Har jag köpt kampfiskhanar?

#1 - 26 mars 2007 12:59
För några dagar sedan köpte jag kampfiskhonor och nytt grus till mitt akvarium, och jag var så glad på att byta grus i mitt kar, så jag flyttade akvarievattnet, och alla fiskar - kamphonor, neontetror och min hane till en balja medans jag bytte. Nu ser jag att min kampfiskhanes fenor är lite trasiga, kan det bero på stressen sen jag bytte eller har jag köpt kortfenade kamphanar? De försöker inte döda varandra som man läst om, men de jagar varandra.. Är det normalt? Jag ser inte heller någon vit prick på någon av honorna.. Nu har jag iallafall lärt mej att jag ska vänta ett tag med att byta grus när man köpt nya fiskar..
#2 - 26 mars 2007 15:28
Kan vara honor som inte än är könsmogna du har. Djuraffärer säljer ofta unga individer av kampfisk.
#3 - 26 mars 2007 21:52
en del affärer säljer fantails som honor. Sen sen finns det honor som käkar fenor också. Hade en hona som var brutalt kaxig och tuggade nästan sönder min hanes fenor helt, så hon fick flytta. Har man en relativt snäll hanne och en elak hona så blir det lätt så.
Hur stora är de ungefär?
#4 - 29 mars 2007 20:26
Ah okej. Hans fenor är lite bitna nu med, men ifall det verkligen hade varit hanar så hade de väl bråkat ordentligt?
Honorna verkar nästan lite rädda, de är de som gömmer sej mest
Hur lång tid tar det ungefär innan de blir könsmogna? Hur märker jag det? En vit prick..? De har ränder på kroppen, jag har för mej att det har något med könsmognad att göra men jag minns inte .. ?
#5 - 31 mars 2007 09:30
Honorna har en liten vit utåtstående prick på magen, då är de könsmogna. Hur lång tid beror på mycket; foder, vattenvärden mm.
#6 - 31 mars 2007 18:52
taxidermy skrev:
Ah okej. Hans fenor är lite bitna nu med, men ifall det verkligen hade varit hanar så hade de väl bråkat ordentligt?

Honorna verkar nästan lite rädda, de är de som gömmer sej mest

Hur lång tid tar det ungefär innan de blir könsmogna? Hur märker jag det? En vit prick..? De har ränder på kroppen, jag har för mej att det har något med könsmognad att göra men jag minns inte .. ?

Honorna får en liten vit prick bakom analfenan. Det kan vara svårt att se om dom är ljusa i färgen. Mina honor blev könsmogna efter ca. 3-4 månader.

Det kan också vara så att hanen har lekt med någon av honorna då kan hanen och honan bli lite luggsliten i fenorna.

Vad har du för andra fiskar i karet?

MVH Anna!
#7 - 1 april 2007 12:39
Tack för alla svar :)
Jag har kampfiskar, neontetror och två st små algätare .. Jag tror inte det är någon större fara längre, ska ev flytta honom annars

Annons