Jenny054 skrev:Hbl? Det gissar jag på..
Själv har jag ett varmblod, aldrig startad eller så och vi rider western och lullar i skogen.
Målet nästa sommar är distansritt. :)
TinaM skrev:Jag har inte suttit på en hästrygg sedan min morganhingst gick bort för två år sedan, 16 år gammal. Hade haft honom sedan han var en 1-åring. Underbar häst för mig!
Är lite smått sugen på att börja rida igen. Tiden räcker tyvärr inte för egen häst i dagsläget. Medryttare ett par gånger i veckan skulle jag nog kunna tänka mig.
Nina82 skrev:Saknar doften av vår när ängarna börjar blomma. Att skritta fram i sakta mak och bara njuta av början på den årstid som är den skönaste som hästägare.
Saknar att sitta på den mjuka spånen i boxen och prata om allt, gråta ut och skratta tillsammans med en helt underbar vän som inget mer vill än att ha det där höstrået som du sitter på. Buffar lite försiktigt på dig för att komma åt :)
Saknar alla skärsår på armar som man får av att bära höbalar vid skördetid och alla ljumma sommarkvällar som man legat och filosoferat på höloftet.
Salta Katten skrev:Instämmer med Anettejt, varför inte bli medryttare?:)
Jag är medryttare i ett stall med 6 hästar, är där två ggr/vecka och rider och pysslar. Vi är ett litet gäng som är medryttare där, funkar jättebra och så får man rida några väldigt olika hästar med!
Mona skrev:Här är en till som iallafall skulle vilja hålla på med hästar. Jag red på ridskola när jag var tio år och i somras tänkte jag börja om med ridning igen. Eftersom det är måååånga år sedan jag var tio ville jag testa islandshästar eftersom jag turridit en del och känns lagom stora och ofarliga. Jag hittade en tjej som har en gammal turridningshäst, han är fullständigt pålitlig och en annan kompis fyraåring kunde rida honom.
Nåväl, på min fjärde uteritt skenade den gamle pålitlige valacken, jag hoppade av och har nu haft en spiralfraktur i två månader som jag ännu inte får stödja på. När detta har läkt så tänkte jag testa igen, men jag ska nog leta upp en ridskola och ta det från början igen. Just nu håller jag på att läsa in allt jag kan få tag i om hästar.
Men jag undrar en sak, kan man lita helt och hållet på en häst? Gör ni det? Är islandshästar normalt lugna, trygga hästar(eller är de bara mindre)? Är valacker generellt lugnare än ston?
Mona skrev:Jag tror också att det är en helt annan sak med sin egen häst. Och även om jag rent ekonomiskt skulle kunna köpa en häst och inackordera någonstans så borde jag nog kunna mer om hästar och ridning innan dess. Jag har dock tänkt tanken många gånger och har blivit djupt förälskad i ett isabelle sto på Bukefalos annons sida...
Hästtjejerna som jag känner har varit jättegulliga och visat mig massor om hur man tar hand om en häst. När jag var tio och red på ridskola så handlade det bara om själva ridningen och inget om hästarna. Men nu har jag mockat hagar, ryktat, kratsat, sadlat och tränsat. Jag känner mej dock väldigt klumpig i sadeln, men att gå ned i vikt och börja på ridskola borde kunna fixa till det.
Nina82 skrev:Tycker du gör helt rätt i att testa på ridskola först :)
Även om du nu har råd till häst är det ju en relation för hästen oxå. Skulle du tröttna eller så skulle ju även hästen lida för det eftersom den då lärt känna dig och bildat en tillit till dig som sen ska slitas sönder för att börja om på ny kula med ny ägare.
Tycker som sagt att du gör helt rätt som börjar på ridskola ;)
Önskar här fanns en ridskola för vuxna oxå [:o]
Anettejt skrev:@Mona
Visst kan man lita på en häst till 100%, men man måste förstå att det är en häst och inte en maskin.
Du skall lita på till 100% att en häst flyr när den blir rädd, den är ju ett flyktdjur.;)
Efter att ha skapat en bra kommunikation med hästen, kan man däremot tala om för hästen att den aldrig behöver fly då den skall förlita sig på att du avvärjer alla faror och att den då inget har att fly ifrån.
Islandshästen är givetvis mycket lugnare än fullbloden, men Islandshästen är avlad för vilja. Den kan i fel händer vara mycket svår, men i rätt händer vara grymt enkel.
Man kan alltså inte generalisera en hästras då de alla är individer.
Och framförallt Islandshästen kräver en stark ledare.
Man skulle kunna säga att en valack är mer stabil än ett sto.
Stoet kan ha fler bra o dåliga dagar. Och vara lite ojämna i humöret.
Själv har jag bara ston för att jag föredrar deras temperament.
Hoppas du inte slutar rida trots det som hände. Jag skulle vilja säga att du hade maximal otur bara.
Leta upp ett seriöst ställe/ridskola. Och försök leta upp en häst som du känner att du kan lita på.
Min häst har en egen hemsida, under NH står det en del om hästkommunikation: http://user.tninet.se/~sus556e/
Nina82 skrev:Önskar här fanns en ridskola för vuxna oxå [:o]
Mona skrev:
Mona skrev:Finns det några andra hästraser som är kända för att vara lugna, trygga och som orkar att bära lite större människor?
Anettejt skrev:Oj vad det där lät skoj. :)
Snacka om att man blir en bra flexibel ryttare/skötare åxå av att hålla på med olika typer av hästar.
Vad är det för hästar?
Mona skrev:Finns det några andra hästraser som är kända för att vara lugna, trygga och som orkar att bära lite större människor?
Salta Katten skrev:2 araber, en andalusier, en andalusier/sv hbl-korsning, ett stort halvblod och en travare (som inte rids, så han får hänga med på släp). Alla är lite äldre, 15-20, och med olika bakgrund och personligheter. Jepp, det är skoj!:)
SandraW skrev:Jag har en häst!
Halvblodsvalack 9 år, vi har tävlat lätt fälttävlan och 1,20 hoppning. Han är väl något mittemellan hopp och fälttävlanshäst, satsar dock på att klättra i hoppklasserna och bara hålla mig på lägre nivåer i fälttävlan men vi får väl se :).
Just nu är han dock under igångsättning efter en lättare skada.
SandraW skrev:Ja, tävlandet är roligt :)
Man vet inte exakt, troligen var det en påbörjad kotledsinflammation (ev. ännu längre ned mot hoven) men det läkte med butta och metacam så jätteallvarligt var det inte :)
Anettejt skrev:Berätta gärna mer om PRE hästarna. (Andalusiern)
Stämmer det att de inte har något flyktbeteende? (det är ju så snacket går)
Salta Katten skrev:Typiskt märrar?
NathalieBorgman skrev:Ett gammalt halvblod på 21 år som jag rider och tränar lite dressyr med.
Mamma ägde den härgamla damen när jag var liten sedan har hon stått på ridskola i 10 år och förra sommaren köpte vi tillbaka henne när vi skaffade eget stall.
Anettejt skrev:
Min häst har en egen hemsida, under NH står det en del om hästkommunikation: http://user.tninet.se/~sus556e/
Inka skrev:Vilken underbar sida! Jag hade velat pyssla med hästar om det inte varit för alla mina djur som jag har nu. Nu börjar det vara några år sen jag överhuvudtaget red, men jag älskar hästar och tänker ofta på hur det skulle vara att åtminstone börja rida igen...
Nina82 skrev:Tycker du om några andra djur än fiskar :confused:
Så fort någon nämner något annat djur bräker du ;):p
NIC skrev:Hästar är fina och mäktiga djur men samtidigt stora och farliga.. ;)
Anettejt skrev:Fast det är väl det som är halva tjusningen.
Att man med vänlig hand och lite medel ändå lyckas kommunicera med dom.
Det är ju inte som med en hund som man kan rycka till i kopplet när de inte går fot, utan nu snackar vi 600kg pure horsepower! :D
Sen att man lyckas kan ju vissa tycka att det är för att hästar är dumma, men så är det inte. Hästar är däremot snälla och vänliga djur som gärna tar emot en bra och stark ledare och den ledaren lyssnar och litar de blint på. För dom handlar det bara om överlevnad, ett arv som finns i deras gener sen över 3000 år tillbaka.
(märks det att jag brinner för detta;))
Anettejt skrev:Tack! :)
Själv vet jag inte vad jag skulle gjort utan hästarna, det är det djuret som är mest "jag".
Eller mer såhär:, mina hästar är min livstil mina fiskar och räkor är en hobby.
Hoppas du får möjlighet att börja rida igen. :)
NIC skrev:Hästar lär ha ett fint matkött... ;)
Daniel Blom skrev:Jodå, hästkött smakar lite sött men gör sig utmärkt på grillen. Det tycker även min hästtokiga fyraåriga dotter - hon blev entusiastisk när vi hittade hästbiff på Willys i somras.
För övrigt är "Sparkad av en häst quarterly" bland det roligaste som Killinggänget gjort. Skulle ge min ena arm för klistermärket "Sparktokiga jättehästar nej tack!.
Anettejt skrev:Lite av en solskenshistoria! :)