Har jag för mycket fisk....

#1 - 20 februari 2007 19:12
Jag vet att många ställer denna fråga...men jag undrar om jag har mör mycket fisk....jag är nybörjare och berhöver hjälp..

Jag har ett 54 liters akvarium.. och i detta så har jag..

6st platys.
9 neontetor... en dog när jag lade den i vattnet.
3guppys
2 pansarmalar

jag vet att pansarmalarna är stimfisk och undrar om jag kan köpa 2-3st fler????:( :confused:

har även fått 14 yngel och har dom i en liten mugg i akvariet...... tänker lägga i dom i akvariet på fredag då dom blir 8 dagar....det gör inget om alla överlever så jag lägger i dom då. hoppas även att inte alla överlever för då fårjag väl ge brt dom.... tacksam för alla svar...:p :)
#2 - 20 februari 2007 19:17
jag undrar även om jag kan köpa ett par fjärilscikider. eller om ni rekomenderar någon annan fisk...kanske jag kunde köpa en ancstrus som rensar på rutorna eller klarar pansarmalarna av alla alger:confused: :)
#3 - 20 februari 2007 19:24
tycker nog att du ska lugna dig med fisk,,,,,,

;)
#4 - 20 februari 2007 19:26
Ta det lugnt....

:) Jag skulle inte plocka i mer fisk, hellre få, vackra fiskar än för många blandningar som lätt blir en röra. Men du får göra som alla andra här på Zoopet, skaffa fler kar och utöka sorterna efter hand. :confused:
#5 - 20 februari 2007 19:27
tycker osså du ska lugna dig med fisk......om du vill ha mer fisk så kan du alltid skaffa ett lite större kar :)
#6 - 20 februari 2007 19:29
tror ni inte ens att jag kan köpa 2 pansarmalar till???
#7 - 20 februari 2007 19:30
Risk finns....

LeifyMan skrev:
Jag vet att många ställer denna fråga...men jag undrar om jag har mör mycket fisk....jag är nybörjare och berhöver hjälp..

Jag har ett 54 liters akvarium.. och i detta så har jag..

6st platys.

9 neontetor... en dog när jag lade den i vattnet.

3guppys

2 pansarmalar

jag vet att pansarmalarna är stimfisk och undrar om jag kan köpa 2-3st fler????:( :confused:

har även fått 14 yngel och har dom i en liten mugg i akvariet...... tänker lägga i dom i akvariet på fredag då dom blir 8 dagar....det gör inget om alla överlever så jag lägger i dom då. hoppas även att inte alla överlever för då fårjag väl ge brt dom.... tacksam för alla svar...:p :)

:confused: att ynglen blir mat till hungriga guppy och platys. Även om ynglen är snabba....;)
#8 - 20 februari 2007 19:40
Hur länge var det sedan du startade akvariet?
#9 - 20 februari 2007 19:42
3 veckor......
#10 - 20 februari 2007 19:52
LeifyMan skrev:
tror ni inte ens att jag kan köpa 2 pansarmalar till???

Vad är det för pansarmalar?? Dom trivs ju bäst om dom är 6 eller fler. Är det en liten pansarmal skulle jag köpa ett par till och nöja mig sen..
#11 - 20 februari 2007 19:53
Då ska du absolut inte skaffa mer fisk, du har nog redan för många i ett så nystartat akvarium.

Mata sparsamt och rengör absolut inte filtret om det inte börjar bli tätt och då kramar du bara ur fltermaterialet i en skvätt akvarievatten.

Risken finns att du får/har nitrit och det är inte bra.

Har du gjort nåt vattenbyte ?
#12 - 20 februari 2007 19:56
Oj såg inte att det var ett nystartat kar vi pratade om, då skulle jag med vänta lite...
#13 - 20 februari 2007 20:00
Om det vore jag....

LeifyMan skrev:
3 veckor......

;) skulle jag vänta ett par veckor till och se om dina nuvarande fiskar mår lika bra då. Ok, några malar senare - men inte mer - mitt råd bara:)
#14 - 20 februari 2007 20:17
tack för alla svaren.... jag har gjort två stycken delvattenbyten på ca 15 liter....
#15 - 20 februari 2007 20:21
vill veta vad det är för pansarmalar..!
#16 - 20 februari 2007 20:22
en fläckig och en vanlig...båda är corydas

Annons