Hästzebra

#2 - 28 juni 2007 10:12
Min första tanke var att den var fejk, men den finns nog faktiskt... hittade mer bilder på denna sida.
#3 - 28 juni 2007 12:49
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sicken en va (eller kanske föräldrarna) ;)[/COLOR][/FONT]
#4 - 28 juni 2007 12:54
Jag blev helt salig :D Vilken helt otrolig färg! Hade ingen aning om att zebra och häst kunde få föl...
#5 - 28 juni 2007 13:34
sån har jag sett förut..... men den fräckaste kombinationen (stavning?) var

Lejonhanne + tigerhona = liger

http://thelongestlistofthelongeststuffatthelongestdomainnameatlonglast.com/Animals/liger.JPG

men fan va sjukt egentligen ;)
#6 - 28 juni 2007 13:51
Nja....

[SIZE=3][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#808000]...tror mej ha läst någonstans (eller hört) att de två arterna inte kan fortplanta sig tillsammans??? Är inte hundra, men mycket tveksam....[:-38]...och varför har vi inte sett just den kombinationen tidigare?[:-98][/COLOR][/SIZE]
#7 - 28 juni 2007 13:54
jag har för mig att korsning mellan häst och zebra...så dör fölet...hmm..åsna å häst så blir avkomman steril iallafall....
#8 - 28 juni 2007 13:55
Malinitzi skrev:

[SIZE=3][COLOR=#808000]...tror mej ha läst någonstans (eller hört) att de två arterna inte kan fortplanta sig tillsammans??? Är inte hundra, men mycket tveksam....[:-38]...och varför har vi inte sett just den kombinationen tidigare?[:-98][/COLOR][/SIZE]

håller med. har hört också att det inte kan fungera så...eller så kanske.....
#9 - 28 juni 2007 13:58
petnym skrev:
Min första tanke var att den var fejk, men den finns nog faktiskt... hittade mer bilder på denna sida.

kan inte tyska så bra...men tänk om "zebran" bara fått nå avvikande i generna så den blev mer vit än randig
#10 - 28 juni 2007 14:12
Riktigt roligt att se undrar om det såg lika dant ut på andra sidan hästen att det följde linjerna.
#11 - 28 juni 2007 14:28
Korsningar mellan två arter kan förekomma men gemensamt för dem är att avkomman blir steril. Om avkomman är fertil kan man börja misstänka att det inte handlar om två strikt separata arter utan snarare varianter/raser av samma art.

Å andra sidan är det nog inte omöjligt att en och annan mix mellan två arter bildar en livskraftig (och fertil) stam och vips så har man fått sig en alldeles ny art. Skulle dock tro att detta är hyfsat ovanligt.. men det är ju inte bara mutationer som ger upphov till nya arter... fast en fertil artmix kanske kan räknas som muterad? ;)

Liger och tejon är otroligt vackra djur.. kolla gärna in korsningarna mellan leopard och gepard också
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 28 juni 2007 14:50
ize skrev:
Korsningar mellan två arter kan förekomma men gemensamt för dem är att avkomman blir steril. Om avkomman är fertil kan man börja misstänka att det inte handlar om två strikt separata arter utan snarare varianter/raser av samma art.

Å andra sidan är det nog inte omöjligt att en och annan mix mellan två arter bildar en livskraftig (och fertil) stam och vips så har man fått sig en alldeles ny art. Skulle dock tro att detta är hyfsat ovanligt.. men det är ju inte bara mutationer som ger upphov till nya arter... fast en fertil artmix kanske kan räknas som muterad? ;)

Liger och tejon är otroligt vackra djur.. kolla gärna in korsningarna mellan leopard och gepard också

Idag gäller inte längre "regeln" att korsningar mellan 2 arter är sterila (även om så ofta självklart är fallet). Skulle man t.ex. följa den regeln strikt så skulle det i så fall bara finnas en art i Malawisjön.
#13 - 28 juni 2007 18:12
Man experimenterade med att korsa zebror och hästar under kolonialtiden för att få drag och riddjur med motståndskraft mot afrikanska sjukdomar, samtidigt som det skulle gå att hantera det (zebror går inte att tämja).
Men korsningarna var alltför aggressiva och bångstyriga för att vara användbara.
#14 - 28 juni 2007 18:16
Jag satt och funderade på Malawi-cikliderna när jag skrev, de är ju uppenbarligen såpass nära släkt att korsningar fungerar trots att de rent formellt räknas som separata arter.

Frågan är ju hur man bestämt att det faktiskt rör sig om separata arter. Har man gjort DNA-tester, och hur har man isf satt gränsvärdet för vilka DNA-skillnader som utgör en enskild art? Det är ju inte första gången man upptäckt att det man trodde var separata arter egentligen var variater av samma art (och vice versa!) Det där med genetiken är ett lurigt område :D
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 28 juni 2007 18:26
ize skrev:
Jag satt och funderade på Malawi-cikliderna när jag skrev, de är ju uppenbarligen såpass nära släkt att korsningar fungerar trots att de rent formellt räknas som separata arter.

Frågan är ju hur man bestämt att det faktiskt rör sig om separata arter. Har man gjort DNA-tester, och hur har man isf satt gränsvärdet för vilka DNA-skillnader som utgör en enskild art? Det är ju inte första gången man upptäckt att det man trodde var separata arter egentligen var variater av samma art (och vice versa!) Det där med genetiken är ett lurigt område :D

Skämtar du - tror du att Carl von Linné på 1700-talet traskade runt och gjorde DNA-analyser när han artbestämde.
Någon gång i framtiden så kommer säkert DNA-analyser att användas vid artbeskrivningar för t.ex. fiskar - men än så länge är vi långt inte där utan vi får nöja oss med att i huvudsak förlita oss på morfologiska särdrag vid artbestämning.
#16 - 28 juni 2007 19:26
<-- Min mamma var en malawiciklid.. :)
#17 - 28 juni 2007 19:28
Skämtar du - tror du att Carl von Linné på 1700-talet traskade runt och gjorde DNA-analyser när han artbestämde.

Någon gång i framtiden så kommer säkert DNA-analyser att användas vid artbeskrivningar för t.ex. fiskar - men än så länge är vi långt inte där utan vi får nöja oss med att i huvudsak förlita oss på morfologiska särdrag vid artbestämning.

Fast jag trodde att man idag använde DNA tekniken, för att tex undersöka artgrupper där man är osäker på släktskapsförhållanden och arttillhörigheter ?
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 28 juni 2007 20:13
Fast jag trodde att man idag använde DNA tekniken, för att tex undersöka artgrupper där man är osäker på släktskapsförhållanden och arttillhörigheter ?

Man har börjat titta på det och en del resultat har lagts fram (bl.a. på tanganyikaciklider) men de har än så länge inte varit så himla logiska direkt.
Men som sagt någon gång i framtiden så kommer säkert DNA att får stor betydelse.
#19 - 28 juni 2007 21:42
Malinitzi skrev:

Vi har sett den kombinationen förr, bildgoogla på "zorse" eller "zedonk" vettja.
#20 - 28 juni 2007 21:44
testa även Liger och Tigon
#21 - 29 juni 2007 06:39

Nej, givetvis tror jag inte att Linné gjorde DNA-analyser. Min fundering var just som Tors hammare påpekade, ur dagens perspektiv. Eftersom artbestämningarna är gjorda ur morfologiskt perspektiv så _vet_ vi inte om malawiarterna faktiskt är separata arter eller bara är lokala variationer av samma art. Jag skulle inte bli förvånad om det senare skulle visa sig stämma om/när man väl gör DNA-analyser på dem..

Jag menar, det var inte helt längesen varken "hottentotterna" eller aboriginierna ens räknades som tillhörande homo sapiens (riktigt skrämmande tanke!).. vilket man liksom inte behöver DNA-analyser för att räkna ut..
#22 - 29 juni 2007 10:09
Ja Kjell, de är snygga... men knappt hanterbara emellanåt...Tyvärr.
#23 - 29 juni 2007 14:48
Man har börjat titta på det och en del resultat har lagts fram (bl.a. på tanganyikaciklider) men de har än så länge inte varit så himla logiska direkt.

Men som sagt någon gång i framtiden så kommer säkert DNA att får stor betydelse.

Ok, finns dessa undersökningar publicerade tex på nätet eller går de att få tag på någon annanstans ?

Vore intressant att läsa.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 29 juni 2007 15:35
Ok, finns dessa undersökningar publicerade tex på nätet eller går de att få tag på någon annanstans ?

Vore intressant att läsa.

Den som presenterade det var en som heter Christian Sturmbauer (+ en till som jag inte kommer ihåg namnet på) och för ca 10 år sedan var detta mycket omdebatterat (bl.a. i en av Ciklidårsböckerna).
Hans resultat var då helt uppåt väggarna eftersom de då visade att de troffar som morfologiskt mest skiljde sig från varandra var mest släkt och tvärtom. Tydligen har dock Sturmbauer bara för något år sedan gjort en ny undersökning som var betydligt mer logisk - men mycket återstår innan detta kan användas i praktiskt bruk.
Jag googlade lite på Sturmbauer och hittade bl.a. detta http://lib.bioinfo.pl/auth:Sturmbauer,C men du hitar säkert mer om du letar.
#25 - 29 juni 2007 16:05
Den som presenterade det var en som heter Christian Sturmbauer (+ en till som jag inte kommer ihåg namnet på) och för ca 10 år sedan var detta mycket omdebatterat (bl.a. i en av Ciklidårsböckerna).

Hans resultat var då helt uppåt väggarna eftersom de då visade att de troffar som morfologiskt mest skiljde sig från varandra var mest släkt och tvärtom. Tydligen har dock Sturmbauer bara för något år sedan gjort en ny undersökning som var betydligt mer logisk - men mycket återstår innan detta kan användas i praktiskt bruk.

Jag googlade lite på Sturmbauer och hittade bl.a. detta http://lib.bioinfo.pl/auth:Sturmbauer,C men du hitar säkert mer om du letar.

Ok, tack för svaret.

tror jag har just den ciklidårsboken (det var länge sen jag läste dom) du nämner, skall kolla när jag kommer hem från jobbet.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 29 juni 2007 16:47
#27 - 29 juni 2007 18:24
fin!
#28 - 3 juli 2007 22:28
Jag har läst rätt mycket om sk Zorses (zebra-hästkorsning) Zony (zebra-ponnykorsning) och Zonkey (Zebra-åsna).. Dom finns.. men ja, jag är inte så insatt i det nu, men var mycket förut då jag var aktiv inom hästvärlden :)
#29 - 3 juli 2007 22:29
Dock var mest dom "Zorses" jag såg bruna i olika nyanser med svarta/bruna ränder.., inte sådär.. :) Men coolt :)
#30 - 6 juli 2007 18:35

Är det Artbildning, DNA och Tropheus av Ad Konings (Ciklidårsboken volym 3) du menar ?
#31 - 6 juli 2007 21:39
Piscator skrev:
<-- Min mamma var en malawiciklid.. :)

Förlåt om jag skrattar litegrann.. Det kan inte ha varit lätt. [:-28]
#32 - 19 juli 2007 14:43
Var den finaste häst-zebrakorsning jag sett iaf. har bara hört ordet zebroid förr om dessa...
#33 - 19 juli 2007 14:45
Fast tydligen är det ett samlingsnamn för alla korsningar vars mor eller far är zebra.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 19 juli 2007 14:57
Är det Artbildning, DNA och Tropheus av Ad Konings (Ciklidårsboken volym 3) du menar ?

Ja
#35 - 19 juli 2007 15:25
Ja

Ok, den är ju väldigt intressant och bra skriven (dvs lättförståelig).

Men jag förstår din och hans kritik, även om jag inte läst den undersökning som han är kritisk till.
---------------------------------------------------------

Synd att ni slutat ge ut ciklidårsboken, för dom är väldigt bra.
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 19 juli 2007 15:30
Ok, den är ju väldigt intressant och bra skriven (dvs lättförståelig).

Men jag förstår din och hans kritik, även om jag inte läst den undersökning som han är kritisk till.

Men som jag skrev ovan så har nu Sturmbauer gjort en ny undersökning och enligt Ad (jag har inte läst den) var betydligt mer logisk (eller mindre ologisk;)) - så någon gång i framtiden (även om vi nog har rätt många år dit) så kan vid säkert "begrava Linné" och göra om hela artbegreppet med hjälp av DNA.
#37 - 19 juli 2007 15:35
Men som jag skrev ovan så har nu Sturmbauer gjort en ny undersökning och enligt Ad (jag har inte läst den) var betydligt mer logisk (eller mindre ologisk;)) - så någon gång i framtiden (även om vi nog har rätt många år dit) så kan vid säkert "begrava Linné" och göra om hela artbegreppet med hjälp av DNA.

Ja det skulle vara intressant och se vilka och hur pass omfattande förändringarna blir.

Annons