har ni ngn bekännelse?

#1 - 12 februari 2008 20:44
Hej!
Tänkte starta en tråd med tabbar!

När jag var 13, hade jag och 2 andra tjejer hand om skolans akvarium.
Vi fick yngel på mollysarna, som vi satte i ett eget kar med pump och doppvärmare. Efter helgen var över hittade vi till vår förvåning alla ynglena döda flytande i strömmen. Doppvärmaren hade inte stannat vid den inställda tempraturen.
Vi hade kokat dem[:o]

Mitt egna akvarium: Vid ett vattenbyte hade jag flyttat över mina fiskar till en bunke. När jag skulle lägga i dem igen satt katten med en i munnen och två låg i baljan med tydliga kattbett på sig, ähum...=(

Här kommer en kille som jag tycker är helskön, kolla in klippet!
&feature=related" target="_blank">
&feature=related

Har ni ngt att klantigt att komma med ...annars så kommer jag nog aldrig mer kunna visa mig här på zoopet;)
#2 - 12 februari 2008 20:49
Kan det vart 50-60L?? Se bara så mycket vatten det är! haha
#3 - 12 februari 2008 20:54
Jag har lyckats döda små yngel med övermatning, akvariumet stank...
#4 - 12 februari 2008 21:05
haha kul klipp!!!
#5 - 12 februari 2008 21:25
När jag var liten tyckte jag att vattnet luktade lite unket i syrrans kampfiskskål. Bredvid låg fina prydnadstvålar formade som hjärtan. De luktade jordgubb. :)

Tio år senare på en familjemiddag fick syrran reda på att jag dödat hennes kamphane, hon blev lite sur.

Ehm... :)
#6 - 12 februari 2008 21:34
Whistler84 skrev:
När jag var liten tyckte jag att vattnet luktade lite unket i syrrans kampfiskskål. Bredvid låg fina prydnadstvålar formade som hjärtan. De luktade jordgubb. :)

Tio år senare på en familjemiddag fick syrran reda på att jag dödat hennes kamphane, hon blev lite sur.

haha, det var rätt "charmigt" tänkt i allafall!:p
#7 - 12 februari 2008 21:36
Whistler84 skrev:

hahahahahahahahahahahahaahhahaha!!!!!!!!!!! vilken tabbe.
Guest
#8 - 12 februari 2008 23:59
Gjorde en total makeover för nåt år sen i ett kar, tog upp i stort sätt allt, inkl rötterna som jag la på diskbänken.
Efter ca 20 min var det en utav rötternas tur att bli tvättad, och vips trillar det en skunkbotia ur roten, rakt ner i vasken.
Stendöd givetvis, ingen fisk klarar 20 min syrebrist ju...
Ändå fiskade jag upp den o släppte tillbaka den i karet, trots att den även hade fått lite hett vatten på sig med. (Det var mer som en ren reaktion att den åkte tillbaka till karet.)
Skunkbotian sjönk till botten och när jag väl var klar o skulle fiska upp den döda stackaren upptäcker jag att den inte ligger kvar.

Happy ending?
Jo, den klarade sig..Kommer aldrig glömma det. En skunkbotia tar man visst inte död på så lätt.
Men i dag vrider o vänder jag på allt som tas upp från karet, så inget ont som inte har något gott med sig...;)
(Jag har vittne till händelsen om nu någon skulle misstro mig)
#9 - 13 februari 2008 07:22
Anettejt:
Haft liknande incident med en ancistrus... följde med en bit trä upp ur karet, och lyckades trots inspektion gömma sig nånstans i den... låg i handfatet ca en kvart, innan jag konstaterade att det var för få fiskar i akvariet... Men den klarade sig finfint. Envis jäkel.

Annars vad gäller incidenter av tvålartat slag, så fick en god vän en julklapp till sitt akvarium av nån av sina stallkompisar. Detta var några år sen så klart, så stallkompisen i fråga var väl inte alltför gammal, ej heller bevandrad inom akvaristik. Hon hade köpt en akvariedekoration (typ dykare eller rapande krokodil eller nåt annat hemskt). Begagnad som den var, så tänkte hon att den ska så klart tvättas ren innan den ges bort. Glömde väl dock att skölja rent ordentligt.
Och i lollos akvarium kom den ner, och nästan alla fiskar dog inom en dag, ty grönsåpa är inget man ska ha i vattnet...
Det som klarade sig var en botia och en gibbiceps, dom låtsades inte om nånting...
#10 - 13 februari 2008 07:58
haha :)
Rolig tråd!

Har gjort samma sak som Anettejt och Trollsvans. Fast med praktbotia. Klarar sig överaskande länge utan vatten! Kanske är landlevande djur egentligen?

Senaste dumma saken:
Flyttade nyss, och behövde flytta akvarier i perioder. För att få ihop allt så valde jag att anvädnda stora backar som mellanlagring för fiskarna. I den största gick mina tämligen dyra malawicilkider. Förberede så gott jag kunde. Kånkade upp sand och vatten. Runt 30 kilo sand och 70kilo vatten, 4:a trappor upp utan hiss. Använde extra filter som jag satt igång i de gamla karen. Flyttade över ytterfilter. Ett stort eheim 2028. Tänke att nu kan inget gå fel!
La i fiskarna. Runt 40 mbunas. Satte igång pumpar osv och var ganska nöjd med min insats. Täckte backen med badhanddukar.
Tyckte det var lite dåligt sug i ytterfiltret.. Men det är ju klart! Backen står ju på golvet, på samma höjd som filtret. Då blir det så!
Ett par dagar gick, och jag förberedde överflyttning av stora karet där cikliderna skall släppas ner. Tyckte att ytterfiltret lät lite konstigt. Surrade lite mer än normalt... Men. Tja. Det står ju på golvet!
Allt frid och fröjd tills min flickvän, som mycket väl vet hur nojig jag är över filter och pumpar och dess funktion, undrade varför pumpen lät konstigt... Jag öppnade locket och tog bort badhandukarna från backen, och kände på utblåset från filtret. Inget tryck!!! Suck! Total död tänkte jag! Inte bra med bakterier som dött i filtret och rinner ut i backen. Började leta runt efter möjlig felkälla. Allt såg bra ut. Så såg jag att det var lite alger eller växtdelar längst upp i insugs-slangen. 2 meter från utblåset. Jag tänkte inte vidare på det, utan slog bort det som "normalt". Flickvännen försökte förklara för mig att det där inte var några växtdelar utan en fisk!!! Jag tyckte det var struntprat och letae vidare efter felorsak. Hon stod på sig...! Till slut gav jag med mig och gick och hämtade en ficklampa för att genomlysa slagen... Mycket väl, längst upp i slangen hade en stor ciklid lyckats klämma in sig! Den satt där som en kork!
En mycket illa tilltygad cilkid, en uppskrämd stefan, och en lätt irriterad flickvän blev resultatet.

Rengjorde ytterfiltret totalt. Och mina reservfilter verkar göra sin funktion.
Alla andra fiskar lever idag, 1 månad efter akvarieflytten.

En erfarnhet rikare :)
#11 - 13 februari 2008 08:51
stew: hur gick det med cikliden? :)
#12 - 13 februari 2008 09:07
lenis3 skrev:
stew: hur gick det med cikliden? :)

Tja... Hmm. Delar av fisken hade sugits med av trycket från pumpen... Så det var mer kött runt huvudet än normalt. Och ögonen hade sugits ut, så det blev popeye. Ingen vacker syn! Tyvärr lär den dött en plågsam död...!
#13 - 13 februari 2008 10:35
Nä, fy vad otrevligt .. men man lär sig ju sagt av sina misstag.
Hörde av en bekant till mig ngn lyckades tappa ngt electriskt i karet. Hade liknat en kalle anka scen, där alla stog och skakade innan de föll till botten, stendöda....
Electriska stolen, kanske...
=(
#14 - 13 februari 2008 10:46
Jag badade en mobiltelefon i akvariet härom månaden. Märkligt nog bröts inte ens samtalet och inte heller dog telefonen förrns jag plockade upp den ur vattnet. Ett par dagars torkning och den funkar perfekt igen... och inga fiskar kom till skada
#15 - 13 februari 2008 10:51
Ställde ifrån mig ett tomt akvarium (ca 12 l) på badkarskanten. Skulle göra rent det i badkaret. Jag kommer ihåg att jag tänkte att det inte var det bästa platsen att ställa det på men gjorde det ändå. Mycket riktigt så föll det i golvet och gick i tusen bitar.
Guest
#16 - 13 februari 2008 13:36
ize skrev:
Jag badade en mobiltelefon i akvariet härom månaden. Märkligt nog bröts inte ens samtalet och inte heller dog telefonen förrns jag plockade upp den ur vattnet. Ett par dagars torkning och den funkar perfekt igen... och inga fiskar kom till skada

Funderar på vad den du pratade hörde? (bubbel bubbel? :p)
En sån händelse är uppväckelse till att köpa ett BT headset!
Bilagor:
#17 - 13 februari 2008 13:48
ize skrev:

Mobiltelefoner är tåligare än man tror på vissa sätt... en fd jobbarkompis fick sin mobil tvättad i grovtvätten, men den funkade finfint även efteråt.
Bilagor:
#18 - 13 februari 2008 14:21
ize skrev:

hehe jag och en polare skulle göra en liknande grej. Hans telefon ska ju tydligen vara vattentät, så vi bestämde att köra ner den i ett av mina akvarium och sen ringa telefon och ta kort på det. Efter några minuters funderande körde han ner telefonen, och den funkade. Vi testade att ringa och precis när det kom upp på telefonen att det ringde så stendog den. Sen var den död i ett par dagar, men han fick tillslut igång den igen. Nu är det dock så att vissa saker i mobilen inte funkar, såsom kamera m.m. Men det är väl smällar man får ta;:)
#19 - 13 februari 2008 14:57
Ok, då berättar jag om min första akvarieincident.

En dag (år 2003) när vi kom hem efter att ha varit på pizzerian och pappa gått ut i köket så hör jag honom skrika "NEEEJ!!" Man springer ut i köket och möts av synen av en massa grus ligga på golvet, vatten upp på väggen, golvet och ner bakom diskmaskinen och bakom ugnen och 3 fiskar ligga och sprattla lite här och var. Då hade alltså min storebror hängt upp en klocka lite slarvigt, och denna hade kraschat ner i min 10-litersskål. De stackars fiskarna (3 guldfiskar) flyttades över i en plastbunke på 2 liter som stått och samlat vatten under kranen i vasken. Vem vet hur länge fiskarna kunde ha legat på golvet.. Fiskarna flyttades sedan till en fruktskål, sen till ett 12-liters plastakvarium och sedan till ett 72 liters akvarium. Det var även detta som gjorde mig intresserad av akvarium :)
#20 - 13 februari 2008 15:47
ize skrev:

Kom att tänka på en sak som hände mig för lite över ett årsedan. Har absolut inget med akvarie att göra (vatten är det iaf) men det är smällar man får ta ibland.

Jag och tjejen var ute och rastade en kompis hund. Jag var lite på lyran och hade haft lite kompisar hemma på fest. Går mot kanalen och får ett sms, tar upp mobilen och börjar skriva. Det min tjej då hör är att någon svär en massa och står på bergskanten i vattnet.

Då hade jag alltså lyckats halka på mossan precis vid vattnet och ramlat i med mobil och allt. Mobilen låg nu på botten av kanalen. Det värsta med hela historien var att denna mobil var lånad av en kompis till tjejen för att min var på lagning.

Så var bara snällt att knalla in på närmaste ställe dagen efter och köpa en likadan telefon. ;)
#21 - 13 februari 2008 15:53
Anettejt skrev:
Funderar på vad den du pratade hörde? (bubbel bubbel? :p)

En sån händelse är uppväckelse till att köpa ett BT headset!

Hon muttrade lite om att det hade skrapat lite och jag började höra henne med lite ekoeffekt men i övrigt funkade det. Det var ju tack vare att jag _inte_ hade ett BT headset som gjorde att jag upptäckte det hela i tid, det drog så skumt i örat när jag vände mig om efter spannen :D
#22 - 13 februari 2008 17:29
KE skrev:
Kom att tänka på en sak som hände mig för lite över ett årsedan. Har absolut inget med akvarie att göra (vatten är det iaf) men det är smällar man får ta ibland.

Jag och tjejen var ute och rastade en kompis hund. Jag var lite på lyran och hade haft lite kompisar hemma på fest. Går mot kanalen och får ett sms, tar upp mobilen och börjar skriva. Det min tjej då hör är att någon svär en massa och står på bergskanten i vattnet.

Då hade jag alltså lyckats halka på mossan precis vid vattnet och ramlat i med mobil och allt. Mobilen låg nu på botten av kanalen. Det värsta med hela historien var att denna mobil var lånad av en kompis till tjejen för att min var på lagning.

Så var bara snällt att knalla in på närmaste ställe dagen efter och köpa en likadan telefon. ;)

Det där hade ju aldrig hänt om det hade varit din telefon:p
#23 - 13 februari 2008 17:35
Jag kom på en "väldigt" intelligent grej till som jag har gjort.
Jag har en så kallad vattenvarnare som ligger på golvet under mitt kar.
Saken är att jag la dit den innan jag testade den. För ngr dagar sedan kom jag på detta och ville höra hur larmet skulle låta, så jag öppnar den och där i ligger batteriet fortfarande inplastat...
Jäpp.. de va ja det.
Jag skulle säkert glömma huvet om det inte satt fast det med.

Fast ....det e ju tanken som räknas...haha
#24 - 13 februari 2008 19:02
Detta var för typ 1 år sedan, men man har lärt sig en del sen dess! Tänk på att detta var mitt första kar.

Hade köpt ett 50L kar för jag hade sett på nätet att det fanns sötvattensräkor, as coolt tyckte jag sådana ska jag ha! Köpte karet och fick med en pump och sand. hade mat och lite sånt hemma så jag var redo =)
Sen fick jag en as bra ide! Jag hade sett att räkorna tyckte om att "pilla" bland sanden efter mat och så. Vad kul om dom skulle hitta något med. Så när jag la i sanden så blandade jag ut den med lite flingfoder :D tror och hoppas inte att dom har hittat det än :P
#25 - 13 februari 2008 20:34
En gång för längese´n hade jag ungdomspraktik hos en grossist för akvariefiskar, och gjorde en grej som fortfarande grämer mig, så oerhört klumpigt :rolleyes:

Jag skulle flytta några stora fina scalarer, bland annat en hane med rejäl pannpuckel. Jag skulle lägga honom i en plastbytta. Tappade honom i golvet en gång. F-n tänkte jag, tog upp honom för att lägga honom i byttan, och hoppades att han hade klarat fallet. Vad gör jag då? Jo, tappar honom en gång till [:-5] Fick äntligen i honom i byttan, men han såg inte så pigg ut, om jag minns rätt så dog han strax efteråt [xx(]

Se´n har det hänt några gånger att jag satt en rot på rampen, och en chokladmal har trillat ur, och ramlat ner, i det trånga utrymmet bakom akvariet. Har dock fått fram dem igen, dammiga, men levande.
#26 - 13 februari 2008 20:55
[quote=Micke_A;1092885
Jag skulle flytta några stora fina scalarer, bland annat en hane med rejäl pannpuckel. Jag skulle lägga honom i en plastbytta. Tappade honom i golvet en gång. F-n tänkte jag, tog upp honom för att lägga honom i byttan, och hoppades att han hade klarat fallet. Vad gör jag då? Jo, tappar honom en gång till [:-5] Fick äntligen i honom i byttan, men han såg inte så pigg ut, om jag minns rätt så dog han strax efteråt [xx(]
[/quote]

Eller som en zooaffärsinnehavare en gång sade när han tappade en 32 cm stor påfågelciklid rakt ner i kakelgovet; "Fiskar som inte klarar av att ligga still får skylla sig själva".[:-68][}:)]
#27 - 13 februari 2008 21:02
En annan sak jag minns, som dock inte jag gjorde, var när jag skulle köpa pygmégurami, och hon i affären tappade en av dem, och se´n trampade hon på den :(
#28 - 14 februari 2008 15:03
En Apistogramma Viejita smed in i vattenbytesslangen och åkte slangboogey ner i toaletten, den lille gynnaren överlevde dock. Men nu är den officiellt en "bajsfisk" :D

//C
#29 - 14 februari 2008 21:42
En Apistogramma Viejita smed in i vattenbytesslangen och åkte slangboogey ner i toaletten, den lille gynnaren överlevde dock. Men nu är den officiellt en "bajsfisk" :D

//C

haha därför jag slutat hälla vattnet från 120litran direkt i toan. e tvungen att lägga i yngelkassen och i med slangen i den. ibland skit jag i de och då åker nästan alltid en guppy med ner i hinken :D :D :D nästan så man tror att dom tycker de e kul att åka "slangbana"
Guest
#30 - 14 februari 2008 22:02
haha därför jag slutat hälla vattnet från 120litran direkt i toan. e tvungen att lägga i yngelkassen och i med slangen i den. ibland skit jag i de och då åker nästan alltid en guppy med ner i hinken :D :D :D nästan så man tror att dom tycker de e kul att åka "slangbana"

Tro mig, dom tycker det är kul!
Hade samma Endler i slangen sist 4 gånger..
(Jo jag slammar med sil o tråg, har inte mycket till val)
#31 - 15 februari 2008 07:21
Anettejt skrev:
Tro mig, dom tycker det är kul!

Hade samma Endler i slangen sist 4 gånger..

(Jo jag slammar med sil o tråg, har inte mycket till val)

Haha :) Som sköldpaddorna som surfar på undervattensströmmar i nemo, fast endlers i slangar istället!
Guest
#32 - 15 februari 2008 13:34
Stew skrev:
Haha :) Som sköldpaddorna som surfar på undervattensströmmar i nemo, fast endlers i slangar istället!

Bra beskrivet! Ungefär nåt sånt ja! :D

Detta är bara delvis min "tavla" men här är historien.
Hade några vänner som blivet väldigt sugna på att ha fisk när de såg mina kar.
De gick till zooaffären och köpte en skål med två guldfiskar. (detta var ju inte mitt råd, men, men)

Efter nån vecka ringde de mig i panik då bägge fiskarna kippade luft.
Jag rådde dom till att göra rent skålen och byta allt vatten.
De ringde sen dagen efter och sa att fiskarna inte mådde bättre utan tvärtemot sämre. Kom fram till att de bästa de kunde göra var att köpa en pump, för större kar ville de inte ha.
De åker då och handlar en syrepump med sten. (heller inte mitt val *suck*)
Sen ringer de efter nån timme och frågar om det skall bli så mycket bubblor i karet med pumpen.
Då började jag misstänka något, varav jag frågar:
- Vad gjorde ni rent grus o skål med?
- Diskmedel, får jag till svar.
- Har ni funderat på om det är det bästa valet att göra rent grus med?
-Ingen aning svarar dom, men det blev rent och luktar frächt nu.

Nåja, de fick gå i tvångskurs hos mig, till ingen nytta, för när de väl kom på hur mycket jobb det verkligen var och att skålar inte var exemplariskt till så stora fiskar så tappades intresset bort.
(men fiskarna klarade sig, men var väl för all framtid Yes beroende)
Något som var lite synd vara att jag aldrig fick se deras bubblande skål...:D;)
#33 - 9 juli 2008 14:27
Fortsättning på förstörda mobiler:
När jag gick i gymnasiet så praktiserade jag på djurparken Parkenzoo i Eskilstuna. En dag ringde en kompis när jag va i flodhäst-huset och självklart så tappade jag telefonen i vattnet. Blubb blubb, ner i 50cm djupt vatten. Det värsta va ju att flodhästar bajsat i vatten =S Den telefonen kasserades direkt. Ville inte ens ta reda på om den fungerade =P

Mysigt värre ;)
#34 - 9 juli 2008 15:59
När jag städar mina akvarier brukar jag oftast använda en sådan här: http://www.gibbon.se/archive/images/produkter/large/15/152500.jpg . Ibland tar jag dock av plastbiten längst fram för att större skräp ska kunna komma in, för det är bara små hål längst fram. Problemet när man gör så så kan också precis allt kan sugas in där. Och jag drabbades av att mina växter sögs in i slangen. Och så satte de sig i den blåa, ogenomskinliga, tjockare delen. Och jag kunde inte få ut dem. Men jag tänkte att om jag lät dem vara där tills jag skulle städa en vecka senare så skulle växterna hinna vissna och krympa ihop, så att de kunde åka ut då. Sagt och gjort. En vecka senare när jag städade igen åkte växterna ut, precis som jag hade tänkt mig. Tillsammans med en räka! Den lilla stackaren hade legat där i en hel vecka. Den levde faktiskt, men den var inte i god kondition, om man säger så. Om den klarade sig sen vet jag inte, för de var ju ganska många. Men man kan ju hoppas. Surt att hålla ut och överleva ovan vattenytan i en hel vecka, bara för att dö sen..
#35 - 9 juli 2008 16:03
Händer ju ibland att man suger upp en fisk sådär, oftast passerar dom ju genom slangen men vilken åktur dom stackarna måste få haha =)
#36 - 9 juli 2008 18:20
Preskiberad händelse. Skulle komma bla scalarer av modell lite större till ett högt akvarium. Fick för mig att visst skulle det se bättre ut om jag flyttade på några stenar och någon skifferplatta. Lyfter upp en skifferplatta ur akvariet och över mittstaget.... Tappar såklart plattan och försöker få tag i den igen. Resultatet blir bara att jag trycker på så mittstaget går av. Akvariet såg ut som en boll eller åtminstone kändes det så. Bara att sänka ytan tills normalformat akvarium och limma dit nytt mittstag. Akvariet höll iaf men svettig blev man.
#37 - 9 juli 2008 19:00
eriahl skrev:
Preskiberad händelse. Skulle komma bla scalarer av modell lite större till ett högt akvarium. Fick för mig att visst skulle det se bättre ut om jag flyttade på några stenar och någon skifferplatta. Lyfter upp en skifferplatta ur akvariet och över mittstaget.... Tappar såklart plattan och försöker få tag i den igen. Resultatet blir bara att jag trycker på så mittstaget går av. Akvariet såg ut som en boll eller åtminstone kändes det så. Bara att sänka ytan tills normalformat akvarium och limma dit nytt mittstag. Akvariet höll iaf men svettig blev man.

Jisses! [:o] Det måste varit ett väldigt långt kar? Mitt på 138cm har inget mittstag iofs så ;)

Jag har ännu inte lyckats göra någonting alltför dumt, men det kommer nog säkert snart [B)]

Annons