Har jag för svagt ljus för ett 200 liter planterat akvarium?

#1 - 31 augusti 2017 10:02
Börjar tro att varför mina växter växer dåligt har med belysningen att göra, har 2st Powerglo 24/61 cm - 20w t8 rör och mitt kar är nästan 50 cm djupt men av att bara kolla på det ser det väldigt ljusstarkt ut, har lampan på 10-11 timmar om dagen och den får även lite ljus utifrån tyvärr då det kunde placerats bättre, mina gammla blad får bruna kanter och små små hål i mitten med lite ljusa fläkar runt och dom nya små bladen som växer långsamt är väldigt ljus grön gula, så har jag för lite eller mycket belysning tro`?
#2 - 2 september 2017 09:36
Ok har fattat det nu :) har för lågt om 2x20 w ger 40w och mitt kar är på minst 50 gallon ligger jag 10w back. Men vägen styrkan från powerglo upp det om det ger 18000 k och t.e.x life glo 6500?
kan man ha 30 w istället för 20w med måtten 24/61 cm?
#3 - 2 september 2017 21:16
Om ljuset räcker till eller inte beror på vilka växter du har. Enkla växter klarar "lite" ljus, lite gödning och ingen CO2. Dvs ganska bekymmersfritt. Kolla på Tropica.com t ex så får du tips. Eller Plantswap.se Vill du ha mer krävande växter så måste ljus, gödning och CO2 finnas i tillräcklig mängd. En ekvation som inte är lika enkel. Men klarar man ut den så får man ett fantastikt akvarium, men det också lättare att det blir obalans och algsoppa är ett faktum.
#4 - 3 september 2017 07:25
Powerglo är inte ett lämpligt rör för växtakvarium, 18000K är mer för saltvattenkar. K=Kelvin (18000K) har heller inte med ljusstyrka at göra utan beskriver färgen på ljuset. T.ex. 6500K brukar man säga är likt dagsljus. Normalt ligger Kelvintal för "växtrör" mellan 6000-10000K. Ljusflöde mäts för övrigt i Lumen vilket tillsammans med Kelvin är intressant att titta på för att få lysrör med tillräckligt med ljusflöde.
#5 - 3 september 2017 08:39
Håller med Sleaper, om man har flera så kan man blanda två sorter t ex. Inte alltid så bra att bara ha det som det står "för växter" på. Det är en hel vetenskap ( som man dock inte behöver ha full kontroll på för att lyckas, men lite hum om skadar inte). Man vill ju också få en färg som man trivs med. http://saurama.aqua-web.org/index.htm
#6 - 4 september 2017 16:19
Jaha ok då är jag med. Mm får nog satsa på 2st Life glo rör. Tror en del problem jag haft med växterna är för att rören börjar bli dåliga också, lite mörkare ute på kanterna av dom ?
Jag vill ju ha lite fler växter än typ anubias osv så får nog införskaffa lite co2 och gödning trodde det var samma sak föresten ? :P
kör bara med ler kulor just nu, men några blad har fått små hål i dom och det har jag läst att ha nästan alltid att göra med för lite co2
har ni några tips på bra sådant som finns i Sverige att köpa?
#7 - 4 september 2017 21:18
Ja du har rätt i att Co2 också är gödning, kol är viktigt och måste tillsättas om man vill ha mer krävande växter. Men det måste finnas tillräcklig mängd av ljus, kol och andra näringsämnen, saknas ngt så fungerar det inte. Alltså inte bara att öka på ljusmängden. När man börjar med växter så är mitt råd att börja enkelt, läsa på och allteftersom satsa på svårare växter och de dom kräver om det är det man vill. Och kanske bli så här duktig http://aquascapersofsweden.se/team.html Lycka till!
#8 - 5 september 2017 10:37
Mm så en god balans av allt. Som nybörjare trodde man att det skulle vara lättare :-
woow snygga kar via länken, presis så jag hade tänkt mig så småningom, tackar för alla svar

Annons