Länken talar för sig själv....
[COLOR=#0000ff]http://portalamazonia.globo.com/noticias.php?[/COLOR]
*edit*
Översatt med google.
GRIZZLY skrev:va kan man vänta för straff om man importerar fisk olagligt då? Låter lite som köra mot rött lr nått :P
GRIZZLY skrev:va kan man vänta för straff om man importerar fisk olagligt då? Låter lite som köra mot rött lr nått :P
Kjell Fohrman skrev:Idag tror jag att de brasilianska myndighterna ser ännu allvarligare på detta brott, men å andra sidan så är det sannolikt något förmildrande att det enbart var fiskar för vetenskapligt bruk som samlades in - detta är dock enbart spekulationer från min sida.
Kjell Fohrman skrev:Några tyska akvarister åkte fast i Brasilien för några år sedan och de fick sitta inne en månad och fick böta uppåt 100.000 kronor. Idag tror jag att de brasilianska myndighterna ser ännu allvarligare på detta brott, men å andra sidan så är det sannolikt något förmildrande att det enbart var fiskar för vetenskapligt bruk som samlades in - detta är dock enbart spekulationer från min sida.
Ola Åhlander skrev:Jag misstänker tvärtom att det ses som allvarligare när det så tydligt är "vetenskapligt" förpackat. En del i varför de Brasilianska lagarna är så hårda är att man vill skydda den inhemska biogenbanken för att själva kunna dra nytta av t.ex. växtsubstanser som kan användas i mediciner och liknande.
En liknelse kan vara att det är naturligtvis ett brott att stjäla en ny Volvo, men ett ännu värre brott att sno ritningarna, typ industrispionage.
Spekulationer även detta, märk väl.
Kensa skrev:samtidigt är det obegripligt att de hugger ner regnskogen i rasande takt, och att de planerar dammar för el-produktion mitt i amazonas.
men det är kanske skillnad på inhemsk förstörelse och från "utlänningar".
Ola Svensson skrev:Det är möjligt att få tillstånd att exportera akvariefisk men mer eller mindre omöjligt att få tillstånd att exportera vetenskapliga prover. Det handlar inte om att hans tillstånd har gått ut. Det går inte få ett sådant tillstånd idag.
Det handlar om att de vill behålla de genetiska resutserna i landet. Det är alltså en lag mot "biopiracy" de brutit mot. Inte mot miljölagstiftning.
Edit: Detta var inget svar på Kjells inlägg. Vi skrev dem samtidigt. Jag håller med Kjell i allt han skriver.