Hejsan

#1 - 11 juli 2007 10:49
Sol,men blåsig o ingen vidare sommar för dom som vill ha värme.Själv står jag knappt ut om det är för hett.Tycker bättre om vår o höst då temperaturen är lite mer lagom.
Kiselalgerna i mitt ena kar har minskat nu.Hoppas dom försvinner vid nästa rengöring o vattenbyte.Ser ju inte så trevligt ut.
Är det bara jag på Zoopet som inte håller på med en massa vattentester?Jag byter vatten o tar i pmmd,o det verkar fungera(förutom kiselalgerna då)Men som sagt så minskar dom nu.Känner en del som har akvarie o ingen av dom håller på med vattentestar heller.Mina fiskar ser ut att må bra trots denna misskötsel.Vet att jag som nybörjare borde ta åt mig av va dom som har mer erfarenhet säger,o det gör jag,har lärt mig utrolig mycket av att läsa inläggen här.
Har inhandlat en vaccum-cleaner till avariet i dag. Satt ihop den utan problem,har bara ingen aning hur den fungerar.Kostade bara 50kr.ny ink.frakt på Tradera så det är inte hela världen,men irriterande.Ganska typisk mig måste jag medge.Har majlat till han jag köpte den av så jag hoppas han e snäll o svarar,så jag lär mig använda den.
Nu ska jag åka ut till pållen på bete o kolla så dom har rent vatten o ge honom lite godis(morötter).
Ha det så gott.Elis.:)
#2 - 11 juli 2007 12:13
Har heller aldrig gjort någon vattentest - byter regelbundet och tillsätter Nitrivec. Har även en flaska Toxivec men det medlet gillar jag inte. Det är nog ett medel för växtfria kar, hos mej dödar medlet mina finbladiga växter. Skulle framgå tydligare på flaskan. Så jag lider med alla som har stor dödlighet, mycket alger och annat negativt i sina kar. Dessutom har jag något som jag gillar mycket - ett svagt tefärgat vatten (litet guldskimrande faktiskt) och de kommer nog från mina rötter.
#3 - 11 juli 2007 12:34
Skönt att höra att det e flera än jag som inte testar vattnet.
Det e nog rätt vanligt att rötterna färger av sig i början har jag hört,tur att du gillar den färgen det ger då.Kram Elis.
#4 - 11 juli 2007 14:15
Slarvar också med vattentester ..[:o]
Har inte ens köpt dedär svindyra dropptesterna som alla rekommenderar - utan har "bara" stickor vid behov.
Verkar något skumt så testar jag - inte annars.Kanske någon gång i månaden om ens det...
Toxivec har jag också, och använde det rätt flitigt ett tag (i mitt minsta kar)
- men mina växter tålde det bra. Vattenpest och anubia..klarade sig utan problem.
#5 - 11 juli 2007 14:17
Jag testar sällan mitt akvarievatten nu när jag startat upp ett nytt så har jag testat en gång på en vecka det är allt sen kan det bli om jag märker att nåt är galet men annars är det vattenbyten som gäller och inte så ofta några vattenberedningsmedel, PMDD är det enda jag tillsätter till växterna.
#6 - 11 juli 2007 14:29
Känns bra att inte va ensam slarver.Kram Elis

Annons