Jag tycker att mitt ytterfilter inte pumpar rigtigt som den gjort innan, det är ett fluval 304 som jag gjort rent för inte så länge sedan.
Har du original filtermaterial eller har du stoppat i filterkuber/biobollar eller något annat?
Jag råkar ha ett sådant filter stående här och det ser riktigt bra ut.
Den stora mattbiten är ett mekaniskt filter vilket du skall göra rent ofta. Där skall synlig skit fastna. Alternativt gör du inte rent det så ofta och då påbörjas den biologiska nedbrytningen där. Då tappar du ofta flöde eftersom allt vatten måste passera detta block och det blir stor syreförbrukning. Sedan passerar vattnet korgarna med aktivt kol (vilket jag förutsätter du har tagit bort och ersatt med något annat) och porslinsrör. Detta är den biologiska biten och är ett delflödes filter. Vattnet passerar runt och igenom porslinsrören. Denna del skall bara göras rent om det är igen beckat. Här skall Nitrifieringsbakterierna bo och de kräver också syre, så har det blivit förbrukat i det första steget blir det mindre över till dessa. Samtliga bakterier omvandlar kväve (nå ja de flesta) och producerar koldioxid, CO2.
Jag läste i din blogg att du haft problem med alger sedan uppstart och att du använder trycksatt CO2. Det ser dessutom ut som om du mixtrar en hel del med PMDD doseringen. Här tror jag du kan ha problemet.
Växter gillar stabila näringsvärden i det inkluderar jag förutom PMDD, kol från CO2 och ljus.
Alger och cyanobakterier vill ha ojämna näringsvärden. Moder natur har inrättat det hela så eftersom cyano och alger skall rycka in och stabilisera värdena snabbt = algblomning. Därför reagerar alger och cyano på ammonium eftersom det ligger som första steg i Kvävecykeln. Växterna gillar även de ammonium men fungerar bra på Nitrat vilket inte algerna är speciellt intresserade av då deras jobb skall vara gjort när detta uppkommer. Olika nischer helt enkelt. Det är här ditt filter kommer in i bilden. Ammonium skall eller bör omvandlas till Nitrat via Nitrit där. Sker inte detta kommer en del ammonium att gå tillbaka i akvariet. Det finns också en hel del bakterier som bryter ned protein till ammonium i akvariet framför allt i sanden.
Fortsättning följer men innan dess vil jag säga en sak om fosfor. Jag är ganska (helt) övertygad om att fosfor INTE framkallar algblomning. Detta är troligtvis en politisk myt vilken sprids för att minska användningen av fosfor i jordbruket. Jag får ta mycket skit i visa kretsar för detta men ingen har kunnat bevisa att jag har fel på ett vederhäftigt vis. Jag har däremot överdoserat kraftigt med fosfor och aldrig fått algodling. Förutom när jag ersätter Nitrat med ammonium, då blir det grönt. Därmed inte sagt att vi kan slösa med fosfor vilket är en ändlig naturresurs som håller på att ta slut!