Har ni diskuterat om att ha FAQ på forumet?

#1 - 3 november 2006 08:25
Hejsan

Jag har en idé:

Jag kollar forumet varje dag, ställer massor av frågor och försöker svara på några ibland.

Jag har märkt att vissa frågor dyker upp väldigt ofta. Det handlar om exakt samma fråga som ställs vecka efter vecka och ibland kan jag känna en liten trötthet inför att svara exakt samma sak varje gång.

Jag vet inte om ni har diskuterat syftet med forumet och sånt där. Jag är helt med på att "inga frågor är för dumma" och att alla ska få svar - särskilt nybörjare. MEN, hade det inte varit lite käckt om varje ämne hade haft en "klistrad" FAQ-tråd högst upp?

Nybörjare har ofta inte koll på hur man använder sökfunktionen och då skulle de kunna få svar snabbt samtidigt som tålamodet hos oss övriga skulle sparas lite....

Exempel:
Högst upp under ämnet "Inredning" skulle det kunna finnas en "klistrad" FAQ-tråd med svar på de vanligaste frågorna om pinnar, rötter, kottar, löv, stenar, hur mycket sand man behöver, länkar till olika DIY-sidor samt hur man söker på forumet etc. etc.

Jag anmäler mej som frivillig att påbörja en sådan FAQ-tråd till ämnet "Inredning" om intresse från administratörerna skulle uppstå. En sådan tråd kan ju även kompletteras efter hand. Men skulle ju kunna ha det som ett test i ett ämne till att börja med....

MVH
/Ulrica
#2 - 3 november 2006 09:13
En bra idé tycker jag. Det är som du skriver en massa upprepningar på frågor var och varannan dag, och det är synd att inte sökfunktionen används mer då den är ett utmärkt hjälpmedel.
#3 - 3 november 2006 09:36
Låt oss vända på det, om vi ser till att endast nya frågeställningar får finnas, dör inte forumet då (nästan)? Oftast är den inte exakt samma frågor och trådarna får oftast även en lite annorlunda vinkel än tidigare trådar beroende på vem som frågar och vem som svarar, lite andra omständigheter mm.

Jag håller med om att det är ganska många upprepningar i trådarna men tycker samtidigt att många på detta forum tar sig tid och svarar bra och dessutom i en väldigt trevlig ton. Så länge det ser ut så här tycker jag inte att ett stort antal nystartade trådar är något problem.

Hmm, vad kommer jag fram till nu då. Inte så mycket förutom att upprepade frågor inte alltid är av ondo.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 3 november 2006 10:37
Upprepande frågor kommer man inte ifrån med ett FAQ - även om de minskar.
Så idén med FAQ är bra och har varit uppe tidigare.
Dock så är det faktiskt inom varje kategori mängder av frågor det handlar om och att överst i varje kategori låsa kanske 10 trådar skulle göra det än krångligare.
Så vad som behövs är EN tråd där ALLT (bra trådar i Zoopets forum, artiklar på Zoopet och andra hemsidor etc. etc.) uppspaltas med rubriker för resp. ämne.
Att göra en sådan tråd skulle innebära mycket jobb och därför har det inte blivit av
#5 - 3 november 2006 11:50
En sak till, vissa frågor som "Vilket ytterfilter rekommenderar ni till 400l..." är en fråga som har en viss aktualitet i tiden. Jag menar att svaret idag knappast är detsamma som det var 2004. En FAQ bör därför bara innehålla frågor och svar av mer statisk karaktär?
#6 - 3 november 2006 13:32
Dock så är det faktiskt inom varje kategori mängder av frågor det handlar om och att överst i varje kategori låsa kanske 10 trådar skulle göra det än krångligare.

Fast jag menar inte så. Överst i varje kategori skulle EN enda tråd vara låst och i punktform innehålla alla de vanligaste frågorna i den kategorin. Det blir kanske fem-tio punkter/frågor per kategori.

Självklart skulle det inte handla om frågor där svaret är beroende av tid, karets förutsättningar eller produktrekommendationer.
Långås skrev:
endast nya frågeställningar får finnas....

.... upprepade frågor inte alltid är av ondo.

Jag menar ABSOLUT inte att endast nya frågor får ställas, det finns ju många individuella skillnader och alla frågeställare har olika förutsättningar.

Men en fråga som exempelvis: Kan jag ta pinnar/löv/stenar från skogen och ha i akvariet (som förekommer ofta) har ju ett svar som varken är beroende av tid eller frågeställarens förutsättningar och skulle därför passa i en FAQ-tråd.
#7 - 3 november 2006 13:35
Så vad som behövs är EN tråd där ALLT (bra trådar i Zoopets forum, artiklar på Zoopet och andra hemsidor etc. etc.) uppspaltas med rubriker för resp. ämne.

Att göra en sådan tråd skulle innebära mycket jobb och därför har det inte blivit av

Men om vi hjälps åt kanske det går lättare? Om du gör en lista på rubriker så kan ju alla hjälpas åt att skicka in sina favoriter till den rubriken och sedan är det bara för dej att sammanställa det! :D
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 3 november 2006 14:01
Fast jag menar inte så. Överst i varje kategori skulle EN enda tråd vara låst och i punktform innehålla alla de vanligaste frågorna i den kategorin. Det blir kanske fem-tio punkter/frågor per kategori.

Jodå det är så jag menar också. Men det är faktiskt oerhört mycket jobb för varje kategori men om någon tar på sig det så är det helt OK.
Tyvärr tar det som sagt väldigt mycket tid och därför förstår jag om ingen vill göra det
#9 - 3 november 2006 14:09
Jodå det är så jag menar också. Men det är faktiskt oerhört mycket jobb för varje kategori men om någon tar på sig det så är det helt OK.

Tyvärr tar det som sagt väldigt mycket tid och därför förstår jag om ingen vill göra det

Tycker du att man måste göra alla kategorier på en gång eller kan du tänka dej att man provar med en kategori först och ser hur det blir? I så fall kan jag tänka mej att lägga fram ett förslag till FAQ för kategorin "Inredning".
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 3 november 2006 14:12
Tycker du att man måste göra alla kategorier på en gång eller kan du tänka dej att man provar med en kategori först och ser hur det blir? I så fall kan jag tänka mej att lägga fram ett förslag till FAQ för kategorin "Inredning".

Nej, nej det räcker med en åt gången
Så du är välkommen att göra ett förslag:D
Maila mig när du kommit en bit så kan vi diskutera det.
#11 - 3 november 2006 14:15
Nej, nej det räcker med en åt gången

Så du är välkommen att göra ett förslag:D

Detta innebär alltså inte att jag sedan kommer att göra alla andra kategorier också... [:o] men kanske blir någon mer inspirerad och vill ta en annan kategori. Tänkte göra det väldigt enkelt och opretentiöst.

Nej - sedan kan någon få ta över "stafettpinnen"
#12 - 3 november 2006 18:19
En sak som är bra som de har i diskusforum är en klistrad tråd i sjukdommar. Där står det allt man ska skriva i om ens fisk är sjuk t.ex. temp, ph, symtom, nya fiskar, hur stort akvarie o.s.v. Då är det lättare att få ett exakt svar på sitt problem. Annars är det lätt att missa något när man ställer en fråga.

Annons