HAr mina amano-räkor lagt rom?

#1 - 5 april 2005 19:28
Köpte mig 2 amano-räkor igår och när jag kom hem så låg dom på varann i påsen.... Detta har jag sett 2-3 ggr sen dess i mitt akvarium och idag när jag kom hem från jobbet så uppförde dom sig konstigt. Köpte dom för att äta upp skit från bottnen, istället så står dom och vaktar på varsinn sida av en "grotta".... Kan dom lagt rom och vaktar dessa nu? Eller är jag helt ute o cyklar,....
#2 - 5 april 2005 19:38
De står bara och hänger. De klistrar fast rommen på bakbenen och bär med sig den, de lägger den inte på nån viss plats som fisk gör.
#3 - 5 april 2005 19:46
[QUOTE=Azur]De står bara och hänger. De klistrar fast rommen på bakbenen och bär med sig den, de lägger den inte på nån viss plats som fisk gör.[/QUOTE]

hopp, då fick man bli besviken då.... :P

Men när jag ändå frågar om dom, hur många rom brukar det bli vid en lek? Hitta inget på zpet, och skulle va kul o veta. Funderar på att försöka få igång dom ;) Några tips?
#4 - 5 april 2005 20:03
Dina amanosar kommer att få rom med jämna mellanrum när dom blivit könsmogna, under förutsättningen att du har minst en av varje kön förståss.
MVH
Magnus
#5 - 6 april 2005 05:26
mm... men amanos är svårodlade.. du kommer få ägg.. sedan går de med dem väldigt länge.. ett par månader iaf vad jag minns... sedan måste de samlas upp och födas upp i bräckt vatten... så det är litet småsvårt... jag har bräckvatten men jag har aldrig hunnit se när de lagt ägg så det har aldrig kunnat bli någon uppsamling av yngel.

Annons