Har problem med alger.

#1 - 16 april 2012 18:00
Har under en längre tid haft problem med alger, har försökt att städa rent dessa under ett halvår. Startade om och rengjorde allt grus för en vecka sedan och nu är de tillbaka igen.

http://diamen.no-ip.org/aquarie/algbild.jpg

En ganska suddig bild men om någon kan hjälpa mig att lösa mina problem.
#2 - 17 april 2012 08:31
Har du många algätare?
#3 - 17 april 2012 08:50
det där är ingen alg utan cyano. o det är en bakterie. att hålla på o ta upp grus o rengöra är bara dumt. då rubbar du balansen i karet.

det du behöver göra för att få bort cyanon är att mörklägga karet. slå in det i ett täcke så det blir bäckmörkt. ha det så i 1 vecka typ.
#4 - 17 april 2012 08:59
Eller göda med PMDD för att få upp Nitrathalten.

Då brukar det ge sig. Jag har gjort så med god framgång :)
#5 - 17 april 2012 09:00
ja det funkar det med. :) har märkt samma sak. den lilla cyano jag hade i kuben försvann när jag börja med pmdd
#6 - 17 april 2012 11:34
Jag kör med PMDD men skall jag öka mängden från flaskan med KNO3 tycker ni? Har dragit der på fasfaterna för att inte trigga cyanon.

Jag har två stycken ansistriusmalar. Men det finns väl inga malar som vill ha cyano.
#7 - 17 april 2012 11:38
Prova att plocka bort fosfaterna helt :)
#8 - 17 april 2012 11:38
ne finns inga malar som äter cyano. finns lite ideer o tendeser att black molly käkar det dock.
#9 - 17 april 2012 12:48
Har ni använt MiPlusPro?
#10 - 17 april 2012 12:57
Om det inte hjälper med veckoliga 30%-40%-iga vattenbyten, med tillhörande PMDD + Kol,
så finns det bara två saker kvar att göra.

1)
Mörkläggning i några dagar, men det skall vara TOTAL mörkläggning.
Inte ens glutta lite för att se hur det går.

2)
NUKE 'EM WITH GT.
Dvs rejäl dos med General Tonic. Notera att alla bakterier karet dör oxå.
Så att det blir lika sterilt som när karet är nystartat.
Samt att alla finbladiga blommor, ex hornsärv, cacomba, etc etc, helt stryker med.


.
#11 - 18 april 2012 11:24
När du skriver kol, menar du CO2 då?
#12 - 18 april 2012 12:05
hannesc skrev:
ne finns inga malar som äter cyano. finns lite ideer o tendeser att black molly käkar det dock.

Skojar du? jag har haft flera arter av plecos som förvandlat cyanomattor till"pellets" på nolltid :)
#13 - 18 april 2012 12:57
där ser man . ny erfarenhet :)
#14 - 24 april 2012 14:34
Trots att jag doserat upp Nitratet och uteslutit fosfat så blir jag inte av med cyano, vill komma till rätta med detta utan att använda kemikalier.

#15 - 24 april 2012 14:48
Det kan ju inte ske mirakel på så kort tid. Ge
Det några veckor. För mig tog det en månad.
#16 - 24 april 2012 15:07
Asså, men det kommer ju så mycket på så kort tid.
#17 - 24 april 2012 15:08
Mina starogyne tar stryk av cyanon
#18 - 24 april 2012 15:48
Plocka ur allt finbladigt, bomba med gt och se karet som nystartat..

Det eller mörkläggning, då går det lite snabbare (som om växterna trivs av det) :)
#19 - 24 april 2012 15:55
Så drar algernas och cyanobakterierna riddare på sig rustningen igen!

Nu försöker vi en annan approach för att se om det hjälper.

Att BOTA alger och Cyanobakterier fungerar inte. Dessa är ett symptom på att något annat är fel.
Söker man rätt på det och fixar till det så försvinner symptomen. Jag är ingen vän av mörkläggning. Det försvagar växterna mer än algerna. Visst har man hittat och åtgärdat problemet kan det påskynda processen men det funkar ofta bäst med en stor gnutta tålamod. Då blir det hela stabilt och bra.

PMDD: Dosera i rätt mängder och laborera INTE med de olika flaskorna! Då skapar man bara obalans vilket leder till mer alger och cyanobakterier. Dra då hellre ned rakt över eller kanske rent av öka till dubbel eller trippel dos. Nitratet är ingen ”medicin” mot alger utan näring för växterna. Det kan ha en viss hämmande effekt då just nitrat är en indikator på att nitrifiering sker och ammonium kommer att bli en bristvara. Men man kan inte lura algerna under någon längre tid.

Hur ser din filtrering ut? Jag skulle nog titta på den biten först.
#20 - 24 april 2012 16:58
Jag tycker att mitt ytterfilter inte pumpar rigtigt som den gjort innan, det är ett fluval 304 som jag gjort rent för inte så länge sedan.
#21 - 24 april 2012 18:16
Pannecke skrev:
Jag tycker att mitt ytterfilter inte pumpar rigtigt som den gjort innan, det är ett fluval 304 som jag gjort rent för inte så länge sedan.

Har du original filtermaterial eller har du stoppat i filterkuber/biobollar eller något annat?
Jag råkar ha ett sådant filter stående här och det ser riktigt bra ut.

Den stora mattbiten är ett mekaniskt filter vilket du skall göra rent ofta. Där skall synlig skit fastna. Alternativt gör du inte rent det så ofta och då påbörjas den biologiska nedbrytningen där. Då tappar du ofta flöde eftersom allt vatten måste passera detta block och det blir stor syreförbrukning. Sedan passerar vattnet korgarna med aktivt kol (vilket jag förutsätter du har tagit bort och ersatt med något annat) och porslinsrör. Detta är den biologiska biten och är ett delflödes filter. Vattnet passerar runt och igenom porslinsrören. Denna del skall bara göras rent om det är igen beckat. Här skall Nitrifieringsbakterierna bo och de kräver också syre, så har det blivit förbrukat i det första steget blir det mindre över till dessa. Samtliga bakterier omvandlar kväve (nå ja de flesta) och producerar koldioxid, CO2.

Jag läste i din blogg att du haft problem med alger sedan uppstart och att du använder trycksatt CO2. Det ser dessutom ut som om du mixtrar en hel del med PMDD doseringen. Här tror jag du kan ha problemet.

Växter gillar stabila näringsvärden i det inkluderar jag förutom PMDD, kol från CO2 och ljus.

Alger och cyanobakterier vill ha ojämna näringsvärden. Moder natur har inrättat det hela så eftersom cyano och alger skall rycka in och stabilisera värdena snabbt = algblomning. Därför reagerar alger och cyano på ammonium eftersom det ligger som första steg i Kvävecykeln. Växterna gillar även de ammonium men fungerar bra på Nitrat vilket inte algerna är speciellt intresserade av då deras jobb skall vara gjort när detta uppkommer. Olika nischer helt enkelt. Det är här ditt filter kommer in i bilden. Ammonium skall eller bör omvandlas till Nitrat via Nitrit där. Sker inte detta kommer en del ammonium att gå tillbaka i akvariet. Det finns också en hel del bakterier som bryter ned protein till ammonium i akvariet framför allt i sanden.

Fortsättning följer men innan dess vil jag säga en sak om fosfor. Jag är ganska (helt) övertygad om att fosfor INTE framkallar algblomning. Detta är troligtvis en politisk myt vilken sprids för att minska användningen av fosfor i jordbruket. Jag får ta mycket skit i visa kretsar för detta men ingen har kunnat bevisa att jag har fel på ett vederhäftigt vis. Jag har däremot överdoserat kraftigt med fosfor och aldrig fått algodling. Förutom när jag ersätter Nitrat med ammonium, då blir det grönt. Därmed inte sagt att vi kan slösa med fosfor vilket är en ändlig naturresurs som håller på att ta slut!
#22 - 24 april 2012 18:27
Martin, kör du med co2 i detta karet? Jag skulle nog kunna satsa en slant att nivåerna på No3 är ganska låga...
#23 - 24 april 2012 18:47
Sist jag gjorde test låg den på 50ppm i alla fall.
#24 - 24 april 2012 18:50
Man om jag uppskattar flödet på pumpen så är det inte så högt som det borde, pumpen skall ju pumpa 1000liter/timman. Kan inpellern i pumpen vara orsak till att jag inte får upp flödet?
#25 - 24 april 2012 18:53
Det är ju en Fluval:D...Sorry, kunde inte låta bli;).
Prova att rengöra igen, ibland kan det sätta igen fortare än man tror, och har du mycket cyano så kan det säkert påskynda belastningen av ett filter.

Ta ett test på nitratet igen, om det var ett tag sedan du gjorde det.
#26 - 24 april 2012 18:57
Pannecke skrev:
Sist jag gjorde test låg den på 50ppm i alla fall.

Hur styr du CO2 och hur distribuerar du detta? Nu har ju mästaren på trycksatt kommit in i tråden. Så kanske du kan få bra råd där från Anders.
50ppm låter lite högt, vad mäter du med?
Har du testat under en längre tid att köra strikt EI?
Hur ser din KH pH balans ut?
Med 50 ppm NO3 tror jag det är något annat som begränsar växterna och därmed befrämjar algerna.
#27 - 24 april 2012 18:58
ansjo skrev:
Det är ju en Fluval:D...Sorry, kunde inte låta bli;).

Prova att rengöra igen, ibland kan det sätta igen fortare än man tror, och har du mycket cyano så kan det säkert påskynda belastningen av ett filter.



Ta ett test på nitratet igen, om det var ett tag sedan du gjorde det.

Skrattar, är man lite spydig nu från Eheimhörnet:confused:
#28 - 24 april 2012 19:02
Kanske ska köpa en flaska med nitrivec och tillsätta som om det vore nytt. 😢
#29 - 24 april 2012 19:03
Det kan även vara tvärtom, jag hade stora problem med cyano i mitt 960 som jag körde med MH och trycksatt co2. Cyanon bara ökade och ökade trots att jag körde hårt med KNO3.
Som de flesta vet testar jag sällan några värden i karet, men fick för mig att prova NO3 av någon anledning. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad det visade, men det var upp mot 150-200...Efter två 50% vattenbyten och neddragning av KNO3 försvann cyanon helt.

Jag tror som Bosse, kör på som vanligt med PMDD men med 50% vattenbyten var vecka så kommer du säkert att trötta ut cyanon. Kanske även försöka få lite fart på vattnet runt bottnen om där är relativt stillastående områden, och speciellt om där även är cyano i/på dessa sätllen.
Jag har ju sett bilder på ditt kar tidigare, och då såg det riktigt bra ut ju...:)!
#30 - 24 april 2012 19:03
Pannecke skrev:
Man om jag uppskattar flödet på pumpen så är det inte så högt som det borde, pumpen skall ju pumpa 1000liter/timman. Kan inpellern i pumpen vara orsak till att jag inte får upp flödet?
Skall du vara petig kan du testa med ett litermått och stoppur. Då ser du hur mycket som kommer ut. Ditt förfilter består av flera delar filtermatta. Om du byter ut den som sitter närmast insuget mot en 10 ppi mattbit kan det bli lite mer fjutt i det. Du kan ju också testa med litermått med och utan filtermatta.
#31 - 24 april 2012 19:05
bossep skrev:
Skrattar, är man lite spydig nu från Eheimhörnet:confused:

Nja, jag försöker hålla mig från dessa pissalängsttrådar numera;)...men ibland får man göra det med glimten i ögat. Världen rasar inte ner för att man har än det ena eller det andra filtret:).
#32 - 24 april 2012 19:06
Pannecke skrev:
Man om jag uppskattar flödet på pumpen så är det inte så högt som det borde, pumpen skall ju pumpa 1000liter/timman. Kan inpellern i pumpen vara orsak till att jag inte får upp flödet?


Och 1000 liter/timma är säkerligen utan filtermedia:)!
#33 - 24 april 2012 19:06
Löser CO2 med en AM1000 reaktor som sitter mellan filtret och burken.
#34 - 24 april 2012 19:07
Jo kanske, men jag tycker nog att det har varit mer drag i den innan i alla fall.
#35 - 24 april 2012 19:11
Och får du sämre flöde genom reaktorn löser du säkert inte gasen lika bra, och ett resultat av detta kan vara mindre co2 med sämre växtlighet som följd. Även så kan det bli mer stillastående på botten, och då kanske farbror cyano kommer och knackar på dörren;)...
#36 - 24 april 2012 19:16
ansjo skrev:
Det kan även vara tvärtom, jag hade stora problem med cyano i mitt 960 som jag körde med MH och trycksatt co2. Cyanon bara ökade och ökade trots att jag körde hårt med KNO3.

Som de flesta vet testar jag sällan några värden i karet, men fick för mig att prova NO3 av någon anledning. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad det visade, men det var upp mot 150-200...Efter två 50% vattenbyten och neddragning av KNO3 försvann cyanon helt.



Jag tror som Bosse, kör på som vanligt med PMDD men med 50% vattenbyten var vecka så kommer du säkert att trötta ut cyanon. Kanske även försöka få lite fart på vattnet runt bottnen om där är relativt stillastående områden, och speciellt om där även är cyano i/på dessa sätllen.

Jag har ju sett bilder på ditt kar tidigare, och då såg det riktigt bra ut ju...:)!
Det var intressant och jag har sätt liknande vid riktigt höga Nitrathalter. Det kan finnas flera orsaker till detta. Växterna är helt enkelt övergödda och kan därmed inte ta till sig någon annan näring. Man kan också få för sig att det finns någon form av cyano som faktiskt knaprar Nitrat om värden blir för höga! Det är ju en form av obalans det med.
Vad tror du om att skruva in CO2 runt 30 ppm och sedan styra PMDD doseringen runt 10-30 ppm NO3?
Samt dosera resten efter det?
Det där med cirkulation vid botten tror jag på. Med relativt nyligen rengjort grus kommer det att bildas en film av Ammonium och CO2 just i gränssnittet mellan grus och vatten. Nirvana för Cyano alltså.
#37 - 24 april 2012 19:20
ansjo skrev:
Och får du sämre flöde genom reaktorn löser du säkert inte gasen lika bra, och ett resultat av detta kan vara mindre co2 med sämre växtlighet som följd. Även så kan det bli mer stillastående på botten, och då kanske farbror cyano kommer och knackar på dörren;)...

Du som kan det här med CO2. Vore det inte bättre att köra en separat pump för CO2 reaktorn? På det viset borde man kunna syresätta vattnet via ett strilrör innan det går tillbaks i akvariet samtidigt som man mättar upp CO2 med lite högre mottryck ned mot botten?
#38 - 24 april 2012 19:21
Ska man dra ner CO2 en aningen tills man fått igång karet kanske?
#39 - 24 april 2012 19:25
Pannecke skrev:
Ska man dra ner CO2 en aningen tills man fått igång karet kanske?

Nej det tror jag inte. Vad ligger du på nu i mg/l eller ppm? För växterna brukar det oftast se ut så här i begränsning:
Kol, Ljus, Kväve, spårämnen, fosfor. Kolet är det som oftast fattas!
#40 - 24 april 2012 19:27
bossep skrev:
Nej det tror jag inte. Vad ligger du på nu i mg/l eller ppm? För växterna brukar det oftast se ut så här i begränsning:

Kol, Ljus, Kväve, spårämnen, fosfor. Kolet är det som oftast fattas!


Jag har inte något att mäta CO2 flödet med, kör med timer ock bubbelräknare bara.
#41 - 24 april 2012 19:38
Pannecke skrev:
Jag har inte något att mäta CO2 flödet med, kör med timer ock bubbelräknare bara.

mät kh och pH. Sedan kan du räkna fram det hela med den här tabellen exempelvis.
http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php tittar du i tabell 2 som jag gillar ser du att exempelvis kh 4 och pH 6,7 -6,9 borde vara bra. Ju lägre pH ju mer CO2 har du löst i vattnet vid ett givet kh.
Annars kan man styra det hela med en elektronisk ph mätare då blir det ofta stadigt och bra.
#42 - 24 april 2012 19:47
Ja, jag har tittat på sådana system men jag får nog vinna på lotto först.
#43 - 24 april 2012 19:56
ansjo skrev:
Nja, jag försöker hålla mig från dessa pissalängsttrådar numera;)...men ibland får man göra det med glimten i ögat. Världen rasar inte ner för att man har än det ena eller det andra filtret:).
Håller med, men som Werner&Werner sa, det går lika bra med en selleri! Att sedan folk i det ena aller andra lägret använder filterkuber i stället för orginal materialet så är det helt orelevant. Då är det en burk med en pump på eller i.
#44 - 24 april 2012 19:58
Pannecke skrev:
Ja, jag har tittat på sådana system men jag får nog vinna på lotto först.

Samma här men du kommer en bra bit med att mäta kh och pH och använda tabell och bubbelräknare.
#45 - 24 april 2012 21:42
bossep skrev:
Du som kan det här med CO2. Vore det inte bättre att köra en separat pump för CO2 reaktorn? På det viset borde man kunna syresätta vattnet via ett strilrör innan det går tillbaks i akvariet samtidigt som man mättar upp CO2 med lite högre mottryck ned mot botten?


Jag kör alltid med ett separat ytterfilter till co2, oavsett reaktor eller använder filtret som reaktor, dels för att kunna köra filtret lite som man vill men ändå bibehålla det andra filtret för bakteriernas skull.
Att börja laborera med co2 när karet dels tidigare funkade och dels nu när det förhoppningsvis börjar gå in sig kan vara lite riskabelt.
Men å andra sidan kanske man vill göra någon drastisk åtgärd för att snabbt komma till rätta med problemet,
En som många gånger, skynda långsamt:).
#46 - 25 april 2012 00:57
ansjo skrev:
Jag kör alltid med ett separat ytterfilter till co2, oavsett reaktor eller använder filtret som reaktor, dels för att kunna köra filtret lite som man vill men ändå bibehålla det andra filtret för bakteriernas skull.

Att börja laborera med co2 när karet dels tidigare funkade och dels nu när det förhoppningsvis börjar gå in sig kan vara lite riskabelt.

Men å andra sidan kanske man vill göra någon drastisk åtgärd för att snabbt komma till rätta med problemet,

En som många gånger, skynda långsamt:).
Jag var av den uppfattningen att Martin redan körde CO2. Så mit tänk var att skruva in det på en stabil nivå och sedan göra lika med PMDD och därefter i princip sätta lås på akvariet. Bara låta växterna go wilde ett tag vilket brukar resultera i rejäl stabilitet.
Därmed skriver jag under på skynda långsamt och att låta modernatur göra jobbet.
#47 - 25 april 2012 06:28
Jo, där har du nog rätt Bosse. Vad jag vet kör han med co2 i dagsläget, så det är bara att följa vad du skrev:).
#48 - 25 april 2012 19:30
Men den cyanon som täcker starogynen och de som sitter på växterna? Skall kag göra vattenbuten 2 ggr i veckan kanske?











Annons