Håller på att jaga honorna med kameran emellanåt för att fånga en bra bild. Men det är tydligen lögn i helsike att få en hyffsat gångbar bild på en hona ?. Bäst resultat blir det utan blixt - om det lyckas, vilket det sällan gör, dom är ju hyperaktiva. Blixten på då. Ja, om kameran hinner reagaera går det väl (sabla trögtänkt kamera). Sen är nästa problem. I de allra flesta fall så fräts den gula färgen ut av blixtautomatiken som inte fungerar särskilt bra i dessa sammanhang.
Nu har jag dock upptäckt en nödlösning. Om jag håller två fingrar över blixten så att mindre ljus sipprar ut så funkar det bättre. Men fingrarna ger lätt ett kraftigt rödstick på en del bilder. Bilderna på hemsidan är resultatet av säkert uppåt 100 bilder. Och varför just honorna hamnar på de misslyckade är en gåta. Men så fort jag lyckas lägger jag ut en.
Nu vet jag i alla fall vilka kriterier min framtida digitalkamera ska ha rent tekniskt (nu lånar jag en). Reaktionssnabb, manuella möjligheter och uttag för extern blixt.
Smike
http://hem.bredband.net/stemik/