Har räkorna blivit uppätna?

#1 - 16 oktober 2007 17:59
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Hej alla på zoopet!:)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Jag köpte för ca 2 veckor 4 crystalred räkor till mitt 54 liters akvarium. I början låg dom och tryckte i en liten gräsväxt. men efter ca 1 vecka var alla framme och jobbade för fullt! *såå sööta!* [/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Nu är dom plötsligt spårlöst borta! jag såg en typ igår men det var ju 4! Ingen ligger i gräsplantan där dom brukar ligga och jag ser dom ingen annan stans häller. Dom har gått med samma fiskar hela tiden och ingenav fiskarna verkar bry sig om dom. I akvariumet finns förutom räkorna (om dom nu inte blivit uppätna) 3 korall platy, ett litet stim zebrafiskar och en mal som jag tror är en anciductus. Den bor bara där tillfälligt. hade tängt flytta den tillbaka till mitt 102 l om ett litet tag, för nätvarande är det lite mkt fisk i det. Jag vet inte om malen är fullvuxen. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Snälla är det någon som vet vad som kan ha hänt mina små räkor???[/SIZE][/FONT]
#2 - 16 oktober 2007 18:01
Har dom bara gömt sig riktigt ordentligt? jag har också en rot och lita andra växter (dock inga som är bra att gömma sig i)
#3 - 16 oktober 2007 18:56
dem e duktiga att gömma sig men kolla också pumpen...
#4 - 16 oktober 2007 19:09
ok men om dom inte åkt in i pumpen under 2 veckor och dom verkar inte heller dras mot pumpen eller dyl.
#5 - 16 oktober 2007 19:20
Uddaveka skrev:
ok men om dom inte åkt in i pumpen under 2 veckor och dom verkar inte heller dras mot pumpen eller dyl.

Att de inte har varit på pumpen förrut är ingen garanti för att de inte är där nu och de dör fort i den också, beroende på pumpsort så klart... Inga springor är för smala heller verkar det som... :) De är som sagt mycket bra på att gömma sig speciellt när de ömsar skal eller är med rom... Men har du kollat dina vattenvärden???
#6 - 16 oktober 2007 19:24
pumpen är en som följer med akvariumet en aqael för 60-100liter är den en "räk fälla"
#7 - 16 oktober 2007 19:26
ska testa värdena
#8 - 16 oktober 2007 19:33
Uddaveka skrev:
pumpen är en som följer med akvariumet en aqael för 60-100liter är den en "räk fälla"

Du har kollat i den va??? Byt ut den om du ska ha kvar räkorna, om inte annat så kommer bebisarna att fastna i den.. De dras till den för att den luktar mat.. Mina älskar att sitta och plocka på filtervadden, jag har ju sådan utan behållare... Men de är jobbiga de pumparna, måste göras rent hela tiden... :( Allt för de små raringarna.. :D

Det är gh som är viktigt när de ska byta skal... Cyklops och artemia ska vara bra för skalet också... ;)
#9 - 17 oktober 2007 11:21
Har hört att ryggsäcksfilter ska vara det optimala för räkor. :)
#10 - 17 oktober 2007 12:07
Dottern köpte dyra räkan. Försvann första dagen. Trodde den låg i en rot, men icke. Gav upp letandet men hittade välmående räka efter ca 2 månader i pumpen vid storrengöring.
#11 - 17 oktober 2007 14:23
har precis kollat pumpen. inte minsta spår av någon räka där. Det är en som jag har sett idag men annars är det helt tomt. Fiskarna i akvariumet får granulerat, flora samt hemmagord räkmix. Alltså sådana räkor människor äter+ ärtor. Men jag vet inte hur mkt räkorna äter. dom brukar äta mkt på döda bruna blad om det finns m.m.

Här är lite andra frågor oxå:P
Vad för sorts pump är "räkvänlig"?
Kan man köpa t.ex. artemina i vanliga djuraffärer med akvarium avdelning?
Vill att mina småttingar ska må bra och överleva[:-64][:-64][:-64][:-64]
#12 - 17 oktober 2007 14:44
Uddaveka skrev:
har precis kollat pumpen. inte minsta spår av någon räka där. Det är en som jag har sett idag men annars är det helt tomt. Fiskarna i akvariumet får granulerat, flora samt hemmagord räkmix. Alltså sådana räkor människor äter+ ärtor. Men jag vet inte hur mkt räkorna äter. dom brukar äta mkt på döda bruna blad om det finns m.m.

Här är lite andra frågor oxå:P

Vad för sorts pump är "räkvänlig"?

Kan man köpa t.ex. artemina i vanliga djuraffärer med akvarium avdelning?

Vill att mina småttingar ska må bra och överleva[:-64][:-64][:-64][:-64]

Pump: Ryggsäcksfilter (kallas även påhängsfilter), http://www.marinedepot.com/ps_AquariumPage.aspx?PageAlias=filters_eheim_liberty_hang-on_power
Dra sedan en nylonstrumpa över insuget, och du har ett väldigt bra räkfilter. :)

Artemia kan du nog köpa i hyggligt välsorterade zoobutiker. Annars kan de säkert ta hem.

Annons