Hej är min guppy med barn?

#1 - 29 september 2007 18:30
Vet inte har läst lite om någon prick vid stjärten men kolla bild och sen säg vad ni tror
Klicka länk:
http://server.imageparadise.net/~web/image/pics/55b8b86148d2125599358f7412c08456.JPG
#2 - 29 september 2007 18:50
Dräktighets fläcken kab vara på vissa arter fast dom inte är dräktiga. vänta 1-2 veckor och kolla om magen växer.[:)]
#3 - 29 september 2007 21:21
Captayn skrev:
Dräktighets fläcken kab vara på vissa arter fast dom inte är dräktiga. vänta 1-2 veckor och kolla om magen växer.[:)]

Dräktighets fläcken [COLOR=DarkOrchid]ÄR ALLTID[/COLOR] kvar på alla levandefödarhonor även efter att de fött, men på t.ex. blackmolly och halvsvarta guppy eller andra svartfärgade arter så syns den inte av naturliga orsaker. Jag tycker också att du skall vänta några veckor, honan på bilden verkar inte vara på gång riktigt ännu. Hon skall bli EXTREMT fet först (med sällsynta undantag). Men befruktad är hon garanterat, så ynglen kommer, flera kullar på rad till och med, var så säker!:D
#4 - 29 september 2007 22:13
tummen skrev:
Dräktighets fläcken [COLOR=DarkOrchid]ÄR ALLTID[/COLOR] kvar på alla levandefödarhonor även efter att de fött, men på t.ex. blackmolly och halvsvarta guppy eller andra svartfärgade arter så syns den inte av naturliga orsaker. Jag tycker också att du skall vänta några veckor, honan på bilden verkar inte vara på gång riktigt ännu. Hon skall bli EXTREMT fet först (med sällsynta undantag). Men befruktad är hon garanterat, så ynglen kommer, flera kullar på rad till och med, var så säker!:D

Okej, jag är som nybörjare på detta, men jag tänkte efter som hon är som orange där bak också, tänkte om det var rom eller nått.. sen nu såg jag att fläcken på vardera sida har försvunnit på henne? :S vad beror det på?

Sen en annan fråga, varför simmar mina guppys upp och ner ibland som galningar? :D
#5 - 30 september 2007 17:41
Hej!
jo mina guppys brukar också göra så förr i tiden! ^^ det är för dom tycker det är skoj tror jag :P mina gjorde det när dom fick lust xD
#6 - 1 oktober 2007 07:47
xeet skrev:
Okej, jag är som nybörjare på detta, men jag tänkte efter som hon är som orange där bak också, tänkte om det var rom eller nått.. sen nu såg jag att fläcken på vardera sida har försvunnit på henne? :S vad beror det på?

Sen en annan fråga, varför simmar mina guppys upp och ner ibland som galningar? :D

De HAR faktiskt rom först,den ligger ine i buken innanför dräktighetsfläcken och den kläcks samtidigt som ynglen föds, men har verkligen fläcken försvunnit helt? Den borde vara kvar, om än mycket mindre.:p:D

Att de simmar så är normalt, en typ av lek som jag ser det. Det är oftast så att de simmar i utblåset från pumpen eller hur?:)
#7 - 1 oktober 2007 16:59
tummen skrev:
De HAR faktiskt rom först,den ligger ine i buken innanför dräktighetsfläcken och den kläcks samtidigt som ynglen föds, men har verkligen fläcken försvunnit helt? Den borde vara kvar, om än mycket mindre.:p:D

Att de simmar så är normalt, en typ av lek som jag ser det. Det är oftast så att de simmar i utblåset från pumpen eller hur?:)

det värkar som om den försvinner sen kommer den tillbaka :S
#8 - 1 oktober 2007 21:30
xeet skrev:
det värkar som om den försvinner sen kommer den tillbaka :S

Men den Är där, det lovar jag, men när honan nyss fött kan den bli väldigt liten på vissa honor, titta noga nästa gång den "försvunnit".....:p om du inte hittar några yngel då beror säkert i så fall på att de blivit uppätna, speciellt guldfärgade honor är sugna på sina yngel, och då speciellt de guldfärgade ynglen, de liknar antagligen mat för mycket, har "fel" färg helt enkelt....[:o]
#9 - 3 oktober 2007 13:20
Guppy och andra fiskar kan inte få barn!
Men däremot kan dom få yngel! ;)
#10 - 3 oktober 2007 14:42
Guppy och andra fiskar kan inte få barn!

Men däremot kan dom få yngel! ;)

Det var väl en lite överflödig kommentar, ÄVEN om den är sann...:p:D
#11 - 3 oktober 2007 20:24
tummen skrev:
Men den Är där, det lovar jag, men när honan nyss fött kan den bli väldigt liten på vissa honor, titta noga nästa gång den "försvunnit".....:p om du inte hittar några yngel då beror säkert i så fall på att de blivit uppätna, speciellt guldfärgade honor är sugna på sina yngel, och då speciellt de guldfärgade ynglen, de liknar antagligen mat för mycket, har "fel" färg helt enkelt....[:o]

Hmm tror inte hon har födit häller eftersom hon har aldrig varit smäll fet, sen är hon så där orange bakom magen?
#12 - 4 oktober 2007 20:40
xeet skrev:
Hmm tror inte hon har födit häller eftersom hon har aldrig varit smäll fet, sen är hon så där orange bakom magen?

Men vi har ju redan konstaterat att de inte MÅSTE bli smällfeta alla gånger de skall till att föda. (även om det är vanligast) Vad har du mer för fiskar i akvariet? De kanske äter upp ynglen innan du ser dem....:confused:
#13 - 5 oktober 2007 04:54
tummen skrev:
Men vi har ju redan konstaterat att de inte MÅSTE bli smällfeta alla gånger de skall till att föda. (även om det är vanligast) Vad har du mer för fiskar i akvariet? De kanske äter upp ynglen innan du ser dem....:confused:

har bara guppys :)
#14 - 5 oktober 2007 09:16
xeet skrev:
har bara guppys :)

Om jag var du så skulle jag skaffa massor av billiga växter, på alla nivåer i akvariet och sedan vänta och se, eventuella yngel du fått tidigare har nog ändå blivit uppätna....med mer växter i TÄTA SNÅR så kommer ynglen ha nå´nstans att ta vägen när de blir jagade. Skaffa också en till hona och fler hanar (Din hane kanske tror att det är lugnt och inte vill para sig, eller så är han steril, , men med konkurrens så blir det svårare för honom att "luta sig tillbaka") så skall du få se på yngel så småningom...lycka till!:D
#15 - 5 oktober 2007 09:22
xeet skrev:

Vad jag kan se är honan på bilden bara orange på fenan inte på buken. Den som är orange på buken och centrerad på bilden ser mer ut som en hane (ser ut som om fisken har en gonopodium)
#16 - 5 oktober 2007 12:05
Den vänstra på bilden är ju en hona, den till höger är helt klart en hane om ni inte lyckats klura ut det redan ;)
#17 - 5 oktober 2007 13:25
ja, det var det jag funderade på. Just när "är orange också" kom upp så tänkte jag "vadå, det är ju på fenan" ^^
#18 - 5 oktober 2007 20:26
drd skrev:
Den vänstra på bilden är ju en hona, den till höger är helt klart en hane om ni inte lyckats klura ut det redan ;)

Det var så självklart för mig att jag glömde säga det....:rolleyes::eek:
#19 - 6 oktober 2007 18:03
kan du ta ett foto så får vi se hur hon ser ut nu.
#20 - 7 oktober 2007 22:10
hur ser man om det är en hona eller hane?
#21 - 8 oktober 2007 07:06
Hanar brukar ha större fena, men framförallt har de en gonopodium:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/PlatyGonopodium.jpg/180px-PlatyGonopodium.jpg
#22 - 8 oktober 2007 10:55
xeet skrev:
hur ser man om det är en hona eller hane?

Honan är mera färglös än hanarna, har en "dräktighetfläck" ovanför analfenan. Hanarna har oftast rärg på hela kroppen, större/snyggare fenor, och ett "gonopodium" (snopp) istället för analfena. Hanarna har heller ingen dräktighetsfläck....
#23 - 8 oktober 2007 16:07
http://server.imageparadise.net/~web/image/pics/9178da7e2e29b7c8250bc0830a12451c.JPG
där är en bild på den vänstra fisken, kanske inte den bästa men jag försökte :D
#24 - 9 oktober 2007 08:15
xeet skrev:
http://server.imageparadise.net/~web/image/pics/9178da7e2e29b7c8250bc0830a12451c.JPG

där är en bild på den vänstra fisken, kanske inte den bästa men jag försökte :D

Helt klart en hane....det syntes för övrigt på den första bilden också....;)
#25 - 9 oktober 2007 12:16
tummen skrev:
Helt klart en hane....det syntes för övrigt på den första bilden också....;)

du menar den prickiga blåa? är en hane?
#26 - 9 oktober 2007 22:06
fisken med orange fena är hona, fisk med prickig fena är hane
#27 - 10 oktober 2007 08:01
Jag tycker den första bilden är bäst att se på.

Den prickiga ser man klar att den har en gonopodium ( kille ), den andra har inte det (tjej) .
#28 - 10 oktober 2007 15:35
ag har fått ett litet problem, en fisk hade dött sen började en annan betee sig konstigt och dog, nu nu har jag 2hanar och 2 honor,så jag bytte ut allt vatten och rengjorde och fixa och dona, så nu mår dem fiskar som är kvar bra ifa, tänkte köpa nya fiskar i helgen, men då är saker hur många honor ska man ha? och hanar? har ett 50l akvariu, och sen hade jag tänkt höra om man kan ha levande växter i det akvariumet?
#29 - 11 oktober 2007 19:45
xeet skrev:
ag har fått ett litet problem, en fisk hade dött sen började en annan betee sig konstigt och dog, nu nu har jag 2hanar och 2 honor,så jag bytte ut allt vatten och rengjorde och fixa och dona, så nu mår dem fiskar som är kvar bra ifa, tänkte köpa nya fiskar i helgen, men då är saker hur många honor ska man ha? och hanar? har ett 50l akvariu, och sen hade jag tänkt höra om man kan ha levande växter i det akvariumet?

Om du inte absolut vill ha fler vuxna fiskar så är det bättre att vänta, ynglen kommer ändå så småningom, men levande växter BÖR du ha, kanske var det avsaknaden av växter som orsakade fiskdöd i ditt kar, växterna tar ju hand om mycket skit i akvariet och får det att funka bättre och stabilare. Dessutom får ynglen fler gömställen med mycket växter.
#30 - 11 oktober 2007 19:48
tummen skrev:
Om du inte absolut vill ha fler vuxna fiskar så är det bättre att vänta, ynglen kommer ändå så småningom, men levande växter BÖR du ha, kanske var det avsaknaden av växter som orsakade fiskdöd i ditt kar, växterna tar ju hand om mycket skit i akvariet och får det att funka bättre och stabilare. Dessutom får ynglen fler gömställen med mycket växter.

Tack! för svar, ska ner till stan imorgon ska handla lite prylar, har bara fake växter nu, även mera sand ska jag köpa, och förstår några lätt skötta växter till karet ;D
#31 - 11 oktober 2007 20:02
xeet skrev:
Tack! för svar, ska ner till stan imorgon ska handla lite prylar, har bara fake växter nu, även mera sand ska jag köpa, och förstår några lätt skötta växter till karet ;D

Låter bra, fler fiskar kommer ju som sagt ändå....:D
#32 - 11 oktober 2007 20:36
har du någon mail eller så tummen? har mailat dig, men iaf så ska testa ta riktiga växter sen se hur det går.. :)
#33 - 17 oktober 2007 12:54
Har riktiga växter nu, VIlken skillnad på vattnet det blev, mycket renare
#34 - 18 oktober 2007 17:14
xeet skrev:
Har riktiga växter nu, VIlken skillnad på vattnet det blev, mycket renare

Vad var det jag sa?.....;):p:D
#35 - 20 oktober 2007 14:16
tummen skrev:
Vad var det jag sa?.....;):p:D

skit nice var det kolla länken hur akvariet blev!
Blev lite färgstark och mörk bild, men läckert tycker jag!
http://server.imageparadise.net/~web/image/pics/69f1c3fc605318302e70041d10463c31.JPG
#36 - 20 oktober 2007 21:43
xeet skrev:
skit nice var det kolla länken hur akvariet blev!

Blev lite färgstark och mörk bild, men läckert tycker jag!

http://server.imageparadise.net/~web/image/pics/69f1c3fc605318302e70041d10463c31.JPG

[SIZE=3]Personligen[/SIZE] tycker jag att man skall strunta i fort, skelett och andra "leksaker" i akvariet och satsa på naturlig inredning istället, men annars så var det fint.:D
#37 - 21 oktober 2007 08:09
tummen skrev:
[SIZE=3]Personligen[/SIZE] tycker jag att man skall strunta i fort, skelett och andra "leksaker" i akvariet och satsa på naturlig inredning istället, men annars så var det fint.:D

Det är ju en smak sak det där
#38 - 21 oktober 2007 09:03
det var lite grumligt, men det tar ju ett tag att få det normalt. Men jag tycker det var väldigt fint, fortet kan faktist vara väldigt roligt för fiskarna något de kan simma imellan, men naturligt är alltid bra, det flytter in naturligare.
Men som sagt smaken är ju olika som tur är.
#39 - 22 oktober 2007 10:48
xeet skrev:
Det är ju en smak sak det där

Ja det var ju just det jag menade!?:confused:
#40 - 22 oktober 2007 15:35
Levande växter är inte något man bör ha för att det ska funka. Samma som att plastväxter är inte något man bör ha för att det ska funka. Spelar ingen roll tycker jag.
#41 - 22 oktober 2007 15:36
tummen skrev:
Ja det var ju just det jag menade!?:confused:

haha :D men iaf här kommer en bild som tagen med digitalkamera, förra var ju med mobil.. här syns det att det är klart.

http://server.imageparadise.net/~web/image/pics/6252dd28d60c4d7b51d6ba7c55ecb32b.jpg
http://server.imageparadise.net/~web/image/pics/1dfd0eb8ab7fada973fc75019a775b4e.jpg
#42 - 22 oktober 2007 18:19
eriahl skrev:
Levande växter är inte något man bör ha för att det ska funka. Samma som att plastväxter är inte något man bör ha för att det ska funka. Spelar ingen roll tycker jag.

personligen tycker jag att det är mycket finare med riktiga växter som växer än plast växter som bara är där för prydnad skull, som inte växer alls.

Har man levande fiskar ska man även ha levande växter,
#43 - 23 oktober 2007 08:42
elinj skrev:
personligen tycker jag att det är mycket finare med riktiga växter som växer än plast växter som bara är där för prydnad skull, som inte växer alls.

Har man levande fiskar ska man även ha levande växter,

Det är sant :D men det har ju jag? :o
#44 - 26 oktober 2007 20:27
xeet skrev:
haha :D men iaf här kommer en bild som tagen med digitalkamera, förra var ju med mobil.. här syns det att det är klart.

http://server.imageparadise.net/~web/image/pics/6252dd28d60c4d7b51d6ba7c55ecb32b.jpg

http://server.imageparadise.net/~web/image/pics/1dfd0eb8ab7fada973fc75019a775b4e.jpg

Ett tips när man fotar akvarier är att tänka på att ta bilden i lite vinkel mot framrutan så stt blixten inte slår rätt tillbaka i kameran, utan styrs bort istället, som på den första bilden. Alternativt att fota utan blixt om ljuset i akvariet räcker till. Fina bilder nu när det klarnat lite mer.:)
#45 - 26 oktober 2007 20:30
eriahl skrev:

Levande växter är mycket bättre än plast, de levandeväxterna tar upp vissa skadliga ämnen i vattnet och använder dem till att växa, detta ger en bättre balans i akvariet än med plastväxter.;) Naturligt är bra!!!!!:p

Annons