Två pansarmalar och tre guramisar har dött, med två till tre veckors mellanrum. Två guramisar är kvar, men har slutat äta, jag tror inte de har ätit på en vecka. Den som jag köpt senast simmar fram till maten men spottar ut den (flingor), den andra står hela tiden gömd i en växt. I övrigt ser de helt normala ut, men jag antar att de är på utgående också.
Rosentetrorna och de kvarvarande malarna (pansar+ancistrus) är hur pigga som helst och far runt och slåss om maten. Än så länge.
Jag antar att det är någon sjuka i karet, men vad f*n ska jag göra? Ska jag bara låta dem dö av och sedan sätta in ny fisk, eller???
* 24 grader C
* noll nitrit (dropptest, har inte mätt något annat)
* har slamsugit botten och sett till att det är god cirkulation i hela karet
* byter 20 % i veckan, numera med vattenförbättringsmedel. Doserar nitrivec.
* Har bökat en del i karet eftersom jag fick flytta felplanterade växter och öht gillar att ha armarna i vattnet...
* Mosaikgurami (numera två), mosaikpansarmalar (numera tre), rosentetror (tio), ancistrus (en).
* Javaormbunke, spikblad, cabomba, gälört, hygrophila, nån röd näckrosliknande sak, anubias, cryptocoryn, två sorters flytväxter. Mangroverot, engelsk sjösten m frigolit under (från brädgård).
* 150 liter
Här finns hela historien om mina döende fiskar.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110690