Malinitzi skrev:
[SIZE=3][COLOR=#808000]...tror mej ha läst någonstans (eller hört) att de två arterna inte kan fortplanta sig tillsammans??? Är inte hundra, men mycket tveksam....[:-38]...och varför har vi inte sett just den kombinationen tidigare?[:-98][/COLOR][/SIZE]
ize skrev:Korsningar mellan två arter kan förekomma men gemensamt för dem är att avkomman blir steril. Om avkomman är fertil kan man börja misstänka att det inte handlar om två strikt separata arter utan snarare varianter/raser av samma art.
Å andra sidan är det nog inte omöjligt att en och annan mix mellan två arter bildar en livskraftig (och fertil) stam och vips så har man fått sig en alldeles ny art. Skulle dock tro att detta är hyfsat ovanligt.. men det är ju inte bara mutationer som ger upphov till nya arter... fast en fertil artmix kanske kan räknas som muterad? ;)
Liger och tejon är otroligt vackra djur.. kolla gärna in korsningarna mellan leopard och gepard också
ize skrev:Jag satt och funderade på Malawi-cikliderna när jag skrev, de är ju uppenbarligen såpass nära släkt att korsningar fungerar trots att de rent formellt räknas som separata arter.
Frågan är ju hur man bestämt att det faktiskt rör sig om separata arter. Har man gjort DNA-tester, och hur har man isf satt gränsvärdet för vilka DNA-skillnader som utgör en enskild art? Det är ju inte första gången man upptäckt att det man trodde var separata arter egentligen var variater av samma art (och vice versa!) Det där med genetiken är ett lurigt område :D
Kjell Fohrman skrev:Skämtar du - tror du att Carl von Linné på 1700-talet traskade runt och gjorde DNA-analyser när han artbestämde.
Någon gång i framtiden så kommer säkert DNA-analyser att användas vid artbeskrivningar för t.ex. fiskar - men än så länge är vi långt inte där utan vi får nöja oss med att i huvudsak förlita oss på morfologiska särdrag vid artbestämning.
Tors hammare skrev:Fast jag trodde att man idag använde DNA tekniken, för att tex undersöka artgrupper där man är osäker på släktskapsförhållanden och arttillhörigheter ?
Malinitzi skrev:
[SIZE=3][COLOR=#808000]...tror mej ha läst någonstans (eller hört) att de två arterna inte kan fortplanta sig tillsammans??? Är inte hundra, men mycket tveksam....[:-38]...och varför har vi inte sett just den kombinationen tidigare?[:-98][/COLOR][/SIZE]
Kjell Fohrman skrev:Skämtar du - tror du att Carl von Linné på 1700-talet traskade runt och gjorde DNA-analyser när han artbestämde.
Kjell Fohrman skrev:Man har börjat titta på det och en del resultat har lagts fram (bl.a. på tanganyikaciklider) men de har än så länge inte varit så himla logiska direkt.
Men som sagt någon gång i framtiden så kommer säkert DNA att får stor betydelse.
Tors hammare skrev:Ok, finns dessa undersökningar publicerade tex på nätet eller går de att få tag på någon annanstans ?
Vore intressant att läsa.
Kjell Fohrman skrev:Den som presenterade det var en som heter Christian Sturmbauer (+ en till som jag inte kommer ihåg namnet på) och för ca 10 år sedan var detta mycket omdebatterat (bl.a. i en av Ciklidårsböckerna).
Hans resultat var då helt uppåt väggarna eftersom de då visade att de troffar som morfologiskt mest skiljde sig från varandra var mest släkt och tvärtom. Tydligen har dock Sturmbauer bara för något år sedan gjort en ny undersökning som var betydligt mer logisk - men mycket återstår innan detta kan användas i praktiskt bruk.
Jag googlade lite på Sturmbauer och hittade bl.a. detta http://lib.bioinfo.pl/auth:Sturmbauer,C men du hitar säkert mer om du letar.
Kjell Fohrman skrev:Den som presenterade det var en som heter Christian Sturmbauer (+ en till som jag inte kommer ihåg namnet på) och för ca 10 år sedan var detta mycket omdebatterat (bl.a. i en av Ciklidårsböckerna).
Tors hammare skrev:Är det Artbildning, DNA och Tropheus av Ad Konings (Ciklidårsboken volym 3) du menar ?
Kjell Fohrman skrev:Ja
Tors hammare skrev:Ok, den är ju väldigt intressant och bra skriven (dvs lättförståelig).
Men jag förstår din och hans kritik, även om jag inte läst den undersökning som han är kritisk till.
Kjell Fohrman skrev:Men som jag skrev ovan så har nu Sturmbauer gjort en ny undersökning och enligt Ad (jag har inte läst den) var betydligt mer logisk (eller mindre ologisk;)) - så någon gång i framtiden (även om vi nog har rätt många år dit) så kan vid säkert "begrava Linné" och göra om hela artbegreppet med hjälp av DNA.