har städat mitt rum. hittat okända prylar. lite hjälp?

#1 - 10 juli 2009 15:52
Hej.
Som ni kanske märker så har jag ställt lite frågor här sista tiden.
Det är så att jag inte varit så intresserad av akvarier det senaste 2 åren, men nu har det börjat glöda igen. (har tillochmed gått och blivit gold:p)

När jag köpte mitt 225 liters akvarium för några år sedan, fick jag med ett berg med saker. och jag har bara använt hälften av allt jag fick, för 900 spänn.

Kan ni hjälpa mej att avgöra om det är skräp jag samlat på mej eller om det är bra saker och vad dom används till? det är nämligen inga ettiketter på, hade det varit det så hade jag väl sökt på google.;)
det som jag lägger upp nu är mest filtermaterial tror jag.

bild1.
någon slags bomull en hel säck med sånt. vad har man det till?
http://i623.photobucket.com/albums/tt312/karrokaja/IMG_6291.jpg

bild2.
en jätte stor snus-prilla med kol i? är det aktivt kol? då är det väl att släng om det legat i osluten påse. tror inte det är så aktivt längre.
Vad använder man det till?
http://i623.photobucket.com/albums/tt312/karrokaja/IMG_6290.jpg

bild3.
typ plast-java-mossa känns som nåt som skulle kunna flyta runt i karet. typ skydds plats för yngel. har jag fel?
http://i623.photobucket.com/albums/tt312/karrokaja/IMG_6289.jpg

bild4.
Hundgodis i kalk? påsen var stängd o ville inte bryta upp den då det kanske är aktiva saker i som börjar "brinna" om det kommer i kontakt med syre.
http://i623.photobucket.com/albums/tt312/karrokaja/IMG_6288.jpg

tack på förhand puss o kram.
#2 - 10 juli 2009 16:09
1. Filtervadd som kan användas i en del filter
2. Aktivt kol, behöver du detta så är det bättre att köpa nytt
3. Grönt trassel, samma som nr 1
4. Filtermakaroner, följer med bla. Fluvals ytterfilter (brinner inte;)).
#3 - 10 juli 2009 16:23
Haha! du e skön asnjo! kommer alltid och räddar min dag.
Vad använder man aktivt kol till? till sjukdomar och sådant krafs?
kör man kolet under tiden man medicinerar eller hur gör man?
Om det nu är till sjukdomar överhuvudtaget. kanske är way off där.

Jag har ett ytter filter, fluval 104. står det på. är det bra till ett 225 Liters?

Gud jag känner mej sååå efter! och det har bara gått 2 år sen jag hade intresset uppe.
#4 - 10 juli 2009 16:28
Gôtt att höra:D!
Jodå, aktivt kol använder man ofta i samband med medicinering men bara när kuren är över då detta tar bort resterna av medicinen. Sedan kan man ha fler användningsområden till det, både i karet och utanför:p!

Ett fluval 104 är kanske inte det optimala i ditt läge och jag skulle nog vilja komplettera med antingen ett innerfilter eller helst ytterligare ett ytterfilter. Detta filter pumpar ca 500 liter/timma men inte efter en tid det varit igång i ett kar;).

Du kommer snart in i akvaristiken igen, det är som att cykla:D!
#5 - 10 juli 2009 16:39
ok sjukdomar har jag aldrig haft. men det kommer väl det också. får väl köpa en fräsh påse aktivo när svininfluensan drabbar mina fiskar.

jag har ett innerfilter, fluval 3 plus. kan det kanske skjutsa på lite?
måste bara fräsa till en ny magnet grej på jobbet, då den gamla sprack när jag tappade filter skallen i golvet.

jaså akvaristik är som att cykla? man glömmer väl aldrig att cykla?
jag tycker jag har glömt allt med akvarium.
#6 - 10 juli 2009 16:44
Är du blond:D?
Nä, skoja bara och det kommer snart igång igen:).
Menar du att impellern sprack till pumpen? Då är det nog bättre att köpa eller beställa en ny då det är ganska viktigt att den blir bra så du slipper obalans och ett fasligt levande som resultat. Det är inte att jag inte tror att du fixar det, men att svarva och borra i en magnet...?

Svininfluensa får du bara i akvariet om fiskarna grisar ner:p...
#7 - 10 juli 2009 16:52
din mamma kanske är blond!:D
Jorå jag är blond, lite fet, har 8 syskon, bor hemma med mamma (som inte är blond)
Och jobbar i verkstad där jag svarar saker hela tiden;) vill du veta någe mer?

men funkar det filtret eller är det för klent? (om jag nu får igång det)

Höhö grisar ner... ansjo är inte bara hjälpsam! han är fyndig också!
Bilagor:
#8 - 10 juli 2009 17:05
Svarvmadamen svarvar en ny impeller, respekt:D!
Om jag säger så här, det innerfiltret är bättre ihop med ditt ytterfilter än ingenting och lite beroende på fisklast kommer det säkert att funka. Det funkar med bara ditt ytterfilter med, men då begränsar du ditt fiskinnehav ganska ordentligt, något som man ganska snart vill råda bot på.
Nope, inget mer jag vill veta just nu, men humor har du iaf:)!
#9 - 10 juli 2009 17:18
nämen tackar! va kul att höra!:) själv tycker jag mest att jag är galen:D
det som jag vill råda bot på är ju den där tanken! den är ju fjuttig! jag vill ha ett stort kar. men då måste jag flytta säger min kära mor.
akvaristiken har sina bra och dåliga sidor.:p

Nu har jag kört med 5 marmor gurami ca 10 kopparbarber 2 siamesiska algätare, i ca 1,5 månad.
Några sniglar med olika storlek och form finns också.
det känns som att det kan vara mer där i men jag kanske har fel?
filtret har ju några år på nacken, så det kanske är på tiden att uppgradera det nu då? (ytterfiltret asså)

hehe får vänta tills min muskelinflammation är över.
Sen kan svarvmadamen gå och respektera sig vid svaven;)
#10 - 10 juli 2009 17:24
Du kan nog utöka ditt barbantal med några stycken, de blir ju inte så stora:).
Jo, ett nytt ytterfilter är inte fel och särskilt om du ska skaffa dig ett större kar i framtiden, då har du köpt det iaf;).
Flytta, något annat är väl inte att tänka på:p?
#11 - 10 juli 2009 17:29
haha!! är det bra o satsa på ett akvarie anpassat hus redan i början??
Kanske ska köpa ut mamma då!
#12 - 10 juli 2009 17:31
En etta med kokvrå så är det bara att sätta en glasskiva mot köket och fylla på med vatten:p!
Bilagor:
#13 - 10 juli 2009 17:43
Hahaha!!!! så får man lite motion när man ska till toan... tur att man är dykare då;)
#14 - 10 juli 2009 17:47
I toan:p?
Nej, kanske tillbaka till ämnet;)?
#15 - 10 juli 2009 17:53
jag menar... har du ätit nudlar i köket och sedan känner kraftigt för att lägga en bromssträcka i toan så måste du ju simma genom ditt stora kar.
mellan köket och toan får man alltså lite motion. och så är det tur att man är dykare så att man kan ha nytta av sitt vardagsrums.

ok tillbaka till ämnet då (tråkmåns:P) bomullen? e den bra? kan jag ha den i innerfiltret? eller slabbar den igen fort pga tätheten?
#16 - 10 juli 2009 17:57
Detta var det roligaste på länge, ska väcka MaxB så han får vara med:p...
Nej, den vita "bomullen" kan du istället ha som stoppning i en kudde om du känner för att sy ikväll:D!
#17 - 10 juli 2009 18:19
Kul att nån har roligt...;) vem är MaxB? min brorsa heter max men han gillar inte akvarie fisk så det kan inte vara han...
Bomull kanske inte va ordet då:D men den jätte-täta-filter-vadden, om det låter bättre.
Kan använda den jätte-täta-filter-vadden i innerfiltret?
#18 - 10 juli 2009 18:20
jag kan inte sy...
#19 - 10 juli 2009 18:38
Aha, men du kanske kan ha den som snutte då?
Filtervadden har en tendens att ibland släppa lite trådar som lägger sig runt axeln och försämrar pumpen, så är du inte tvungen att använda det så lägg det åt sidan så länge.
MaxB kommer snart, var så säker:) och det är inte din bror....eller?
#20 - 10 juli 2009 18:46
ok då skippar jag den så länge...visst kan jag meka, men det jag mekar med har en tendens att bli isär skruvat till molekyler. och sedan inte kommar riktigt på plats. kanske insuget o utblåset byter plats??

bild.
http://i623.photobucket.com/albums/tt312/karrokaja/mittkar.jpg
Funkar detta? ser det ut som dålig cirkulation?
kan du se vad jag har för Jätte-tät-filter-vadd?
Jag lovar du vill inte se det som runt omkring akvariet, så för dina sköna nattsömns skull så klippte jag bort det;)
#21 - 10 juli 2009 19:09
Jag tycker layouten ser riktigt bra ut, men det finns en viss förbättringspotential:).
Lite frågor då, om hon kan tänka sig svara på dessa:
Göder du växterna och med vad?
Vad har du för rör och hur många samt reflektorer?
Hur ofta byter du vatten?

Cirkulationen ser inte ut att vara så där jättehög, men det kräver inte ett Asienkar heller och det ser även ut som att ditt stim med barber kan gott utökas:).

Nu kan jag kanske inte sova inatt, men hem från jobbet ska jag snart:p!
En ocensurerad bild vore kanske kul....:D?
#22 - 10 juli 2009 19:32
hon kan tänkas svara;)

http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=132280 haha!!

Kan ingenting om rör eller reflektorer, men vi gör så här. jag tar en bild:)
http://i623.photobucket.com/albums/tt312/karrokaja/IMG_6309.jpg

http://i623.photobucket.com/albums/tt312/karrokaja/IMG_6310.jpg

http://i623.photobucket.com/albums/tt312/karrokaja/IMG_6311.jpg

Har inte bytt vatten allt för ofta nu, eftersom det bara har varit igång i 1,5 månad.
där efter tänkte jag mej nånting med 30% procent var 10-14 dag typ.
röterna är sprilans nya så vattnet är väl ganska ölfärgat (jag gillar öl mer än te)

Tänker mig att asiater är lugnare än typ sydamerikaner, så dom behöver inte riktigt lika kraftig cirkulation.

Ocensurerad? på mej eller akvariet??[:-38]
#23 - 10 juli 2009 21:57
Det spelar ingen roll vilket som blir ocensurerat, jag nöjer mig med det lilla:D!

På dina rör syns att de inte är köpte igår, och jag skulle i dina kläder kanske ta en funderare på att byta ut minst ett av dessa till tex Philips Aquarelle. Det röret jag först skulle byta är Sylwania-röret.
Sedan skulle jag beställa PMDD för att få en mer komplett gödning än vad troligen din hokuspokus gödning är, som till stor del säkerligen bara innehåller microgödning. Microgödning är bara en del av det som växterna behöver för att må bra och med PMDD får du en mer komplett gödning som är billig och enkel att använda, så tom jag klarar det:).
Sedan är det inte fel att rensa upp de bladen som börjar bli dåliga på plantorna, och köra med ett stadigt 30% vattenbyte var vecka. Det kan hända att det kommer en del alger till att börja med, men det är bara att fortsätta på den inslagna vägen och inte ge sig eller få panik så kommer du att se en markant skillnad på karet efter en tid:).
Asiatiskor är säkert lugnare än Sydamerikaner tror jag med, min fru är från Thailand:p!
#24 - 10 juli 2009 21:57
Snyggt citat BTW:D!
#25 - 10 juli 2009 22:12
nej rören är inte köpta igår. jag försöker hitta nått vettigt till mitt akvarium men det är lite svårt att veta vad man ska ta, när alla säger olika.

Nej!! inte det där pmdd nu igen! jag fattar ingenting av det!
Men men får väl knöka mej inte på det ändå *suck*

Försökte mej på bladen igår men muskeliflamationen gör att jag knappt kan skriva dessa rader! aj aj!! (snacka om att offra sej för akvaristiken) får man skylla på muskelinflammation?

Ok får börja fixa med vattnet kanske. alger har jag alltid i överflöd hehe mitt rum (nämnde jag att jag bor hemma? o är lite fet? och har 8 sysk.... det gjorde jag nog)
ligger i sånt dära söderläge tror jag det heter.
det är sol och varmt i mitt rum dag ut och dag in.

Min kille är från finland han är bra mycket lugnare än mej (jag är från tyskland)

Citatet var som klipp och skuret ju!;)
#26 - 10 juli 2009 22:14
öhh man får tacka för värsta personliga guideturen i akvairevärlden!

Tack, tack! bockar och niger:D
#27 - 10 juli 2009 22:19
karrokaja skrev:
nej rören är inte köpta igår. jag försöker hitta nått vettigt till mitt akvarium men det är lite svårt att veta vad man ska ta, när alla säger olika.
Om du kollar på tex Zoopet vad folk skriver så är det till 90% rörtyper som Aquarelle som gäller om du vill ha fart på växterna, men det är ofta ungefär som att fråga vad du ska köpa för bil;).

Nej!! inte det där pmdd nu igen! jag fattar ingenting av det!

Men men får väl knöka mej inte på det ändå *suck*

Baggis, köp hem det så tar vi förklaringen då:).

Försökte mej på bladen igår men muskeliflamationen gör att jag knappt kan skriva dessa rader! aj aj!! (snacka om att offra sej för akvaristiken) får man skylla på muskelinflammation?
Skyll på det...:p

Ok får börja fixa med vattnet kanske. alger har jag alltid i överflöd hehe mitt rum (nämnde jag att jag bor hemma? o är lite fet? och har 8 sysk.... det gjorde jag nog)

ligger i sånt dära söderläge tror jag det heter.

det är sol och varmt i mitt rum dag ut och dag in.

Ut och in, ja med 8 syskon så...
Min kille är från finland han är bra mycket lugnare än mej (jag är från tyskland)
Det har man ju hört hur lugna finnar är[:o]

Citatet var som klipp och skuret ju!;)
Jepp:D
#28 - 10 juli 2009 22:36
du tar mej inte på alvar??
Hahaha!! så blir det alltid på ett forum jag är med i!
allas älskade lilla hackkyckling. nån måste ju vara det också.

Jaja aquarelle det har jag fattat. men finns det inte massa olika aquarelle?
typ aquarelle glow, daylight, moonlight, planthappyness, sunlight, colalight. amen du fattar?

Ok då köper jag en säck pmdd och så får DU förklara för mej hur man gör!

Bestälde ett nytt ytterfilter. men det kanske va dumt? fluval 405
#29 - 10 juli 2009 22:42
Nejdå, det blir mycket bättre med en 405 än vad du har idag:).
Visst ska jag förklara, no probs! Men ta inte fel bara på det vita pulvret du får hem och andra saker...när du bakar menar jag. Vadå ta dig på allvar, klart jag gör det.
Nej, Aquarelle är Aquarelle om du skriver Philips före: http://www.pwss.se/search.php?mode=search
Kul att vi är själva i diskussionen trots att det är många fluktare där ute i skuggorna:p!
#30 - 10 juli 2009 23:01
haha! kul kul! fett förvirrad det är som att börja i särklass eller nåt! jaja en trevlig bra lärare fick man iaf! shit måste ha kaffe! (börjar bli trött)

philips aqurelle alltså? ok får väl skaffa sånt. men är det behagligt för ögat?
det blir inget kallt ljus eller? vill ha lixom värme i mitt akvarium.

Dom ligger väl fnissar magmusklerna av sej när dom läser denna ytterst komiska tråd om två zoopet användare som tjafsar o skojar!
#31 - 10 juli 2009 23:12
philips aquarelle is tha shit!!!!!!
#32 - 10 juli 2009 23:29
aha! en banbrytande akvarist som lägger sej i min och ansjos konversation.
trevligt, trevligt.
Jo du har nog rätt. ska shoppa lite på måndag;) mer grus! nya rör. byter bara ett nu. har så gamla rör så fiskarna får EP-anfall av det nya starka ljuset.
och lite mat tror jag banne mej. för den är typ slut.
Så ska man börja flumma med det där pmdd!
(Pmdd är väl en form av pms fast mycket mycket värre?)

Gonatt!
#33 - 10 juli 2009 23:30
Jepp, tvi vale för det fruntimmret som lider av PMDD!

Fortsättning följer, nu ska jag krama kudden en stund innan det är dags att göra morgondagens goda gärning, köra fruga till jobbet 07.00:). Sov gott alla fluktare:D!
#34 - 11 juli 2009 10:21
forsätta då? ehh öhh hmm..
Jofan!! de där hundgodiset av kalk eller var det nu var (som inte brinner)
hade man det till nåt eller ska jag slänga?
Jag har några plastbollar i mitt ytterfilter som ser ut som starwars lego ungefär,
är hundgodiset samma sak som legot?
#35 - 11 juli 2009 10:35
städa oftare!!
#36 - 11 juli 2009 10:44
rummet eller akvariet??

rummet är ganska rent tycker jag... tycker inte ni det??
http://i623.photobucket.com/albums/tt312/karrokaja/IMG_6313.jpg
#37 - 11 juli 2009 10:46
Rummet ...läste inte igenom tråden... försökte bara va lustig ;)
#38 - 11 juli 2009 10:54
Du skulle behöva slipa trägolvet med:D.
Det som du kallar hundgodis kallas för makaroner och just de du har funkar hyffsat eftersom de är skrovliga och får då större yta som de goda bakterierna kan sitta på och bryta ner en massa gojs.
Nu när du får hem ditt nya ytterfilter så kommer det säkerligen att följa med mer sådant, och det kan vara bra att ha:).
#39 - 11 juli 2009 11:03
nesseman skrev:
Rummet ...läste inte igenom tråden... försökte bara va lustig ;)

nah kleine du bist ganz lustich!! jag är en riktig hamster... hamstrar upp ett förråd av dubletter på ALLT!
skanner, högtalare, förstärkare, kameraladdare, gamla mobiler osv...
en liten lions hemma hos mej;) kommer säkert fler saker snart som jag vill ha identifierade.

ok så jag sparar hundmats pastan då. ok... men det är bara kalk?
inget aktivt? som kolet?
Setts inte pasta igen efter ett tag?? jaja...
#40 - 11 juli 2009 11:06
ha ha ha..säg till om det blir gårdsauktion framåt ;)
#41 - 11 juli 2009 11:08
Det är inte kalk heller utan något keramiskt material, vilket kanske du kan svara på;).
Det sätter inte igen i första taget, I promise:).
Bilagor:
#42 - 11 juli 2009 11:14
Jag lovar jag säger till när vi har gårdloppis hemma;)

keramiskt??? jaja typ gips eller porsling eller nått. det blir säkert bra;)
verkar som ett ganska optimalt filtermaterial. stämer det?
#43 - 11 juli 2009 11:15
vart är den där max btw? skulle inte du väcka honom? bor ni ihop lr?
Vart sover frugan då?
#45 - 11 juli 2009 12:52
Det var bara för att du skulle visa upp som du städade;).
MaxB har ett par trådar, tex : http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127991
Bilagor:
#46 - 11 juli 2009 13:07
nää de behövde städas... ligger massa gamla hudceller överallt;)
mums mums!

Hallå den där max tax har ju jättefint kar. stort också... hmm får väl sitta o dröma där.

jo en till sak... (egentligen vill jag bara hålla tråden vid liv!)
Du såg bilden på mitt kar är det nåt annat som du tycker borde förbättras? jag tänker mest på mängden sand, som inte verkar vara allt för överflödig.
vad tycker du? växtplacering osv ser det snyggt ut?
#47 - 11 juli 2009 13:24
Det är svårt att säga hur mycket sand du har genom att se på en bild, men ett "lagom" djup brukar vara ca 3-4 cm i framkant och 7-8 baktill.

Om du vill hålla tråden vid liv och mer skriva lite vadduvill så är ett tips att göra en ny tråd istället i "projekt"delen, då det är lite av ett projekt du har framför dig med nytt kar och nya grejer. Det finns faktiskt en del som inte uppskattar om man skojar lite i trådarna och försöker liva upp stämningen.
Så gör det, så fortsätter vi där:)!
#48 - 11 juli 2009 13:33
och då hoppar jag dit då;)

projekt tråden: http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=132309

Annons