JojjeN skrev:Vissa har fått yngel i akvarium, men ingen har sett hur parningsleken ser ut, utan en vacker dag har det bara simmat yngel där.
Guy Palm skrev:Vet du eller gissar du? enligt all expertis så är den aldrig odlad i fångenskap. Den enda botian som man med säkerhet vet är odlad är dvärgbotian.
Flaxss skrev:Pakistanbotia är aldrig odlad i akvarium, däremot är fler än Dvärgbotian odlade. dock är det mest spontana och oftast litet dokumenterat. ''folk'' säger att dom fått yngel men sedan inte blitt så mycket mer.
Diwa skrev:och en ryss hävdade han odlat botior men med tanke på den klena uppmärksamheten gissar jag att även det var fejk
Guy Palm skrev:Vet du eller gissar du? enligt all expertis så är den aldrig odlad i fångenskap. Den enda botian som man med säkerhet vet är odlad är dvärgbotian.
Johanski skrev:
Det var nog en av de sämst dokumenterade odlingar jag nånsin sett. Jag skulle snarast säga den är odokumenterad. Han har ett foto på en 5 cm lång Botia kubotai, dvs rätt normal försäljningsstorlek, som enda bevis att hans botior lekt.Johanski skrev:
Azur skrev:Det var nog en av de sämst dokumenterade odlingar jag nånsin sett. Jag skulle snarast säga den är odokumenterad. Han har ett foto på en 5 cm lång Botia kubotai, dvs rätt normal försäljningsstorlek, som enda bevis att hans botior lekt.
Guy Palm skrev::confused: Vad är det för sanning som JojjeN säger ?
Du länkar till en tråd angående Botia kubotai
Inte alls samma som Pakistanbotia
JojjeN skrev:...
Jag har läst om folk som fått yngel, men jag vet ju inte om det är sant.
Men om det inte är det så är det ju knappast jag som inte talade sanning när jag sa att jag har läst om folk som fått lek.
Så är det tyvärr. Gäller även silverhaj och andra extremt svårodlade fiskar: folk misstolkar saker, eller saker händer med deras kar de inte förstår eller vet. Jag vill gärna se bra dokumentation - helst fotoserier - för att riktigt acceptera såna odlingar.Flaxss skrev:sådan saker som om Botior. bör man vara skeptisk mot om där inte finns klara bevis.