hej påverkar belysning växter??

#1 - 9 augusti 2006 18:58
hej påverkar belysning växter??
eller fiskar?+
#2 - 9 augusti 2006 19:35
Har påven en rolig hatt? Skoja bara, inga frågor är dumma.
Något koncist svarat: "Första steget i den fotosyntetiska processen hos växter inleds med att speciella antennproteiner fångar energi från solens ljus.".
#3 - 10 augusti 2006 06:39
okej jag är lite nybörjare.(fattar ingenting)
#4 - 10 augusti 2006 07:12
Fiskarna nästan totalt skiter i ljuset. Olika ljus gör att vi som tittar på dem uppfattar deras färger lite olika, och väldigt mycket ljus, kan få en del fiskar att bli mer skygga.

Växternas behöv av ljus är lika grundläggande som vårt behov av mat, vatten och syre. Det som påverkar växter mest, är just ljuset.
B!
#5 - 10 augusti 2006 07:15
Ljuset påverkar växterna!
Mörkt=tynande växter
Dålig ljuskälla=dålig tillväxt
Lagom ljuskälla=mormal till bra tillväxt
För mycket ljus=algtillväxt
#6 - 10 augusti 2006 13:13
[quote=laerni]Ljuset påverkar växterna!
Mörkt=tynande växter
Dålig ljuskälla=dålig tillväxt
Lagom ljuskälla=mormal till bra tillväxt
För mycket ljus=algtillväxt[/quote]
hur vet man om man har bra belysning?
jag har den belysning som följde med akvariet
#7 - 10 augusti 2006 13:32
Frågan är vad du vill göra med växterna. Förmodligen räcker den belysning som du har idag. Men om du vill ha mer krävande växter etc får du titta efter mer belysning, växtnäring och eventuellt CO2 (koldioxid gödning).
#8 - 10 augusti 2006 14:06
Sammanlagda mängden watt på belysningen delat med akvariets volym.
Det ger dig en indikering på hur du ligger till, 0,3 är rätt bra för folk utan co2.
Jag har lyckats bra med så lite som 0,1 men det kräver att man har rätt växter som klarar av extremt lite ljus.
#9 - 10 augusti 2006 14:39
finns det olika sorters lysrör som gör att växter växer mer?
#10 - 10 augusti 2006 14:57
Japp!!