Hasemania nana & Caridina japonica - Konflikt?

#1 - 24 juni 2006 20:16
Nyligen införskaffade jag mig 20 st Hasemania nana ("koppartetror") till mitt 310 liters-akvarium, vari även vid samma tidpunkt fanns en mindre grupp av "amanoräkor" (Caridina japonica). Nu har de sistnämnda emellertid försvunnit i omhöljd mystik! Är det rimligt att anta att det är koppartetrornas aggressivitet som staverade undergång för mina räkor? I akvariet finns även två ancistrusmalar samt fyra Trichogaster trich., men dessa kan man ju utesluta från sina misstankar; ytterligare har det ej varit några problem med vattenförhållanden osv. eller med föda (dvs. algae + eventuella tillskott).
Har någon några erfarenheter/hypoteser att dela med sig?
#2 - 24 juni 2006 20:21
Varför anser du man kan stryka månskensguramin?

Om räkorna verkligen blivit uppätna, och inte dött av t.ex. medicinering eller lågt pH, eller bara gömmer sig (nåt amano-räkor är mycket bra på) skulle jag nog vara mycket mer benägen att misstänka månskensguramina än koppartetrorna.
#3 - 25 juni 2006 09:12
Dom borde ha dragit sig undan, inte blivit uppätna, C. japonica hävdar sig bra mot betydligt större och tuffare fiskar än H. nana. Jag skulle långt tidigare misstänka dina Trichogaster trichopterus, alltså Blå/gul/marmor/brun gurami vad det nu kan vara för variant, men inte månskens. Men som sagt, dina C. japonica sitter förmodligen på skyddade platser, dom tyckte nog att det blev lite stökigt i burken. Antar att du skryker guramin på gund av att problemen uppstod först när tetrorna kom i burken?
#4 - 25 juni 2006 15:35
Hmmm, jag skulle nog inte ha förhastat mig så; nu kan jag åtminstone skymta två amanoräkor... Att de kan gömma sig så pass väl emellan mina mangroverötter förbryllar mig. Nåväl, tack åtminstone för svaren, Azur och Erik.
För övrigt så var skälet till att jag ansåg det rimligt att inte inkludera mina marmorguramis var att de har förhållit sig mycket lugna, till skillnad från koppartetrorna. För det andra, jo, så introducerades de samtidigt som jag märkte av en avdragsamhet i mina amanoräkor.

Men en sak; angående optimalt pH-värde för Caridina j. - de tål väl ganska höga värden åt båda håll, med tanke på att deras naturliga levnadsområden är sumpmarker/träskområden med bräckt vatten? Efter vad jag har läst, så vore nog höga ammoniumvärden isåfall en större potentiell risk (fast halten av ammonium ökar väl visserligen med lägre pH-värden?).
#5 - 25 juni 2006 16:17
_Ammonium_ är nog inget problem, _ammoniak_ däremot är de flesta djur känsliga mot.
Amanos tål höga pH bara fint, men pH under 6.5 är säker död.

Annons