hej påverkar belysning växter??

#1 - 9 augusti 2006 18:58
hej påverkar belysning växter??
eller fiskar?+
#2 - 9 augusti 2006 19:35
Har påven en rolig hatt? Skoja bara, inga frågor är dumma.
Något koncist svarat: "Första steget i den fotosyntetiska processen hos växter inleds med att speciella antennproteiner fångar energi från solens ljus.".
#3 - 10 augusti 2006 06:39
okej jag är lite nybörjare.(fattar ingenting)
#4 - 10 augusti 2006 07:12
Fiskarna nästan totalt skiter i ljuset. Olika ljus gör att vi som tittar på dem uppfattar deras färger lite olika, och väldigt mycket ljus, kan få en del fiskar att bli mer skygga.

Växternas behöv av ljus är lika grundläggande som vårt behov av mat, vatten och syre. Det som påverkar växter mest, är just ljuset.
B!
#5 - 10 augusti 2006 07:15
Ljuset påverkar växterna!
Mörkt=tynande växter
Dålig ljuskälla=dålig tillväxt
Lagom ljuskälla=mormal till bra tillväxt
För mycket ljus=algtillväxt
#6 - 10 augusti 2006 13:13
[quote=laerni]Ljuset påverkar växterna!
Mörkt=tynande växter
Dålig ljuskälla=dålig tillväxt
Lagom ljuskälla=mormal till bra tillväxt
För mycket ljus=algtillväxt[/quote]
hur vet man om man har bra belysning?
jag har den belysning som följde med akvariet
#7 - 10 augusti 2006 13:32
Frågan är vad du vill göra med växterna. Förmodligen räcker den belysning som du har idag. Men om du vill ha mer krävande växter etc får du titta efter mer belysning, växtnäring och eventuellt CO2 (koldioxid gödning).
#8 - 10 augusti 2006 14:06
Sammanlagda mängden watt på belysningen delat med akvariets volym.
Det ger dig en indikering på hur du ligger till, 0,3 är rätt bra för folk utan co2.
Jag har lyckats bra med så lite som 0,1 men det kräver att man har rätt växter som klarar av extremt lite ljus.
#9 - 10 augusti 2006 14:39
finns det olika sorters lysrör som gör att växter växer mer?
#10 - 10 augusti 2006 14:57
Japp!!

en riktiga förklaringen är lång och avancerad, men det bygger på att det mänskliga ögat och växterna "ser" ljuset på olika sett. Det ljus som upplevs starkt för ögat behöver inte nödvändigtvis vara det för växterna.

Den korta förklaringen är: Köp aquarellerör, de är de bästa växtrören på marknaden.
MVH
Magnus
#11 - 10 augusti 2006 15:05
Får jag lov att fråga en fråga med, vad är det som är så specielt med T5 armaturerna? en speciel sak jag har märkt är priset iaf :)

osterlind förlåt om jag tar din tråd.
#12 - 10 augusti 2006 16:18
[quote=Tropfrog]Japp!!

en riktiga förklaringen är lång och avancerad, men det bygger på att det mänskliga ögat och växterna "ser" ljuset på olika sett. Det ljus som upplevs starkt för ögat behöver inte nödvändigtvis vara det för växterna.

Den korta förklaringen är: Köp aquarellerör, de är de bästa växtrören på marknaden.
MVH
Magnus[/quote]

var kan man hitta aquaarellerör?
vad kostar dom ungefär?
#13 - 10 augusti 2006 17:04
ska du ha malawi ciklider så ska de inte vara för ljust( Tar längre innan dom färgar-ut och dom känner sig tryggare med mindre belyssning
#14 - 10 augusti 2006 17:49
Nu har jag iofs aldrig provat "växtakvariumbelysning" men jag har kört med massor med ljus till ett akvarium med ljus, nästan vit blästersand, och MASSOR med vit hålsten, Malawina verkade trivas lika bra där, som i nuvarande baljan, biltema bläster, med finare råda, och "damm" från kolsten (för att göra sanden lite mörkare bland annat), och massor med kolsten i baljan, med aquael, "svart" bakgrund, och två dassiga ljusrör.

Har fiskarna bara gott om utrymme, och massor med gömställen, verkar de ignorera ljusmängd, och färg på omgivningarna.

Det kan inte vara så att fiskarna ser blekare ut mot ljusare bakgrund / inredning, och i starkare ljuse?
B!
#15 - 11 augusti 2006 06:57
[QUOTE=osterlind]var kan man hitta aquaarellerör?
vad kostar dom ungefär?[/QUOTE]

I dom flesta zoo affärer och dom kostar ca:150 kr st

Annons