smurfmats skrev:jag är nic:s antagonist i detta ämne! :) som vanligt säger jag att det är olagligt att ta sand/sten utifrån utan markägarens tillstånd
och med detta vill jag inte ha en debatt om hur töntigt det är med att fråga om lov, vill bara påpeka det...
smurfmats skrev:då får man väl lita på sin akvarieaffär och hoppas de hade tillstånd för det..?
smurfmats skrev:som sagt, vill inte ta den här diskussionen igen utan ville bara poängtera för trådskaparen att man ska ha tillstånd innan man tar sand.
sen att diskutera hur rötter eller sand kommer in till affärer är väl en helt annat diskussion?
NIC skrev:Vi ses i en annan tråd och snackar vidare! ;)
Men tycker nog att tas det ena upp så får nog det andra tas upp... ;)
Klart att man egentligen skall ha tillstånd att ta sand, sten, rötter osv. men bara för att samma sak är köpt betyder det inte att det är mer rätt/lagligt för det!
Bottom line- Ja, du kan ha sand i karet utan problem, glöm inte att skölja, skölja och åter skölja bara!!! ;)
martin brüsin skrev:Är det någon skilnad om man tar sand som har legat på land eller den som legat i vattnet när det gäller hur man skall rengöra den eller om det kommer att ha några negativa effekter i akvariet som man skall ha det i?
martin brüsin skrev:är det ingen risk att få in bakterier och andra främmande organismer i akvariet om man inte kokar stenarna som man har tagit i vattnet? (vi snackar om havs vattnet utanför Åhus, i Skåne)