mvh Marcus
#40 - 1 mars 2006 09:50
Har Aquarelle tilsammans med grolux just nu, funkar mycket bra. Felet dock med grolux är att det utarmas snabbt, mät kelvin efter typ två månader så märker man stor skillnad, typ -25% effekt....

Testa SunGlo eller nått i den stilen kanske:confused:

Annons