Hela pumpen under vattnet?

#1 - 31 augusti 2004 11:47
Är det bra att ha hela pumpen under vattnet?
Gör det något?
#2 - 31 augusti 2004 11:49
Nej det ska inte göra något speciellt men se till att inte ha några luft bubblor när pumpen "PUMPAR"

#3 - 31 augusti 2004 11:51
Du menar luft i själva pumpen el?
#4 - 31 augusti 2004 12:15
jääää det menar jag *tummen upp*
#5 - 31 augusti 2004 12:40
Så det är ingen fara att det kommer in vatten i elektroniken via sladd ingången?
#6 - 31 augusti 2004 13:13
Nej inte alls... det beror ju på om det är helt. En sladd som ser trasig ut ska bytas ut =O)
#7 - 31 augusti 2004 13:14
Nej hehehe annars hade inte fiskarna levt. Pumpen ska vara under vattnet.
#8 - 31 augusti 2004 14:07
ehh öhh.Du menar väl ett innerfilter.En luftpump ska man INTE stoppa i akvariet överhuvudtaget!!!!
//FÅ
#9 - 31 augusti 2004 16:37
Jo självklart ett innerfilter
Det jag undra va om de va nån fara att de skulle bli lekage där sladden går in i pumpen. Antagligen är de rejält med silicon el dylikt. Men chansen lär öka att vatten kan komma in om den får en belastning hela tiden tänkte jag.
#10 - 31 augusti 2004 19:46
Tror att nästan alla har den under vattnet.Den är konstruerad för det.Köp en jordfelsbrytare så skyddar du dig om den mot förmodan skulle gå sönder och bli strömförande

//Fredrik
#11 - 31 augusti 2004 19:53
Hehe du behöver nog inte oroa dej för att pumpen ska bli strömförande. Dom är ju byggda för att vara under vatten och tåla fukt.
#12 - 31 augusti 2004 20:36
"Nej inte alls... det beror ju på om det är helt. En sladd som ser trasig ut ska bytas ut =O)"

Frågan är väl om man över huvud taget FÅR byta ut sladden.
Har för mig att pumpen skall kasseras om sladden är trasig, detta för att bibehålla säkerheten.
Den ursprungliga sladden är ju fastgjuten för att det inte skall komma in vatten.
#13 - 31 augusti 2004 20:43
Om sladden går sönder eller nåt då är det bara att slänga pumpen och köpa en ny. Det går nog inte att fixa den.
#14 - 31 augusti 2004 20:55
Jordfelsbrytare funkar nog inte så bra på ojordad utrustning.
#15 - 31 augusti 2004 21:52
Tja hej!
Jag har "lagat" en sladd på ett gammalt filter. Hela vattnet var strömförande, så jag drog ut sladden lyfte upp filtret kollade felet och hittade en liten skarv, så jag smetade in området med silicon (akvariesilicon) lät det torka därefter tog jag på lite extra. Nu funkar den jätte bra!
Fiskarna dör inte då dom -oftast inte är gjordade- men man vill ju dock inte ha ett strömförande akvarium :)
#16 - 1 september 2004 00:32
Släng gammal, epoxygjuten, utrustning i stället för att försöka laga den!! Mycket, mycket dumt att chansa med el.
#17 - 1 september 2004 01:02
"Lek" aldrig med ström och vatten. Gör som gogar säger, släng akvariumel om den är ströförande, eller om kablarna är trasiga. Laga ALDRIG sådan utrustning som är i vatten. Du kan ALDRIG göra det säkert, även om det fungerar ett tag. EL och vatten är dödligt, och inget att leka med.

Jordfelsbrytare fungerar ÄVEN om man har ojordat (inte fullt lika bra som i jordat uttag, men ger fortfarande bättre skydd än ingen brytare alls).

Och dra alltid ur strömsladden till all akvariumel om ni är ner i vattnet och jobbar. Som jag skrev, vatten och el är DÖDLIGT farligt...
#18 - 1 september 2004 01:03
Innerpumpar är konstruerade för att fungera under vatten, om kabeln och pumpen är hel.
#19 - 1 september 2004 13:35
Jordfelsbrytare har inte ett smack att göra med jordat eller ej.Om jag inte minns fel så mäter den strömmen för att kolla om den går igenom nått som den inte borde ex en människa....
//FÅ
#20 - 1 september 2004 15:14
Helt rätt FÅ, min förenklade beskrivning av samma sak:

Jordfelsbrytare "jämför" strömen i fas och nolla, om det inte är samma betyder det att något försvinner som inte borde, då löser den ut.

/Niklas
#21 - 1 september 2004 17:39
Och om kontakten är urdragen så kommer det ingen ström alls. Mycket säkrare om man ska ner och pilla i akvariet.

Annons