Har lite beslutsångest nu mått på akvarium..????!

#1 - 31 januari 2011 21:36
Håller på att fundera ihjäl mig snart....en del vet att jag är i tankarna på att köpa nytt kar..
Men då jag inte ens kan besluta vilka mått jag ska ha, så blir jag tokig snart =)

Först var tanken...L: 150 D:50 H:50...
Sen kom tanken...L:150 Dj: 50 Hö:60....
och sen kom ju självklart 150 60 60...

Kan var lite svårt att komma vidare om man inte kan bestämma sig liksom:);) och det jag känner är, att det är svårt att se hur stort ett akvarium verkligen är, och när man sett en bild, ja då står det inte vilka mått akvariet har.. :) Jag kan inte ha längre än 150, det ska stå vid en vägg i en hall.

Vet att det är en smaksak, men vill ha lite råd av er, vad ni tycker är snyggt...? Har ni bilder på olika storlekar så man ser, så vore ju det toppen...

Svårt att beställa ett kar, om man inte ens kan besluta om måtten, hahaha ;):D
#2 - 31 januari 2011 21:43
bottenyta är alltid trevligt.. och ju mer vatten desto lättare att hålla värdena stabila.. dessutom landar 150x60x60 dig på ett standard 540 = relativt billigt..
#3 - 31 januari 2011 22:07
bottenyta är alltid trevligt.. och ju mer vatten desto lättare att hålla värdena stabila.. dessutom landar 150x60x60 dig på ett standard 540 = relativt billigt..

Hållermed, ingenting att tveka på. Go for it!
#4 - 31 januari 2011 23:56
jag gillar mer höga kar än djupa så jag hade personligen satsat på ett högre kar. upp mot 70cm o kanske mindre bottenyta då. (om man måste kompromissa med botten mot höjd förstås)
#5 - 1 februari 2011 06:13
hannesc skrev:
jag gillar mer höga kar än djupa så jag hade personligen satsat på ett högre kar. upp mot 70cm o kanske mindre bottenyta då. (om man måste kompromissa med botten mot höjd förstås)

Ett krux med akvarier med höjd >60cm kan ju vara belysningen, i allafall om man har tänkt sig ett växtakvarium. Då får man nog räkna in metallhalogen i budgeten.
Bilagor:
#6 - 1 februari 2011 06:14
Höjd å bredd tycker jag är trevligt.
150*60*60 ser så fyrkantig ut, 150*50*50 ser mycket trevligare ut :)

Så kanske ett 150*50*60(höjd) skulle nog göra sig bra :)
#7 - 1 februari 2011 07:25
Sleaper skrev:
Ett krux med akvarier med höjd >60cm kan ju vara belysningen, i allafall om man har tänkt sig ett växtakvarium. Då får man nog räkna in metallhalogen i budgeten.

japp. kör med MH till min 70-kub
#8 - 1 februari 2011 09:16
Kan det inte bli svårt att nå ned till botten i ett högt kar?
#9 - 1 februari 2011 09:21
j9 men det får man leva med. jag kan inte ha ens tshirt på ming om jag ska ner o grejja på botten. nu behöver jag mer eller mindre aldrig göra det för karet sköter sig själv. har inte rört botten på säkert 6 månader.
#10 - 1 februari 2011 09:48
Tack tack för åsikter =)

Ja, jag tänkte också på det där med rengörning, men det gör man inte ofta I karet om man har dessa mått...

Om 150 x 60 x 60 ser fyrkantigt ut, ska jag inte ha det...vill hellre ha avlångt =) Hmm... då kanske det blir 150 dj 50 hö 60...men då är det ju belysningen...Vill nog hålla med om att ett högre är finare än ett bredare....och 450 liter räcker nog gått och väl..... och då får jag ju ändå 10 cm mer på djupet än vad jag har idag, 41 cm. Har ju ett juwel idag 121 dj 41 hö 51, och dmitt är är faktiskt fint med höjden.

Hmm, så det blir nog 150 dj 50 hög 60...Ska höra vad zoo ska ha för ett sånt..då jag varit kund där i 15 år..och dom skulle skaffa bra pris till mig...och vad är ett bra pris på ett 450 liters..??

Man kanske skulle satsa på ett ramakvarium denna gång...fast helst så vill jag ha ett helglas med svart silikon i sånn fall...så likt mitt svarta juwel som möjligt...men tråkigt att beställa ett nytt svart juwel..när man redan haft ett...?

Vad finns det för varianter då, tips någon?? =)
#11 - 1 februari 2011 10:38
du kan ju titta på att specialbeställa ett helglas kar. det är inte så dyrt faktiskt. då får du ju det efter dina egna mått samt att du kan få det helglas med vilket silikon du vill.
#12 - 1 februari 2011 11:06
hannesc skrev:
du kan ju titta på att specialbeställa ett helglas kar. det är inte så dyrt faktiskt. då får du ju det efter dina egna mått samt att du kan få det helglas med vilket silikon du vill.

Ja, jag får titta runt lite, och kolla in möbel till och så....men får höra med zoo vad dom skulle ha för ett kar med allt i...=)
#13 - 1 februari 2011 12:12
Du kan ju alltid kolla på Globefish. Dom tillverkar akvarier efter beställning.
#14 - 1 februari 2011 12:23
Jag köpte ett 150 x 60 x 60, tänkte att äntligen har man ett stort kar. När man väl har pysslat med det ett tag så tycker man att 1000 l borde vara mer lagom, vet att detta blir som "större-akvarium-syndromet". Men när allt kommer omkring så har man fler möjligheter med ett större.
#15 - 1 februari 2011 12:50
svea skrev:
Du kan ju alltid kolla på Globefish. Dom tillverkar akvarier efter beställning.

Ja, där har jag faktiskt varit en gång, det ligger bara 10 min med tunnelbanan ifrån mig...GLOBEN ja =) Tänkte faktiskt den tanken för nån vecka sen, men glömt bort! =) Jag ska nog ta en sväng dit i veckan och titta lite... så kan man SE hur stort det ungefär skulle bli =)

Tack!
#16 - 1 februari 2011 13:05
tommy_g skrev:
Jag köpte ett 150 x 60 x 60, tänkte att äntligen har man ett stort kar. När man väl har pysslat med det ett tag så tycker man att 1000 l borde vara mer lagom, vet att detta blir som "större-akvarium-syndromet". Men när allt kommer omkring så har man fler möjligheter med ett större.

Ja, jag hade mer än gärna skaffat 1000 liter tro mig, =) Men bor inte i hus med specialreglar i golvet tyvärr...vilket jag förmodar att man måste ha ? om man ska sova på nätterna =)=) Bor i lägenhet med massa grannar...som nog inte vill ha vatten i sin lgh....haha.

Ja, *vill- ha- större-syndromet är jag redan smittad med...=) Men sen får det nog bara bra...saken är den, att jag tycker inte man bara kan ställa ett jättestora akvarium vart som helst...det ska ju se någolunda okej ut.. i placeringen också ... =)
#17 - 1 februari 2011 13:24
Ett sätt att få ett hum hur stort det blir är att ta pappkartongskivor eller liknande, och helt enkelt göra lika stor som akvariets sidor, då ser du om det blir 'fyrkantigt' med. Sen ser en solid låda alltid större ut än en 'glaslåda', men..

Jag skulle ta så stort som du får plats med/tycker är fint. Jag drabbades ju omgående av 'vill ha störresjukan', och ett större införskaffades. Vi behöver inte gå in på vad jag bara någon vecka senare dreglar efter för storlek... Det som kändes jättestort när det ställdes in - och inte ens är igång än - tycks krympa för var natt ;P
#18 - 1 februari 2011 13:39
Alexia skrev:
Ett sätt att få ett hum hur stort det blir är att ta pappkartongskivor eller liknande, och helt enkelt göra lika stor som akvariets sidor, då ser du om det blir 'fyrkantigt' med. Sen ser en solid låda alltid större ut än en 'glaslåda', men..

Jag skulle ta så stort som du får plats med/tycker är fint. Jag drabbades ju omgående av 'vill ha störresjukan', och ett större införskaffades. Vi behöver inte gå in på vad jag bara någon vecka senare dreglar efter för storlek... Det som kändes jättestort när det ställdes in - och inte ens är igång än - tycks krympa för var natt ;P

Hmm, ja det där var ju smart!! =) Det ska jag nog göra, som sagt, vill ju heller inte köpa FÖR LITET, det vore faktiskt en katastrof, minst sagt! =) Ja, nu hände nåt i tankarna...ska kolla det... TACK för tipset! Men ska även pröva att ställa dit vardagsrumebordet..Men om man ska ha 60 60 så kanske man vill ha 160 på längden, fint med avlångt... men ska kolla.. =)
#19 - 1 februari 2011 17:56
ju större desto bättre! :D
#20 - 1 februari 2011 18:04
Ang måtten så mitt är 90*42*42 eller nåt (osäker på om det är just 42 eller om det är 45 bredd och höjd, 90 långt och 4X höjd och bredd iaf). Det känns väldigt 'rektangulärt' och inte alls fyrkantigt.

Det lilla är 50 * 30 * 30 och det känns ganska fyrkantigt.

Så 160 *60*60 skulle inte jag kunna tycka känns fyrkantigt i alla fall, men är ju olika hur man uppfattar det - därför det kan vara smart bygga en låda med måtten och få ett hum. Ofta så känns/låter de större än man uppfattar dem tycker jag?
#21 - 1 februari 2011 20:10
Varför inte 150x80x60:D? Sjukt sköna mått och du får ett djup på karet som man kan ha mycket roligt med:p!
#22 - 1 februari 2011 20:28
Alexia skrev:
Ang måtten så mitt är 90*42*42 eller nåt (osäker på om det är just 42 eller om det är 45 bredd och höjd, 90 långt och 4X höjd och bredd iaf). Det känns väldigt 'rektangulärt' och inte alls fyrkantigt.

Det lilla är 50 * 30 * 30 och det känns ganska fyrkantigt.

Så 160 *60*60 skulle inte jag kunna tycka känns fyrkantigt i alla fall, men är ju olika hur man uppfattar det - därför det kan vara smart bygga en låda med måtten och få ett hum. Ofta så känns/låter de större än man uppfattar dem tycker jag?

Nä, vi pratade nog om 150 60 60..det skulle nog kännas lite fyrkantigt, och det är på håret att jag kan ha 160 i längd..Lägger in en bild, så ni kan se vad jag menar....Och ja, jag vet att man inte ska ha något ovanför akvariet....men den sitter med ordentlig skruv...=)

Men det är den väggen jag att spela med.... roligt va, och vill inte ha för djupt heller, då man ska gå förbi där till kök och vardagsrum...ständigt..och som det står nu, så står det alldeles för långt intill väggen, där kommer jag ej emellan, för att te x ta bort vattenfläckar i bakglaset...!! så jag måste ut med karet en bit också..

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2867141
#23 - 1 februari 2011 20:38
Tror inte 150x60x60 blir fyrkantigt heller, jmf med mitt 90x42x42 (säger vi, 42 el 45, orkar inte leta upp måttbandet). Det diffar 90-42 = 48 cm mellan längd och bredd/höjd på mitt, ett 150x60 diffar det 90 cm mellan längd och bredd/höjd. Kan inte tänka mig det blir fyrkantigt - inte i mina ögon i alla fall? =)
#24 - 1 februari 2011 22:49
ansjo skrev:
Varför inte 150x80x60:D? Sjukt sköna mått och du får ett djup på karet som man kan ha mycket roligt med:p!

Håller med, ju djupare (bredare) ju snyggare blir inredningen och man får stor härlig vattenyta! Var det inte du som ställde ihop ett par burkar med ”kortsidan utåt”? Enda problemet är kanske att akvariet sticker ut en bit i rummet och att det kan bli lite våta armhålor.
#25 - 2 februari 2011 16:20
hahaha.. sorry ot men ja.. hatar att bli blöt i armhålorna.. när man lutar sig upp sen rinner det ner längs revbenen och helt plötslig blev vattenbyte ett klädbyte..

150x60x60 blir inte ett dugg fyrkantigt.. det blir däremot lättare om du vill sätta in bakgrund, lättare att hålla vattenkvaliteten (marginellt), öppnar för fler fiskval etc.. djup öppnar väldigt många möjligheter..
#26 - 2 februari 2011 16:55
hahaha.. sorry ot men ja.. hatar att bli blöt i armhålorna.. när man lutar sig upp sen rinner det ner längs revbenen och helt plötslig blev vattenbyte ett klädbyte..
Skrattar, I know the feeling!

150x60x60 blir inte ett dugg fyrkantigt.. det blir däremot lättare om du vill sätta in bakgrund, lättare att hålla vattenkvaliteten (marginellt), öppnar för fler fiskval etc.. djup öppnar väldigt många möjligheter..

Mitt "idealmått" är 120X60X60 och det blir inte fyrkantigt, jag lovar! Så 150X60X60 blir det absolut inte!Sedan gillar jag hörnakvarier typ kuber vilke ger fantastiska inrednings möjligheter!
Just nu snurrar ett sådant med måtten 120X120X 60-70 i mitt huvud.
#27 - 3 februari 2011 14:25
Ha, ha var det någon som såg min film på vardagsrummet, där akvariet skulle stå??
och jag ser nu att det var en urusel film...blev ju jättemörk...får nog ta på en annan vinkel..så man ser det ifrån andra sidan...

Jaha...då får jag ju beslutsångest igen nu då...då var vi inne på 150 60 60...hahaha...nä, måste åka och titta på nåt akvarium...=) =)
#28 - 3 februari 2011 14:28
Ett kar med måtten 150x60x60 lär inte vara så svårt att få tag på då det är ett standardmått på ett 540 liters kar. Det finns hyffsat många begagnade på marknaden, om du kan tänka dig begagnat?
#29 - 3 februari 2011 15:25
Har själv ett 720L med måtten 160x75x60(LxDxH) och jag lovar dig att det inte känns fyrkantigt:D.

Jag upplever det som att det är mycket lättare att inreda med rötter och växter och ändå kunna ha rejält med "simyta" för fiskarna.

I min ungdom hade jag ett akvarium som var 200x100x50 och där kunde jag nog i bland tycka att det skulle varit lite mera höjd. Kanske uppåt 70 cm. Vill inte tänka på hur man skulle nå in till baksidan bara;). Skulle varit helt omöjligt...

//Roger
#30 - 3 februari 2011 15:31
ju större desto bättre! :D

Gäller dock inte fiskarna...;)
#31 - 3 februari 2011 19:25
stefanr72 skrev:
Gäller dock inte fiskarna...;)

haha, vad söt du är..
#32 - 4 februari 2011 08:01
Ja, jag har kolla bilder på blocket m fl sidor, och där ser man ju 150 60 60 och det ser faktiskt väldigt bra ut... =) Men jag tänker också på att man ska kunna gå i hallen..till köket, utan att behöva runda akvariet alltför mycket, och det kommer nästan vara i vägen om det är 60 djup.

Men får nog införskaffa kartonger eller nåt, så man kan se...hur mycket det är i vägen. För som ni kanske såg på filmen direkt i början till vänster, där är ingången till köket... men men..vi får väl an se...sen ska det spraras lite pengar också, igentligen vågar jag inte köpa begagnat...då jag vet hur det är när ett akvarium läcker...men visst, kan hända på ett nytt också. Men är det nytt så skulle jag nog inte klandra mig själv lika mycket... =)
#33 - 4 februari 2011 15:00
det är ganska ovanligt att kar läcker, men absolut.. det är en trygghet att ha det nytt..

jättebra idé att sätta upp kartonger.. låt det stå ett par dagar så ser du hur mycket eller lite i vägen det är..

Annons